Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
x
Akt prawny
Ustawa
z dnia 11 września 2015 r.
o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym 1),2),3)
Dodaj akt prawny»
 
Identyfikator Dz.U.2015.1688
Data wydania 2015-09-11 
Data publikacji 2015-10-23 
Data wejścia w życie 2016-01-01
Rodzaj aktu Ustawa 
Organ wydający Sejm 
Status Obowiązujący
Ostatnie zmiany
2023-09-12
2022-05-09
2021-11-26
2021-11-26
2020-12-28
2020-05-15
2020-02-21
2020-01-30
2019-07-29
2019-01-22
2018-08-03
2018-03-30
2017-11-07
2015-10-23
2022-12-20
Tabela zmian »
Dodaj wymaganie własne»
Rozdział 14
Administracyjne kary pieniężne i przepisy karne

            
        Art. 91. Administracyjnej karze pieniężnej podlega ten, kto:
1) będąc do tego obowiązanym na podstawie art. 7 ust. 2 nie stosuje przy
     projektowaniu sprzętu wymagań dotyczących ekoprojektu ułatwiających ponowne
     użycie i przetwarzanie zużytego sprzętu, zgodnie z tym przepisem;
2) wbrew przepisowi art. 7 ust. 3 uniemożliwia ponowne użycie zużytego sprzętu
     przez stosowanie specyficznych rozwiązań projektowych lub procesów
     produkcyjnych;
3) wbrew przepisowi art. 12 ust. 1 nie umieszcza numeru rejestrowego na fakturze
     i innych dokumentach sporządzanych w związku z wprowadzaniem do obrotu
     sprzętu;
4) wbrew przepisowi art. 13 ust. 1 nie dołącza do sprzętu przeznaczonego
     dla gospodarstw domowych informacji wskazanych w tym przepisie;
5) wbrew przepisowi art. 13 ust. 2 pkt 1 nie informuje o systemie zbierania,
     w tym zwrotu, zużytego sprzętu;
6) wbrew przepisowi art. 13 ust. 2 pkt 2 nie informuje o roli, jaką gospodarstwo
     domowe spełnia w przyczynianiu się do ponownego użycia i odzysku, w tym
     recyklingu, zużytego sprzętu;
7) wbrew przepisowi art. 14 ust. 1 nie oznakowuje sprzętu symbolem selektywnego
     zbierania;
8) wbrew przepisowi art. 14 ust. 2 nie umieszcza w sposób wyraźny, czytelny
     i trwały oznakowania, o którym mowa w art. 14 ust. 1, na sprzęcie, opakowaniu
     lub dokumentach dołączonych do sprzętu;
9) wbrew przepisom art. 15 ust. 3 nie przeznacza na publiczne kampanie
     edukacyjne lub nie wnosi na odrębny rachunek bankowy właściwego urzędu
     marszałkowskiego łącznie co najmniej 0,1% przychodów netto z tytułu
     wprowadzonego do obrotu sprzętu osiągniętych w poprzednim roku kalendarzowym
     albo nie rozlicza wykonania tych obowiązków w terminie, o którym mowa
     w art. 15 ust. 5;
10) wbrew przepisowi art. 16 ust. 2 nie informuje nabywców sprzętu o wysokości
         kosztów gospodarowania odpadami;
11) wbrew przepisowi art. 17 ust. 1 nie opracowuje informacji dotyczącej
        ponownego użycia i przetwarzania zużytego sprzętu, zawierającej
        w szczególności wskazanie poszczególnych części składowych oraz materiałów
        zawartych w sprzęcie, a także umiejscowienia w sprzęcie niebezpiecznych:
        substancji, mieszanin oraz części składowych;
12) wbrew przepisowi art. 17 ust. 3 nie przekazuje bezpłatnie informacji,
         o której mowa w art. 17 ust. 1;
13) wbrew przepisowi art. 18 ust. 1 nie organizuje i nie finansuje odbierania
        od zbierających zużyty sprzęt oraz przetwarzania zużytego sprzętu
        pochodzącego z gospodarstw domowych;
14) wbrew przepisowi art. 19 ust. 1 nie organizuje i nie finansuje zbierania
        oraz przetwarzania zużytego sprzętu pochodzącego od użytkowników innych niż
        gospodarstwa domowe;
15) wbrew przepisowi art. 22 ust. 1 nie prowadzi dodatkowej ewidencji
        obejmującej informacje o masie wprowadzonego do obrotu sprzętu albo prowadzi
        ją niezgodnie ze stanem rzeczywistym;
16) wbrew przepisowi art. 22 ust. 3 nie przechowuje dodatkowej ewidencji oraz
        zaświadczeń o zużytym sprzęcie;
17) wbrew przepisom art. 23 nie zawiera umowy z prowadzącym zakład
        przetwarzania;
18) wbrew przepisowi art. 26 ust. 2 nie wyznacza autoryzowanego przedstawiciela;
19) wbrew przepisowi art. 26 ust. 5 nie wykonuje obowiązków określonych ustawą
        dla wprowadzającego sprzęt za pośrednictwem organizacji odzysku sprzętu
        elektrycznego i elektronicznego;
20) wbrew przepisom art. 27 ust. 1 i art. 28 ust. 1 i 3 nie wnosi zabezpieczenia
        finansowego albo nie wnosi go w terminie;
21) wbrew zakazowi określonemu w art. 35 ust. 1 zbiera niekompletny zużyty
        sprzęt lub części pochodzące ze zużytego sprzętu;
22) wbrew przepisowi art. 37 ust. 1 nie odbiera nieodpłatnie zużytego sprzętu
        pochodzącego z gospodarstw domowych w punkcie sprzedaży;
23) wbrew przepisowi art. 37 ust. 2 nie odbiera nieodpłatnie zużytego sprzętu
        pochodzącego z gospodarstw domowych w miejscu dostawy sprzętu;
24) wbrew przepisowi art. 37 ust. 3 nie przyjmuje nieodpłatnie zużytego sprzętu
        pochodzącego z gospodarstw domowych, którego żaden z zewnętrznych wymiarów
        nie przekracza 25 cm, bez konieczności zakupu nowego sprzętu przeznaczonego
        dla gospodarstw domowych;
25) wbrew przepisowi art. 37 ust. 4 nie umieszcza w widocznym miejscu w punkcie
        sprzedaży informacji w zakresie, o którym mowa w art. 37 ust. 1-3, lub
        kto udostępniając na rynku sprzęt za pomocą środków porozumiewania się
        na odległość nie przekazuje tych informacji w sposób umożliwiający
        zapoznanie się z nimi, w szczególności na stronie internetowej lub w formie
        komunikatu;
26) wbrew przepisom art. 39:
     a) udostępnia na rynku sprzęt niezgodnie z art. 39 pkt 1 lit. a,
     b) udostępnia na rynku sprzęt nieoznakowany zgodnie z art. 14 ust. 1,
     c) nie umieszcza w widocznym miejscu w punkcie sprzedaży informacji
             o punktach zbierania zużytego sprzętu, a w przypadku udostępniania
            na rynku sprzętu za pomocą środków porozumiewania się na odległość -
            nie przekazuje tych informacji w sposób umożliwiający zapoznanie się
            z nimi, w szczególności na stronie internetowej lub w formie komunikatu,
     d) udostępnia na rynku sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych bez
             dołączonych do niego informacji, o których mowa w art. 13 ust. 1;
27) wbrew przepisowi art. 40 ust. 1 nie przyjmuje nieodpłatnie zużytego sprzętu
        pomimo, że zużyty sprzęt nie stwarza zagrożenia, o którym mowa w art. 41
        ust. 1;
28) wbrew przepisom art. 40 ust. 2 i 3 nie umieszcza w punkcie serwisowym
        informacji o punktach zbierania zużytego sprzętu oraz informacji
        o możliwości nieodpłatnego przyjęcia zużytego sprzętu;
29) wbrew przepisom art. 43 nie wyposaża miejsc, w których jest magazynowany
        zużyty sprzęt, zgodnie z tymi przepisami;
30) wbrew przepisom art. 44 ust. 1 nie przekazuje zebranego zużytego sprzętu
        prowadzącemu zakład przetwarzania posiadającemu decyzję w zakresie
        gospodarki odpadami zezwalającą na przetwarzanie zużytego sprzętu powstałego
        ze sprzętu należącego do grupy sprzętu określonej w załączniku nr 1
        do ustawy;
31) wbrew przepisowi art. 44 ust. 4 nie zapewnia zbierania i transportu zużytego
        sprzętu w warunkach optymalnych do przygotowania go do ponownego użycia,
        recyklingu oraz innych niż recykling procesów odzysku, w tym ograniczenia
        rozprzestrzeniania się niebezpiecznych substancji;
32) wbrew przepisom art. 45 nie przekazuje wójtowi, burmistrzowi albo
        prezydentowi miasta informacji, o których mowa w tych przepisach;
33) wbrew przepisom art. 46:
     a) prowadzi demontaż zużytego sprzętu lub przygotowuje do ponownego użycia
             zużyty sprzęt oraz odpady powstałe po demontażu zużytego sprzętu
            poza zakładem przetwarzania,
     b) nie prowadzi demontażu zużytego sprzętu, procesów recyklingu i innych niż
             recykling procesów odzysku, z wyjątkiem przygotowania do ponownego użycia,
            obejmujących przynajmniej usunięcie ze zużytego sprzętu płynów oraz
            postępowanie, o którym mowa w art. 46 ust. 2;
34) wbrew przepisowi art. 47 unieszkodliwia zużyty sprzęt przed poddaniem
     go przetwarzaniu, o którym mowa w art. 46;
35) wbrew przepisowi art. 49 nie przyjmuje co najmniej nieodpłatnie zużytego
        sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych od zbierającego zużyty sprzęt;
36) wbrew przepisom art. 50 nie wyposaża miejsc, w których jest magazynowany
        zużyty sprzęt przed poddaniem go przetwarzaniu, zgodnie z tymi przepisami;
37) wbrew przepisom art. 51 ust. 1 nie wyposaża zakładu przetwarzania zgodnie
        z tymi przepisami;
38) wbrew przepisowi art. 51 ust. 2 przyjmuje zużyty sprzęt do zakładu
        przetwarzania, który nie jest wyposażony zgodnie z art. 51 ust. 1;
39) wbrew przepisom art. 52 ust. 1 lub 2 nie przekazuje odpadów powstałych
        po demontażu zużytego sprzętu prowadzącemu działalność w zakresie
        recyklingu lub prowadzącemu działalność w zakresie innych niż recykling
        procesów odzysku, wpisanym do rejestru, albo prowadzącemu działalność
        w zakresie unieszkodliwiania odpadów;
40) wbrew przepisowi art. 52 ust. 6 nie przekazuje zużytych baterii i zużytych
        akumulatorów zbierającemu zużyte baterie lub zużyte akumulatory lub
        prowadzącemu zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych
        akumulatorów, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2009 r.
        o bateriach i akumulatorach
;
41) wbrew przepisom art. 53 ust. 4 nie udostępnia zaświadczenia o zużytym sprzęcie
    albo nie udostępnia zaświadczenia w terminie lub udostępnia zaświadczenie zawierające
    informacje nierzetelne;
42) (uchylony)
43) wbrew przepisom art. 55 ust. 4 oraz art. 57 ust. 4 nie udostępnia zaświadczenia
    potwierdzającego recykling albo zaświadczenia potwierdzającego inne niż recykling
    procesy odzysku albo nie udostępnia zaświadczenia w terminie lub udostępnia
    zaświadczenie zawierające informacje nierzetelne;
44) wbrew przepisom art. 62 ust. 2 albo 3 nie przeznacza na publiczne kampanie
        edukacyjne co najmniej 5% przychodów netto uzyskanych w poprzednim albo
        danym roku kalendarzowym albo nie rozlicza wykonania tego obowiązku
        w terminie, o którym mowa w art. 62 ust. 4;
45) wbrew przepisom art. 64 nie przedstawia marszałkowi województwa dokumentów,
        o których mowa w tych przepisach;
46) wbrew przepisom art. 66 nie przeprowadza audytu albo nie przeprowadza go
        w terminie;
47) wbrew przepisowi art. 70 ust. 2 nie przekazuje wojewódzkiemu inspektorowi
        ochrony środowiska oraz marszałkowi województwa uwierzytelnionej kopii
        sprawozdania z przeprowadzonego audytu albo nie przekazuje go niezwłocznie,
        nie później niż w terminie do dnia 15 maja roku następującego po roku
        kalendarzowym, którego audyt dotyczy;
48) wbrew przepisowi art. 70 ust. 3 nie przechowuje sprawozdania
        z przeprowadzonego audytu wraz z dokumentacją audytu przez 5 lat, licząc
        od końca roku kalendarzowego, którego audyt dotyczy.
            

.
.
.

Dostęp do pełnej treści po zalogowaniu oraz wykupieniu dostępu.


Dostęp do pełnej treści po zalogowaniu oraz wykupieniu dostępu.

Wymagania Własne (0)
 Brak wymagań Własnych
nowe uchylone zmiana