Identyfikator | Dz.U.2017.285 | |
---|---|---|
Data wydania | 2006-08-25 | |
Data publikacji | 2006-09-25 | |
Data wejścia w życie | 2007-01-01 | |
Rodzaj aktu | Ustawa | |
Organ wydający | Sejm | |
Status | ![]() | |
Ostatnie zmiany | ![]() 2025-03-12 2024-12-30 2024-06-05 2023-08-11 2022-11-23 2021-09-07 2020-09-11 2020-02-21 2019-08-14 2019-06-28 2019-06-17 2019-04-19 2018-08-24 2018-07-13 2018-03-30 2017-12-11 2017-02-17 2016-12-08 2016-12-02 2016-08-02 2016-03-02 2015-04-03 2015-01-28 2014-11-25 2014-08-14 2014-07-07 2014-04-08 2013-10-01 2011-09-29 2011-07-26 2010-12-06 2010-02-08 2023-08-23 | |
Tabela zmian » |
Art. 33. 1. Karze pieniężnej podlega ten, kto:
1) wytwarza biokomponenty, a następnie rozporządza nimi przez dokonanie jakiejkolwiek
czynności prawnej lub faktycznej skutkującej trwałym wyzbyciem się tych biokomponentów
lub przeznacza je do wytworzenia przez siebie paliw bez wpisu do rejestru, o którym
mowa w art. 4 ust. 1;
1a) samodzielnie lub za pośrednictwem innego podmiotu importuje lub nabywa
wewnątrzwspólnotowo biokomponenty, a następnie rozporządza nimi przez
dokonanie jakiejkolwiek czynności prawnej lub faktycznej skutkującej trwałym
wyzbyciem się tych biokomponentów bez wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 12a
ust. 1;
1b) udziela zgody na korzystanie z uznanego systemu certyfikacji bez wpisu
do rejestru, o którym mowa w art. 28k ust. 1;
1c) wydaje certyfikaty bez wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 28q ust. 1;
1d) będąc przedsiębiorcą wykonującym działalność, o której mowa w art. 28k
ust. 1, nie przekazał w terminie organowi rejestrowemu informacji, o której
mowa w art. 28p ust. 2, lub podał w tej informacji nieprawdziwe dane;
1e) będąc przedsiębiorcą wykonującym działalność, o której mowa w art. 28q ust. 1,
nie przekazał w terminie organowi rejestrowemu sprawozdania miesięcznego, o którym
mowa w art. 31b ust. 1, lub oświadczenia, o którym mowa w art. 31b ust. 2, lub podał
w tym sprawozdaniu lub oświadczeniu nieprawdziwe dane;
2) będąc przedsiębiorcą wykonującym działalność, o której mowa w art. 4 ust. 1,
art. 12a ust. 1, art. 28k ust. 1 lub art. 28q ust. 1, utrudnia czynności
kontrolne, o których mowa w art. 29;
2a) będąc podmiotem realizującym Narodowy Cel Wskaźnikowy, odmawia udzielenia
informacji lub przedstawienia dokumentów, o których mowa w art. 28j;
2b) wprowadza w błąd Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w zakresie
przedstawianych na jego żądanie informacji lub dokumentów, o których mowa
w art. 28j;
3) będąc wytwórcą wytwarza biokomponenty z biomasy pozyskiwanej w inny sposób
niż na podstawie umów kontraktacji lub dostawy, o których mowa w art. 11 ust. 1
pkt 1 i 2, lub z produkcji własnej, których udział przekracza w skali roku 25 %
całości biokomponentów wytworzonych przez tego wytwórcę;
3a) nie przekazał w terminie informacji pisemnej, o której mowa w art. 30a ust. 2,
lub podał w tej informacji pisemnej nieprawdziwe dane;
3b) będąc wytwórcą wytwarza estry z biomasy, o której mowa w art. 11a;
4) wprowadza do obrotu lub wykorzystuje do wytwarzania paliw biokomponenty niespełniające
wymagań jakościowych;
4a) nie wykonał w terminie obowiązku, o którym mowa w art. 22a ust. 1;
5) będąc podmiotem realizującym Narodowy Cel Wskaźnikowy,
nie wykonuje obowiązku, o którym mowa w art. 23 ust. 1;
5a) (uchylony)
5b) będąc podmiotem realizującym Narodowy Cel Wskaźnikowy, nie wykonuje
obowiązku, o którym mowa w art. 23b;
6) (uchylony)
6a) będąc podmiotem realizującym Narodowy Cel Wskaźnikowy wystawił poświadczenie
dla biokomponentów, z wyłączeniem biokomponentów wytworzonych w procesie
współuwodornienia, zawartych w paliwach, które zostały wykorzystane przez ten podmiot
do realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 23 ust. 1;
7) (uchylony)
7a) (uchylony)
8) nie złożył w terminie Dyrektorowi Generalnemu Krajowego Ośrodka Wsparcia
Rolnictwa sprawozdania kwartalnego, o którym mowa w art. 30 ust. 1, 1b
lub 2b, lub oświadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 2e, lub podał w tym
sprawozdaniu lub oświadczeniu nieprawdziwe dane;
8a) nie złożył w terminie Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki sprawozdania
rocznego, o którym mowa w art. 30b ust. 1, lub podał w tym sprawozdaniu
nieprawdziwe dane;
8aa) nie złożył w terminie Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki sprawozdania
kwartalnego, o którym mowa w art. 30b ust. 3, lub podał w tym sprawozdaniu
nieprawdziwe dane;
8b) nie złożył w terminie Prezesowi Agencji Rynku Rolnego sprawozdania rocznego,
o którym mowa w art. 31a ust. 1 albo art. 31b ust. 3, lub podał w tym sprawozdaniu
nieprawdziwe dane;
8c) (uchylony)
8d) będąc podmiotem realizującym Narodowy Cel Wskaźnikowy, nie przekazał
Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki, wraz ze sprawozdaniami, o których
mowa w art. 30b ust. 1, oryginałów wystawionych świadectw potwierdzających
spełnienie kryteriów zrównoważonego rozwoju przez biokomponenty, które
zostały zaliczone do realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 23 ust. 1;
8e) będąc podmiotem realizującym Narodowy Cel Wskaźnikowy, wystawił świadectwo, w którym
ilość biokomponentów zawartych w paliwach rozporządzonych przez dokonanie
jakiejkolwiek czynności prawnej lub faktycznej skutkującej trwałym wyzbyciem się
paliw na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub zużytych na potrzeby własne na tym
terytorium, które mają być zaliczone do realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego,
jest większa niż ilość wskazana w poświadczeniach lub w dokumentach, o których mowa
w art. 28c ust. 2, będących w posiadaniu tego podmiotu;
8f) będąc podmiotem sprowadzającym, wystawia dokument potwierdzający spełnienie
kryteriów zrównoważonego rozwoju, na podstawie dokumentów, które
nie spełniają wymogów określonych w art. 28c ust. 2;
9) będąc rolnikiem wytwarzającym biopaliwa ciekłe na własny użytek:
a) wytwarza biopaliwa ciekłe bez wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 13 ust. 1,
b) rozporządza biopaliwami ciekłymi poprzez dokonanie jakiejkolwiek
czynności prawnej lub faktycznej,
c) wytworzył biopaliwa ciekłe w ilości przekraczającej w ciągu roku limit
określony w art. 21 ust. 2 lub 3,
d) utrudnia czynności kontrolne, o których mowa w art. 29,
e) nie złożył w terminie sprawozdania rocznego, o którym mowa w art. 31
ust. 1, lub podał w tym sprawozdaniu nieprawdziwe dane.
2. W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 1-2b, 3a, 4a, 8-8b i 8d-8f kara pieniężna, o której mowa w ust. 1, wynosi 5000 zł.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, kara pieniężna wynosi 50% wartości netto biokomponentów wytworzonych z biomasy pozyskiwanej w inny sposób niż na podstawie umów kontraktacji lub dostawy, o których mowa w art. 11 ust. 1 pkt 1 i 2, lub z produkcji własnej, których udział przekracza w skali roku 25% całości biokomponentów wytworzonych przez tego wytwórcę.
3a. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3b, kara pieniężna wynosi 1000 zł za każdą tonę estrów wytworzonych z biomasy, o której mowa w art. 11a.
4. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 4, kara pieniężna wynosi 50% wartości netto biokomponentów wprowadzonych do obrotu lub wykorzystanych do wytwarzania paliw w ciągu 30 dni poprzedzających kontrolę.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, wysokość kary oblicza się według wzoru:
K = A ´ W ´ (N - R)/100%
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
K - wysokość kary, wyrażoną w złotych,
A - współczynnik równy 0,20, wyrażony w złotych/MJ,
W - wartość energetyczną paliw ciekłych i biopaliw ciekłych rozporządzonych
przez dokonanie jakiejkolwiek czynności prawnej lub faktycznej skutkującej
trwałym wyzbyciem się paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej przez podmiot podlegający karze, a także zużytych
przez niego na potrzeby własne na tym terytorium, liczoną za rok, w którym
podmiot ten nie zrealizował obowiązku wynikającego z art. 23 ust. 1,
wyrażoną w MJ; wartość opałową poszczególnych biokomponentów i paliw
ciekłych określa się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 23
ust. 3,
N - wysokość Narodowego Celu Wskaźnikowego, do którego realizacji był obowiązany
podmiot podlegający karze, wyrażoną w procentach,
R - wysokość zrealizowanego udziału innych paliw odnawialnych lub biokomponentów zawartych
w paliwach, stosowanych we wszystkich rodzajach transportu, rozporządzanych przez
dokonanie jakiejkolwiek czynności prawnej lub faktycznej skutkującej trwałym
wyzbyciem się tych paliw na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub zużywanych przez
podmiot podlegający karze na potrzeby własne na tym terytorium w ogólnej ilości paliw
ciekłych i biopaliw ciekłych stosowanych w transporcie drogowym i kolejowym,
rozporządzanych przez dokonanie jakiejkolwiek czynności prawnej lub faktycznej
skutkującej trwałym wyzbyciem się paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej lub zużywanych przez niego w ciągu roku kalendarzowego
na potrzeby własne na tym terytorium w roku, w którym podmiot podlegający karze nie
zrealizował obowiązku, o którym mowa w art. 23 ust. 1, wyrażoną w procentach.
5a. Wysokość kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1 pkt 5, nie może przekroczyć 15% przychodu ukaranego podmiotu realizującego Narodowy Cel Wskaźnikowy, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym, a jeżeli kara pieniężna związana jest z działalnością prowadzoną na podstawie koncesji, wysokość kary nie może przekroczyć 15% przychodu ukaranego podmiotu realizującego Narodowy Cel Wskaźnikowy, wynikającego z działalności koncesjonowanej, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.
5b. (uchylony)
5c. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5b, kara pieniężna wynosi 0,10 zł za każdy MJ biokomponentów, które podmiot realizujący Narodowy Cel Wskaźnikowy był obowiązany dodać do paliw ciekłych w celu zrealizowania obowiązku, o którym mowa w art. 23b, a których udziału nie udokumentował.
5d. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 6a, kara pieniężna wynosi 0,10 zł za każdy MJ biokomponentów zawartych w paliwach, dla których podmiot realizujący Narodowy Cel Wskaźnikowy wystawił poświadczenie.
6. W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 9 lit. a, d lub e kara pieniężna wynosi 1.000 zł.
7. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 9 lit. b, kara pieniężna wynosi:
1) 10.000 zł - gdy wydajność instalacji do wytwarzania biopaliw ciekłych przez
rolnika jest mniejsza niż 200 litrów na dobę,
2) 20.000 zł - gdy wydajność instalacji do wytwarzania biopaliw ciekłych przez
rolnika wynosi od 200 litrów na dobę do 400 litrów na dobę,
3) 30.000 zł - gdy wydajność instalacji do wytwarzania biopaliw ciekłych przez
rolnika jest wyższa niż 400 litrów na dobę
- powiększone o iloczyn ilości rozporządzonych poprzez dokonanie jakiejkolwiek
czynności prawnej lub faktycznej biopaliw ciekłych i stawki podatku akcyzowego
dla oleju napędowego.
8. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 9 lit. c, kara pieniężna wynosi:
1) 5.000 zł - gdy wydajność instalacji do wytwarzania biopaliw ciekłych przez
rolnika jest mniejsza niż 200 litrów na dobę,
2) 10.000 zł - gdy wydajność instalacji do wytwarzania biopaliw ciekłych przez
rolnika wynosi od 200 litrów na dobę do 400 litrów na dobę,
3) 15.000 zł - gdy wydajność instalacji do wytwarzania biopaliw ciekłych przez
rolnika jest wyższa niż 400 litrów na dobę
- powiększone o iloczyn ilości biopaliw ciekłych wytworzonych ponad limit
określony w art. 21 ust. 2 lub 3 i stawki podatku akcyzowego dla oleju
napędowego.
9. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1, wymierza, w drodze decyzji administracyjnej:
1) w zakresie pkt 1-2, 3-3b, 8, 8b, 8f i 9 - Dyrektor Generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia
Rolnictwa;
2) w zakresie pkt 4 - wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej właściwy ze względu
na miejsce przeprowadzenia kontroli;
3) w zakresie pkt 2a, 2b, 4a, 5, 5b, 6a, 8a, 8aa, 8d i 8e - Prezes Urzędu
Regulacji Energetyki.
10. Organy, o których mowa w ust. 9 pkt 2 i 3, przekazują Prezesowi Agencji Rynku Rolnego informacje o karach wymierzonych wytwórcom lub podmiotom sprowadzającym.
11. Wpływy z tytułu kar pieniężnych stanowią dochód budżetu państwa.
12. Do egzekucji kar pieniężnych stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
13. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1, uiszcza się w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o wymierzeniu kary pieniężnej stała się prawomocna.
14. Kary pieniężne wymierzane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki uiszcza się na rachunek Urzędu Regulacji Energetyki.