Identyfikator | Dz.U.2017.286 | |
---|---|---|
Data wydania | 2009-07-17 | |
Data publikacji | 2009-08-18 | |
Data wejścia w życie | 2009-09-18 | |
Rodzaj aktu | Ustawa | |
Organ wydający | Sejm | |
Status | ![]() | |
Ostatnie zmiany | ![]() 2024-12-27 2024-06-05 2021-06-10 2020-12-22 2020-02-21 2019-08-09 2019-04-19 2019-03-05 2018-12-31 2018-08-30 2017-02-17 2017-10-27 2016-12-30 2016-12-30 2016-04-19 2016-03-02 2015-12-29 2015-08-25 2014-08-21 2013-09-19 2013-01-30 2012-08-22 2012-04-27 2011-06-13 2010-12-28 2009-12-18 2021-11-24 | |
Tabela zmian » |
Art. 3. 1. Tworzy się Krajowy ośrodek bilansowania i zarządzania emisjami, zwany dalej "Krajowym ośrodkiem".
2. Do zadań Krajowego ośrodka należy:
1) wykonywanie zadań związanych z funkcjonowaniem Krajowego systemu bilansowania
i prognozowania emisji, w tym prowadzenie Krajowej bazy o emisjach gazów
cieplarnianych i innych substancji, zwanej dalej "Krajową bazą";
1a) wykonywanie, na potrzeby modelowania matematycznego, o którym mowa w art. 88 ust. 5
ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, zadań związanych
z prowadzeniem bazy emisji powierzchniowych, liniowych i punktowych, w tym
opracowywanie metodyk ustalania wielkości tych emisji oraz zbieranie danych
niezbędnych do ich ustalenia;
2) zarządzanie zbiorem rachunków w rejestrze Unii podlegających jurysdykcji
Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w art. 3 pkt 17 ustawy z dnia
12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów
cieplarnianych (Dz. U. poz. 1223);
3) opiniowanie wniosków o wydanie listu popierającego oraz wniosków o wydanie listu
zatwierdzającego realizację projektów wspólnych wdrożeń realizowanych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej;
4) prowadzenie wykazu projektów wspólnych wdrożeń realizowanych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej posiadających listy popierające lub listy zatwierdzające;
5) prowadzenie wykazu jednostek uprawnionych do weryfikacji raportów;
6) sporządzanie raportów, sprawozdań i prognoz dotyczących wielkości emisji;
7) opracowywanie metodyki ustalania wielkości emisji dla poszczególnych rodzajów
instalacji lub aktywności oraz metodyki wyznaczania wskaźników emisji na jednostkę
wyprodukowanego towaru, zużytego paliwa lub surowca;
8) opracowywanie wskaźników emisji na jednostkę wyprodukowanego towaru, zużytego paliwa
lub surowca.
9) monitorowanie działań związanych z realizacją projektów wspólnych wdrożeń i projektów
mechanizmów czystego rozwoju oraz innych projektów powodujących redukcję
lub uniknięcie emisji gazów cieplarnianych;
10) administrowanie systemem handlu uprawnieniami do emisji gazów
cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie
handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, w szczególności:
a) prowadzenie, w postaci elektronicznej, bazy danych zawierającej informacje
o instalacjach, z których emisja gazów cieplarnianych jest objęta systemem
handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, niezbędne do opracowania
projektu wykazu, o którym mowa w art. 26d ust. 1 ustawy z dnia
12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów
cieplarnianych, oraz opracowania informacji, o których mowa w art. 64b ust. 6
i art. 70a ust. 3 tej ustawy, a także monitorowanie sposobu wywiązania się
przez prowadzących instalacje z obowiązków związanych z systemem,
b) pełnienie funkcji prowadzącego aukcję uprawnień do emisji w rozumieniu
art. 3 pkt 20 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1031/2010 z dnia
12 listopada 2010 r. w sprawie harmonogramu, kwestii administracyjnych
oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów
cieplarnianych na mocy dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady ustanawiającej system handlu przydziałami do emisji gazów
cieplarnianych we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 302 z 18.11.2010, str. 1,
z późn. zm.),
c) prowadzenie, w postaci elektronicznej, bazy danych zawierającej
informacje o operatorach statków powietrznych wykonujących operacje
lotnicze objęte systemem, niezbędne do monitorowania sposobu
wywiązania się przez operatorów statków powietrznych z obowiązków
związanych z uczestnictwem w systemie,
d) obliczanie całkowitej rocznej liczby uprawnień do emisji dla instalacji,
o której mowa w art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r.
o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych,
e) opiniowanie planów monitorowania wielkości emisji i planów poboru
próbek, o których mowa w art. 54 ust. 2 ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r.
o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych,
f) opiniowanie planów monitorowania w zakresie emisji z operacji
lotniczych, dokumentów uzupełniających i informacji, o których mowa
w art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu
uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz uproszczonych planów
monitorowania w zakresie emisji z operacji lotniczych i planów
monitorowania odnoszących się do monitorowania i raportowania w zakresie
danych dotyczących tonokilometrów, o których mowa w art. 74 ust. 2 i 3
tej ustawy,
g) sprawdzanie wniosków o przydział uprawnień do emisji dla instalacji
nowej,
h) sprawdzanie informacji w zakresie znaczącego zmniejszenia zdolności
produkcyjnej,
i) opracowywanie wykazu instalacji, które zaprzestały działalności,
j) obliczanie dostosowanej rocznej liczby uprawnień do emisji
dla instalacji, w których nastąpiło częściowe zaprzestanie działalności,
k) zbieranie danych i opracowywanie analiz dotyczących systemu,
l) opracowywanie sprawozdań dotyczących systemu w zakresie emisji gazów
cieplarnianych z instalacji i z wykonywanych operacji lotniczych,
m) przeprowadzanie oceny raportów na temat wielkości emisji w zakresie
kompletności zawartych w nich danych, poprawności przeprowadzonych obliczeń
oraz zgodności zawartych w nich ustaleń z przepisami rozporządzenia
wykonawczego Komisji (UE) 2018/2066 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie
monitorowania i raportowania w zakresie emisji gazów cieplarnianych
na podstawie dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz
zmieniającego rozporządzenie Komisji (UE) nr 601/2012 (Dz. Urz. UE L 334
z 31.12.2018, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 423 z 15.12.2020, str. 37)
i z zatwierdzonym planem monitorowania,
n) udzielanie wyjaśnień, opracowywanie materiałów informacyjnych
i szkoleniowych oraz prowadzenie szkoleń dotyczących funkcjonowania
systemu,
o) współpraca z organami administracji publicznej w zakresie związanym
z funkcjonowaniem systemu oraz realizacją zobowiązań międzynarodowych
w zakresie systemu,
p) opiniowanie, na wniosek ministra właściwego do spraw klimatu,
projektów aktów prawnych i dokumentów dotyczących funkcjonowania
systemu,
q) sporządzanie wykazów prowadzących instalacje oraz operatorów statków
powietrznych, którzy naruszyli obowiązki związane z uczestnictwem
w systemie, i przekazywanie ich właściwym organom, stosownie
do art. 94-97 ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu
uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych,
r) monitorowanie działań w zakresie polityki klimatycznej, a także przygotowywanie
analiz, przeglądów i ocen jej funkcjonowania,
s) prognozowanie skutków realizacji polityki klimatycznej,
t) rozwijanie narzędzi do wspomagania realizacji celów systemu zarządzania
emisjami oraz narzędzi do modelowania skutków gospodarczych, finansowych
i społecznych realizacji polityki klimatycznej;
11) prowadzenie Rejestru średnich źródeł spalania paliw, o którym mowa
w art. 236e ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.
2a. Krajowy ośrodek może także wykonywać zadania związane z:
1) (uchylony)
2) (uchylony)
3) (uchylony)
4) integracją systemów sprawozdawczości środowiskowej;
5) monitorowaniem działań w zakresie ochrony powietrza, a także przygotowywaniem analiz,
przeglądów i ocen jej funkcjonowania.
2b. (uchylony)
2c. Krajowy ośrodek współpracuje z organami administracji rządowej właściwymi w sprawach przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w zakresie niezbędnym do realizacji jego zadań ustawowych oraz rozporządzeń Komisji (UE), o których mowa w art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
3. Do zadań Krajowego ośrodka należy także sporządzanie zestawień informacji i raportów, w szczególności na potrzeby:
1) statystyki publicznej;
2) systemu opłat za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza;
3) systemu bilansowania emisji gazów cieplarnianych;
4) (uchylony)
5) sprawozdawczości w ramach wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji
gazów cieplarnianych;
6) bieżącej oceny jakości powietrza, w tym analiz modelowych.
4. Krajowy ośrodek może także, na podstawie informacji zawartych w Krajowej bazie, sporządzać zestawienia informacji i raporty, inne niż wskazane w ust. 3, na potrzeby organów administracji publicznej oraz organizacji samorządu gospodarczego i organizacji pracodawców.
5. Minister właściwy do spraw klimatu może określić, w drodze rozporządzenia, listę zestawień informacji i raportów, o których mowa w ust. 4, sporządzanych na potrzeby organów administracji publicznej oraz terminy ich przekazywania, kierując się potrzebą zapewnienia organom administracji publicznej pełnego i terminowego dostępu do informacji na temat wielkości emisji.
6. Zestawienia informacji i raporty, o których mowa w ust. 3, oraz zestawienia informacji i raporty wpisane na listę, o której mowa w ust. 5, są sporządzane na potrzeby organów administracji publicznej nieodpłatnie.