Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
x
Akt prawny
Rozporządzenie Ministra Aktywów Państwowych
z dnia 23 grudnia 2019 r.
w sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz sposobu rozliczania wsparcia udzielonego ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu 1)
Dodaj akt prawny»
 
Identyfikator Dz.U.2019.2538
Data wydania 2019-12-23 
Data publikacji 2019-12-30 
Data wejścia w życie 2019-12-31
Rodzaj aktu Rozporządzenie 
Organ wydający Minister Aktywów Państwowych 
Status Obowiązujący
Dodaj wymaganie własne»
Rozdział 1
Przepisy ogólne



§ 1. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) cena nabycia - cenę nabycia, o której mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia
29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351, 1495, 1571, 1655
i 1680);
2) Fundusz - Fundusz Niskoemisyjnego Transportu;
3) gaz ziemny - sprężony gaz ziemny (CNG) i skroplony gaz ziemny (LNG), w tym pochodzące
z biometanu;
4) infrastruktura do ładowania pojazdów energią elektryczną dla drogowego transportu
publicznego - infrastrukturę ładowania drogowego transportu publicznego, o której mowa
w art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach
alternatywnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1124, 1495, 1527 i 1716), z wyłączeniem punktów
tankowania wodoru;
5) nowy pojazd - pojazd fabrycznie nowy, który nie był zarejestrowany;
6) operator publicznego transportu zbiorowego - operatora publicznego transportu
zbiorowego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r.
o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2475 i 2493);
7) organizator publicznego transportu zbiorowego - organizatora publicznego transportu
zbiorowego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r.
o publicznym transporcie zbiorowym;
8) produkcja podstawowa produktów rolnych - wytwarzanie płodów ziemi i produktów
pochodzących z chowu zwierząt wymienionych w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu
Unii Europejskiej bez poddawania ich jakiemukolwiek dalszemu przetwarzaniu
zmieniającemu właściwości tych produktów;
9) projekt - projekt do wsparcia ze środków Funduszu;
10) przedsiębiorca - przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. -
Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495);
11) rekompensata - rekompensatę, o której mowa w art. 50 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy
z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym;
12) rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 - rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013
z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352
z 24.12.2013, str. 1);
13) rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 - rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013
z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym
(Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9, z późn. zm.);
14) rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 - rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014
z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem
wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014,
str. 1, z późn. zm.);
15) rozporządzenie w sprawie mapy pomocy regionalnej - akt wykonawczy wydany na podstawie
art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących
pomocy publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 362 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1063);
16) taka sama lub podobna działalność - działalność, o której mowa w art. 2 pkt 50
rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
17) trwałość projektu - utrzymanie, określonego w umowie efektu rzeczowego i efektu
ekologicznego, do osiągnięcia których podmiot wnioskujący o wsparcie jest zobowiązany
w ramach realizacji projektu, przez wskazany w umowie okres;
18) umowa - umowę o udzielenie wsparcia ze środków Funduszu, o której mowa w art. 28zp
ust. 1 ustawy;
19) ustawa - ustawę z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych;
20) ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych - ustawę z dnia
11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych;
21) ustawa o podatku od towarów i usług - ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku
od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.);
22) ustawa - Prawo o ruchu drogowym - ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990, z późn. zm.);
23) Zarządzający - Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

§ 2. 1. Warunkiem udzielenia wsparcia jest pozytywna ocena wniosku o wsparcie. Ocena pozytywna oznacza, że wniosek o wsparcie został rekomendowany do wsparcia.
2. Wniosek o wsparcie otrzymuje negatywną ocenę, w przypadku gdy:
1) nie spełnia:
a) któregokolwiek z wymogów ustalonych dla danego postępowania w zakresie wyboru
projektów lub
b) któregokolwiek ze szczegółowych kryteriów określonych liczbami porządkowymi
od 1 do 7 w załączniku do rozporządzenia Ministra Aktywów Państwowych z dnia
23 grudnia 2019 r. w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru projektów
do udzielenia wsparcia ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu
(Dz. U. poz. 2526);
2) pomimo jednokrotnego wezwania podmiot ubiegający się o wsparcie nie uzupełnił wniosku
o wsparcie, nie poprawił go lub nie złożył wyjaśnień, w terminie 5 dni roboczych
od dnia otrzymania tego wezwania;
3) wnioskowane wsparcie nie spełnia wymogów w zakresie pomocy publicznej, określonych
w informacji o postępowaniu prowadzonym w trybie konkursowym lub w informacji
o zastosowaniu trybu pozakonkursowego.
3. Przepisu ust. 2 pkt 2 nie stosuje się, w przypadku gdy:
1) wniosek został złożony przez podmiot lub na przedmiot wsparcia, inny niż objęty
postępowaniem w zakresie wyboru projektów do wsparcia;
2) do wniosku o wsparcie nie załączono studium wykonalności projektu lub dokumentów
potwierdzających sytuację finansową podmiotu ubiegającego się o wsparcie wraz
z planowanymi źródłami finansowania projektu, w tym oświadczenia o niezaleganiu
z podatkami, opłatami i składkami na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne;
3) wniosek o wsparcie nie spełnia któregokolwiek ze szczegółowych kryteriów, o których
mowa w ust. 2 pkt 1 lit. b.
4. W przypadku wniosków o wsparcie, które w postępowaniu otrzymały jednakową ocenę, o kolejności wniosków rekomendowanych do wsparcia decyduje data i godzina złożenia tych wniosków.
5. Jeżeli po dokonaniu oceny wszystkich wniosków o wsparcie, wniosek znalazł się poniżej limitu umożliwiającego uzyskanie wsparcia z uwagi na wyczerpanie środków finansowych przeznaczonych na wsparcie w danym postępowaniu, uznaje się, że wniosek ten otrzymał negatywną ocenę.
6. Pozytywna ocena wniosku o wsparcie przez Komisję do Oceny Projektów nie stanowi zobowiązania udzielenia wsparcia.
7. Umowę zawiera się w formie pisemnej w postaci papierowej albo elektronicznej.

§ 3. 1. Warunkiem wypłaty wsparcia jest skuteczne ustanowienie przez podmiot objęty wsparciem zabezpieczenia ewentualnego zwrotu wsparcia wraz z należnymi odsetkami i zaakceptowanie przez Zarządzającego dokumentów potwierdzających ustanowienie tych zabezpieczeń.
2. Zarządzający może żądać złożenia weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową, weksla in blanco z poręczeniem wekslowym (awalem) lub ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia, w szczególności w formie cesji wierzytelności, hipoteki, zastawu, gwarancji bankowej, lub poręczenia.
3. Decyzję w zakresie formy zabezpieczenia Zarządzający podejmuje w zależności od wyników analizy sytuacji finansowej wnioskodawcy, zidentyfikowanych ryzyk realizacji projektu, a także stwierdzonego zagrożenia dla bezpieczeństwa przekazanych środków wsparcia.
4. Spełnienie warunku, o którym mowa w ust. 1, nie jest wymagane, w przypadku gdy wsparcie jest udzielane w formie dotacji jednostkom sektora finansów publicznych lub państwowym jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, działającym na podstawie odrębnych ustaw, lub gdy wysokość wsparcia jest niższa niż 100 000 zł.

§ 5. 1. Okres kwalifikowalności kosztów rozpoczyna się z dniem złożenia przez podmiot ubiegający się o wsparcie wniosku w ramach postępowania w zakresie wyboru projektów.
2. Dniem końcowym kwalifikowalności kosztów jest dzień zakończenia realizacji projektu określony w umowie, nie późniejszy jednak niż dzień wskazany w informacji o postępowaniu prowadzonym w trybie konkursowym lub informacji o zastosowaniu trybu pozakonkursowego, o ile taki dzień został w tej informacji określony.
3. Za koszty kwalifikujące się do objęcia wsparciem w ramach projektu uznaje się koszty faktycznie poniesione, zgodne z warunkami umowy i spełniające poniższe warunki:
1) zostały poniesione między pierwszym a ostatnim dniem kwalifikowalności;
2) mają związek z przedmiotem umowy, są zgodne z warunkami określonymi w ustawie
i w rozporządzeniu oraz są wskazane w projekcie;
3) są niezbędne do realizacji lub wdrożenia projektu;
4) zostały wykorzystane wyłącznie na realizację celów projektu i jego oczekiwanych
rezultatów w sposób zgodny z zasadami gospodarności, skuteczności i efektywności;
5) są możliwe do zidentyfikowania i zweryfikowania, w szczególności przez wprowadzenie
do ewidencji księgowej projektu, oraz ustalone zgodnie z odpowiednimi standardami
rachunkowości państwa, w którym ma siedzibę podmiot ubiegający się o wsparcie
i zgodnie z przyjętymi zasadami rachunkowości.

§ 5. 1. W przypadku wypłaty wsparcia w formie dotacji:
1) warunkiem wypłaty wsparcia jest przedłożenie przez podmiot objęty wsparciem kompletnego
wniosku o wypłatę wsparcia;
2) do wniosku o wypłatę wsparcia podmiot objęty wsparciem jest zobowiązany dołączyć
dokumenty potwierdzające realizację projektu w całości lub w części, w szczególności
dowody księgowe potwierdzające poniesienie kosztów kwalifikujących się do objęcia
wsparciem;
3) wniosek o wypłatę wsparcia składany jest do 10. dnia po upływie danego okresu
rozliczeniowego, określonego w umowie;
4) jeśli z wniosku o wypłatę wsparcia wynika, że stopień realizacji projektu jest niższy
niż określony w umowie dla danego okresu rozliczeniowego, wypłata danej transzy
wsparcia w formie dotacji jest obniżana proporcjonalnie do stopnia realizacji
projektu, a jeśli w kolejnych okresach rozliczeniowych podmiot objęty wsparciem
zrealizował projekt w zakresie zakładanym w umowie dla danego okresu, Zarządzający
wypłaca wsparcie w formie dotacji proporcjonalnie do stopnia realizacji projektu,
w tym część wsparcia uprzednio niewypłaconą, przy czym całkowita wypłacona kwota
wsparcia nie może przekroczyć wartości określonej w umowie.
2. W przypadku wypłaty wsparcia w formie pożyczki:
1) Zarządzający wypłaca kwotę pożyczki podmiotowi objętemu wsparciem na podstawie
kompletnego wniosku o wypłatę wsparcia, w terminie 30 dni od dnia jego złożenia;
2) podmiot objęty wsparciem jest zobowiązany do przedłożenia wniosku o wypłatę wsparcia
w terminach wskazanych w umowie.
3. Wsparcie, o którym mowa w art. 28ze ust. 3 pkt 2 ustawy, udzielone i pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości, a także wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, podlega zwrotowi do Funduszu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia tych okoliczności.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, odsetki od wsparcia podlegającego zwrotowi nalicza się, począwszy od dnia wypłaty z Funduszu tego wsparcia.
5. W przypadku obowiązku zwrotu wsparcia udzielonego w formie pożyczki, oprócz odsetek, o których mowa w ust. 4, zwrotowi podlegają również niespłacone odsetki z tytułu oprocentowania, naliczane w okresie obowiązywania umowy.

§ 6. 1. Podmiot objęty wsparciem jest zobowiązany do realizacji projektu zgodnie z postanowieniami umowy.
2. Termin realizacji projektu może być dłuższy niż jeden rok kalendarzowy.
3. Podmiot objęty wsparciem dokonuje rozliczenia końcowego wsparcia w terminie 45 dni od dnia zakończenia realizacji projektu wskazanego w umowie, przedkładając Zarządzającemu:
1) dokumenty potwierdzające realizację projektu (osiągnięcie efektu rzeczowego projektu);
2) rozliczenie finansowe projektu.
4. W terminie określonym w umowie podmiot objęty wsparciem jest zobowiązany do przedłożenia dokumentów potwierdzających osiągnięcie efektu ekologicznego projektu.

§ 7. 1. Podmiot objęty wsparciem zapewnia trwałość projektu przez okres wskazany w umowie, z wyjątkiem wsparcia, o którym mowa w § 38, § 42, § 46, § 54 i § 57.
2. Przez cały okres trwałości projektu podmiot objęty wsparciem składa do Zarządzającego dokumenty potwierdzające utrzymanie trwałości projektu oraz zachowanie innych warunków, na jakich udzielono mu wsparcia, w terminie do dnia 30 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego dokumenty te dotyczą.
3. Podmiot objęty wsparciem na bieżąco przekazuje Zarządzającemu wszelkie informacje dotyczące ewentualnego pogorszenia lub utraty trwałości projektu w stopniu powodującym lub mogącym powodować trwałe zmiany parametrów efektu rzeczowego lub efektu ekologicznego projektu określonych w umowie oraz niezachowania innych warunków, na jakich udzielono mu wsparcia, wraz ze wskazaniem przyczyn powstania takich zmian lub niezachowania takich warunków.

§ 8. 1. Podmiot objęty wsparciem prowadzi dokumentację dotyczącą przygotowania i przebiegu realizacji projektu w sposób umożliwiający przeprowadzenie w każdym czasie jej weryfikacji.
2. Podmiot objęty wsparciem przechowuje i udostępnia Zarządzającemu oraz dysponentowi Funduszu dokumenty dotyczące wsparcia, udzielanego dla projektu, co najmniej przez okres trwałości projektu wskazany w umowie.
3. W przypadku gdy wsparcie wiąże się z udzieleniem pomocy publicznej podmiot objęty wsparciem przechowuje i udostępnia Zarządzającemu oraz dysponentowi Funduszu dokumenty dotyczące wsparcia, udzielanego dla projektu, przez okres 10 lat od dnia jego udzielenia, a w przypadku gdy wsparcie wiąże się z udzieleniem pomocy publicznej zgodnej z przepisami rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 (Dz. Urz. UE L 315 z 03.12.2007, str. 1, z późn. zm.) - przez okres 10 lat od końca terminu obowiązywania umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 24 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym.

§ 9. 1. Wysokość oprocentowania pożyczki jest zmienna i jest równa średniej rocznej stopie oprocentowania pożyczek na rynku międzybankowym udzielanych na okres 3 miesięcy (WIBOR 3M).
2. Wysokość oprocentowania pożyczki na dany kwartał roku kalendarzowego ustala się na podstawie wysokości stawki stopy procentowej, o której mowa w ust. 1, z ostatniego dnia roboczego poprzedniego kwartału.
3. Pożyczka jest udzielana na okres nie dłuższy niż 10 lat, licząc od dnia pierwszej planowanej wypłaty transzy pożyczki do dnia spłaty ostatniej raty kapitałowej pożyczki.
4. Odsetki z tytułu oprocentowania pożyczki są spłacane na bieżąco w okresach kwartalnych. Pierwsza spłata jest dokonywana na koniec kwartału kalendarzowego następującego po kwartale, w którym wypłacono pierwszą transzę pożyczki.

§ 10. 1. Pożyczka może być umorzona w wysokości do 70% wypłaconej kwoty pożyczki.
2. Umorzeniu podlegają ostatnie, niespłacone na dzień rozpatrzenia wniosku o umorzenie, raty spłaty pożyczki.

§ 11. 1. Wsparcie w formie innego zwrotnego wsparcia finansowego udzielane jest w formie poręczenia.
2. Wsparcie udzielane w formie poręczenia może zabezpieczać do 80% udzielonego kredytu.
3. Z tytułu udzielenia poręczenia jest pobierana opłata prowizyjna, wpłacana z góry za okresy roczne.
4. Wysokość opłaty prowizyjnej wynosi 3% wnioskowanej kwoty poręczenia.
5. Maksymalna kwota poręczanego kredytu może wynosić 10 000 000 zł.
6. Maksymalny okres poręczenia wynosi 5 lat.

§ 12. 1. Jeżeli wsparcie, o którym mowa w rozdziałach 2, 4, 7, 9, 11 i 12, stanowi pomoc publiczną, stosuje się do niego przepisy rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013, z zastrzeżeniem § 13.
2. Pomoc publiczna, o której mowa w ust. 1, może zostać udzielona we wszystkich sektorach, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 1 ust. 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013, oraz pod warunkiem że nie zostanie przeznaczona na nabycie pojazdów wykorzystywanych do transportu drogowego towarów w ramach działalności prowadzonej w tym sektorze przez podmiot ubiegający się o wsparcie.
3. W przypadku gdy podmiot objęty pomocą publiczną prowadzi działalność w sektorach, o których mowa art. 1 ust. 1 lit. a, b lub c rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013, oraz działalność w innych sektorach, pomoc publiczna, o której mowa w ust. 1, może zostać udzielona, jeżeli podmiot ten zapewni prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013.
4. Pomoc publiczna, o której mowa w ust. 1, łącznie z inną pomocą publiczną przyznaną zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013, w danym roku oraz w ciągu dwóch poprzedzających lat, podmiotowi objętemu pomocą publiczną oraz podmiotom z nim powiązanym w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013, nie może przekroczyć kwoty 100 000 euro w sektorze transportu drogowego towarów oraz 200 000 euro w pozostałych sektorach.
5. Pomoc publiczna, o której mowa w ust. 1, podlega sumowaniu z inną pomocą publiczną na zasadach określonych w art. 5 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013.
6. Pomoc publiczna, o której mowa w ust. 1, może zostać udzielona do końca okresu, o którym mowa w art. 7 ust. 4 w związku z art. 8 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013.

§ 13. 1. W przypadku gdy wsparcie, o którym mowa w § 17 i § 26, jest udzielane na potrzeby prowadzenia działalności w zakresie podstawowej produkcji produktów rolnych, wsparcie to stanowi pomoc publiczną, do której stosuje się przepisy rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013.
2. W przypadku gdy podmiot objęty pomocą publiczną, o której mowa w ust. 1, prowadzi, poza działalnością w sektorze podstawowej produkcji produktów rolnych, także działalność w innych sektorach, pomoc może zostać udzielona, jeżeli podmiot ten zapewni prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej zgodnie z art. 1 ust. 2 i 3 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013.
3. Pomoc publiczna, o której mowa w ust. 1, łącznie z inną pomocą publiczną przyznaną zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013, w danym roku oraz w ciągu 2 poprzedzających lat, podmiotowi objętemu pomocą publiczną oraz podmiotom z nim powiązanym w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013, nie może przekroczyć kwoty 20 000 euro.
4. Pomoc publiczna, o której mowa w ust. 1, nie może powodować przekroczenia limitu, o którym mowa w art. 3 ust. 3 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013.
5. Pomoc publiczna, o której mowa w ust. 1, podlega sumowaniu z inną pomocą publiczną na zasadach określonych w art. 5 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013.
6. Pomoc publiczna, o której mowa w ust. 1, może zostać udzielona do końca okresu, o którym mowa w art. 7 ust. 4 w związku z art. 8 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013.

§ 14. 1. Jeżeli wsparcie, o którym mowa w § 42 ust. 1, stanowi pomoc publiczną, stosuje się do niej art. 25 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
2. Wsparcie, o którym mowa w § 30 i § 42 ust. 2, stanowi pomoc publiczną, do której stosuje się art. 14 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
3. Pomoc publiczna, o której mowa w ust. 1 i 2:
1) nie może zostać udzielona podmiotom znajdującym się w trudnej sytuacji w rozumieniu
art. 2 pkt 18 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
2) nie może zostać udzielona podmiotom, które przeniosły do zakładu, w którym planuje się
dokonać inwestycji początkowej, o której mowa w § 30 ust. 1 i § 42 ust. 2, taką samą
lub podobną działalność lub jej część w okresie dwóch lat poprzedzających złożenie
wniosku o wsparcie lub które nie zobowiązały się do niedokonywania takiego
przeniesienia w okresie dwóch lat od zakończenia inwestycji początkowej, przy czym
przeniesienie oznacza przeniesienie, o którym mowa w art. 2 pkt 61a rozporządzenia
Komisji (UE) nr 651/2014;
3) może zostać udzielona pod warunkiem, że wniosek o wsparcie został złożony przed
rozpoczęciem prac.
4. Pomoc publiczna, o której mowa w ust. 2, nie może zostać udzielona w przypadkach, o których w mowa w art. 1 ust. 3 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
5. Przez rozpoczęcie prac, o których mowa w ust. 3 pkt 3, należy rozumieć podjęcie robót budowlanych lub złożenie pierwszego prawnie wiążącego zobowiązania do zamówienia urządzeń lub jakiegokolwiek innego zobowiązania, które sprawia, że realizacja przedsięwzięcia staje się nieodwracalna, zależnie od tego, co nastąpi najpierw. Zakupu gruntów ani prac przygotowawczych, takich jak uzyskanie zezwoleń i przeprowadzenie studiów wykonalności, nie uznaje się za rozpoczęcie prac.
6. Przez podjęcie robót budowlanych należy rozumieć rozpoczęcie budowy, o którym mowa w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.).
7. Pomoc publiczna, o której mowa w ust. 1 i 2, podlega sumowaniu z inną pomocą publiczną udzielaną na te same koszty kwalifikujące się do objęcia wsparciem, bez względu na jej formę i źródło pochodzenia, w tym ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
8. W przypadku pomocy publicznej, o której mowa w ust. 1, całkowita wartość pomocy, zsumowanej zgodnie z ust. 7, nie może przekroczyć wielkości określonej odpowiednio zgodnie z art. 25 ust. 5 lit. a-c oraz ust. 6 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
9. W przypadku pomocy publicznej, o której mowa w ust. 2, całkowita wartość pomocy, zsumowanej zgodnie z ust. 7, nie może przekroczyć intensywności określonej zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie mapy pomocy regionalnej, z zastrzeżeniem że w przypadku dużego projektu inwestycyjnego całkowita wartość pomocy nie może przekroczyć maksymalnej wartości pomocy publicznej ustalonej zgodnie z wzorem:

maksymalna wartość pomocy publicznej = R x (50 mln euro + 0,50 x B),

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

R - maksymalną intensywność pomocy publicznej dla obszaru, na którym ma być zlokalizowana
inwestycja, określoną zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie mapy pomocy
regionalnej,
B - wielkość kosztów dużego projektu inwestycyjnego kwalifikujących się do objęcia pomocą
publiczną w części przekraczającej 50 mln euro a nieprzekraczającej 100 mln euro.
10. Przez duży projekt inwestycyjny należy rozumieć inwestycję objętą wsparciem, o którym mowa w § 30 ust. 1 i § 42 ust. 2, o kosztach kwalifikujących się do objęcia wsparciem przekraczających 50 mln euro lub inwestycję objętą wsparciem, o którym mowa w § 30 ust. 1 i § 42 ust. 2, łącznie z innymi inwestycjami, objętymi pomocą publiczną, rozpoczętymi w okresie trzech następujących po sobie lat, a realizowanymi przez podmioty w ramach tej samej grupy kapitałowej, w tym samym regionie na poziomie 3 w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) (Dz. Urz. UE L 154 z 21.06.2003, str. 1, z późn. zm.), jeżeli zsumowany koszt kwalifikujący się do objęcia pomocą publiczną przekracza 50 mln euro.
11. W przypadku gdy pomoc publiczna, o której mowa w ust. 1, po zsumowaniu, zgodnie z ust. 7, z inną pomocą publiczną ze wszystkich źródeł, przekracza próg określony w art. 4 ust. 1 lit. i ppkt i, ii lub iii rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014, pomoc wymaga notyfikacji Komisji Europejskiej.
12. W przypadku gdy pomoc publiczna, o której mowa w ust. 2, udzielana w odniesieniu do dużego projektu inwestycyjnego, po zsumowaniu z inną pomocą publiczną ze wszystkich źródeł przekracza wartość pomocy obliczoną zgodnie z wzorem:

wartość pomocy publicznej = R x 75 mln euro,

gdzie R oznacza maksymalną intensywność pomocy publicznej określoną zgodnie z przepisami
rozporządzenia w sprawie mapy pomocy regionalnej

- pomoc wymaga notyfikacji Komisji Europejskiej.
13. W przypadkach, o których mowa w ust. 11 i 12, wsparcie może zostać udzielone po wydaniu pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej.
14. W przypadku pomocy publicznej, o której mowa w ust. 2, podmiot objęty pomocą publiczną pokrywa co najmniej 25% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem ze środków własnych, niepochodzących ze wsparcia udzielonego ze środków publicznych.
15. Pomoc publiczna, o której mowa w ust. 1 i 2, nie może zostać udzielona ani wypłacona podmiotowi, na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy publicznej, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej taką pomoc za niezgodną z prawem oraz z rynkiem wewnętrznym.
16. Pomoc publiczna, o której mowa w ust. 1, może zostać udzielona do końca okresu dostosowawczego, o którym mowa w art. 58 ust. 4 zdanie pierwsze rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 w związku z art. 59 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 oraz w art. 58 ust. 5 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
17. Pomoc publiczna, o której mowa w ust. 2, może zostać udzielona do końca okresu, o którym mowa w art. 58 ust. 4 zdanie drugie rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 w związku z art. 59 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 oraz w art. 58 ust. 5 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.

§ 15. 1. Wsparcie, o którym mowa w § 21, stanowi pomoc publiczną.
2. Wsparcie, o którym mowa w § 49, może stanowić pomoc publiczną.
3. Pomoc publiczna, o której mowa w ust. 1 i 2:
1) może zostać udzielona pod warunkiem, że wniosek o wsparcie został złożony przed
rozpoczęciem prac w rozumieniu § 14 ust. 5 i 6;
2) nie może zostać udzielona ani wypłacona podmiotowi, na którym ciąży obowiązek zwrotu
pomocy publicznej, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej taką pomoc
za niezgodną z prawem oraz z rynkiem wewnętrznym;
3) nie może być łączona z pomocą publiczną z innych źródeł.
4. W przypadku gdy podmiotem ubiegającym się o wsparcie, o którym mowa w § 21, jest operator publicznego transportu zbiorowego, przepisy § 16 ust. 1 stosuje się odpowiednio.

§ 16.
1. W przypadku gdy o wsparcie, o którym mowa w § 34, ubiega się operator publicznego
transportu zbiorowego i stanowi ono pomoc publiczną, wówczas:
1) stanowi ona element rekompensaty, jaką operator publicznego transportu zbiorowego
otrzymuje od organizatora publicznego transportu zbiorowego;
2) stosuje się do niej rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego
i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG)
nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70.
2. W przypadku gdy o wsparcie, o którym mowa w § 34, ubiega się organizator publicznego transportu zbiorowego i wiąże się ono z udzieleniem pomocy publicznej, organizator jest zobowiązany do uwzględnienia korzyści wynikającej z udostępnienia operatorowi majątku zakupionego z otrzymanego wsparcia jako elementu rekompensaty, jaką przekazuje operatorowi publicznego transportu zbiorowego, obliczonej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym oraz rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1.

.
.
.

Dostęp do pełnej treści po zalogowaniu oraz wykupieniu dostępu.


Dostęp do pełnej treści po zalogowaniu oraz wykupieniu dostępu.

Wymagania prawne (0)
 Brak wymagań
Wymagania Własne (0)
 Brak wymagań Własnych
Druki (0)
 Brak druków
Akty wykonawcze (0)
 Brak aktów wykonawczych
nowe uchylone zmiana