Identyfikator | Dz.U.2017.568 | |
---|---|---|
Data wydania | 2015-06-12 | |
Data publikacji | 2015-08-25 | |
Data wejścia w życie | 2015-09-09 | |
Rodzaj aktu | Ustawa | |
Organ wydający | Sejm | |
Status | ![]() | |
Ostatnie zmiany | ![]() 2022-12-20 2022-09-19 2022-07-27 2022-01-03 2021-06-10 2020-12-22 2020-02-21 2019-08-14 2019-08-09 2019-04-19 2018-12-31 2018-03-30 2017-03-17 2016-12-02 2016-09-29 2016-04-19 2016-03-02 2023-09-27 | |
Tabela zmian » |
Art.49. 1. Liczbę uprawnień do emisji przeznaczonych do sprzedaży w drodze aukcji określa i ogłasza Komisja Europejska, zgodnie z art. 10 oraz art. 12 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1031/2010.
2. Środki uzyskane ze sprzedaży w drodze aukcji uprawnień do emisji stanowią dochód budżetu państwa.
2a. Środki uzyskane ze sprzedaży w drodze aukcji uprawnień do emisji, o których mowa w art. 27 ust. 3 zdanie drugie, przekazuje się w wysokości:
1) 20% na wyodrębnione subkonto, o którym mowa w art. 23 ust. 1a ustawy z dnia
17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych
substancji;
2) 80% do Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 28
grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. poz. 2538).
2b. Środki uzyskane ze sprzedaży w drodze aukcji uprawnień do emisji, w wysokości 8 000 000 zł, stanowią przychód Narodowego Funduszu.
2c. 25% środków uzyskanych ze sprzedaży w drodze aukcji uprawnień do emisji, z wyłączeniem środków, o których mowa w ust. 2a, i po wyłączeniu środków pieniężnych przeznaczonych na dodatki osłonowe, o których mowa w art. 16 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1), począwszy od dnia 1 stycznia 2020 r., nie więcej niż 1766,9 mln zł w 2020 r. i nie więcej niż 988,18 mln zł w 2021 r., przekazuje się do Funduszu Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1896).
2d. Środki uzyskane ze sprzedaży w drodze aukcji uprawnień do emisji przekazuje się na wyodrębniony rachunek bankowy Narodowego Funduszu w wysokości:
1) 4 000 000 zł w roku 2021;
2) 6 000 000 zł w roku 2022;
3) 8 000 000 zł rocznie w latach 2023-2030.
2e. W roku 2022 środki uzyskane ze sprzedaży w drodze aukcji uprawnień do emisji, z wyłączeniem środków przekazywanych na podstawie ust. 2c i 2d, środków, o których mowa w ust. 2b, oraz środków przekazywanych na podstawie art. 15 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców paliw gazowych w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz. U. poz. 202, 1477, 1692 i 1723), podlegają przekazaniu do Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, o którym mowa w art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568, z późn. zm.), do wysokości 10 000 000 000 zł.
2f. W roku 2023 środki uzyskane ze sprzedaży w drodze aukcji uprawnień do emisji, z wyłączeniem środków przekazywanych na podstawie ust. 2c i 2d oraz środków, o których mowa w ust. 2b, mogą zostać przekazane w całości lub w części przez ministra właściwego do spraw klimatu, na wniosek Rady Ministrów, do Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, o którym mowa w art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwią-zaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. O terminie przekazania środków minister właściwy do spraw klimatu informuje ministra właściwego do spraw budżetu nie później niż 14 dni przed datą przekazania środków.
2g. Środki, o których mowa w ust. 2f, nie stanowią dochodu budżetu państwa.
3. Zasady sprzedaży uprawnień do emisji w drodze aukcji określa rozporządzenie Komisji (UE) nr 1031/2010.
4. Krajowy ośrodek pełni funkcję prowadzącego aukcję w rozumieniu art. 3 pkt 20 rozporządzenia Komisji (UE) 1031/2010.
5. Uprawnienia właścicielskie Skarbu Państwa w stosunku do uprawnień do emisji sprzedawanych w drodze aukcji wykonuje minister właściwy do spraw klimatu.
6. Co najmniej połowę środków pieniężnych uzyskanych z aukcji uprawnień do emisji ogólnych w danym roku kalendarzowym lub ich równowartość przeznacza się przynajmniej na jeden spośród następujących celów:
1) redukcję emisji gazów cieplarnianych, w tym przez wkład na rzecz Globalnego
Funduszu Efektywności Energetycznej oraz Energii Odnawialnej oraz na rzecz
Funduszu Adaptacyjnego wprowadzonego w życie na konferencji w sprawie zmian
klimatu w Poznaniu (COP 14 i COP/MOP 4), adaptację do skutków zmian klimatu
oraz finansowanie prac badawczo-rozwojowych oraz projektów demonstracyjnych
w zakresie zmniejszenia emisji i adaptacji do skutków zmian klimatu, w tym
udział w inicjatywach realizowanych w ramach europejskiego strategicznego
planu w dziedzinie technologii energetycznych i Europejskich Platform
Technologicznych;
2) rozwój energii ze źródeł odnawialnych w celu realizacji zobowiązania Unii Europejskiej
dotyczącego energii ze źródeł odnawialnych, jak również rozwój innych technologii
przyczyniających się do przejścia do bezpiecznej i zrównoważonej gospodarki
niskoemisyjnej oraz pomoc w realizacji zobowiązania Unii Europejskiej dotyczącego
zwiększenia efektywności energetycznej do poziomu ustalonego w przepisach prawa Unii
Europejskiej;
3) unikanie wylesiania oraz zwiększenie zalesiania i ponownego zalesiania
w krajach rozwijających się, które ratyfikowały Ramową konwencję Narodów
Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzoną w Nowym Jorku dnia
9 maja 1992 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 53, poz. 238); transfer technologii
i ułatwienie adaptacji do niekorzystnych skutków zmian klimatu w tych
krajach;
4) pochłanianie dwutlenku węgla (CO2) związane z zalesianiem oraz
antropogenicznymi działaniami z zakresu gospodarki leśnej w Unii
Europejskiej;
5) bezpieczne dla środowiska wychwytywanie i geologiczne składowanie dwutlenku
węgla (CO2), w szczególności pochodzącego z elektrowni opalanych stałym
paliwem kopalnym oraz z sektorów i podsektorów przemysłu, również w krajach
trzecich;
6) finansowanie rozwiązań zachęcających do wprowadzania niskoemisyjnych oraz
publicznych środków transportu;
7) finansowanie badań i rozwoju w zakresie efektywności energetycznej oraz
czystych technologii w sektorach objętych systemem;
8) działania służące zwiększeniu efektywności energetycznej, finansowaniu modernizacji
i rozbudowy systemów sieci ciepłowniczych i termomodernizacji budynków lub dostarczeniu
wsparcia finansowego w celu uwzględnienia aspektów społecznych w przypadku gospodarstw
domowych o niskich i średnich dochodach;
9) (uchylony)
10) pokrywanie wydatków administracyjnych związanych z administrowaniem systemem przez Krajowy ośrodek oraz wydatków administracyjnych związanych z wykonywaniem przez Narodowy Fundusz zadań, o których mowa w art. 50e ust. 2;
11) finansowanie działań w związku ze zmianami klimatu, w tym działań związanych
z przystosowaniem się do skutków tych zmian, w państwach trzecich wrażliwych na skutki
zmian klimatu;
12) wspieranie, we współpracy z partnerami społecznymi, nabywania umiejętności
i poszukiwania nowych miejsc pracy przez pracowników w celu niwelowania skutków
przejścia do gospodarki niskoemisyjnej, w szczególności w regionach, których
najbardziej dotyczy transformacja miejsc pracy.
6a. Środki pieniężne uzyskane z aukcji uprawnień do emisji lotniczych w danym roku kalendarzowym lub ich równowartość przeznacza się przynajmniej na jeden spośród następujących celów:
1) redukcję emisji gazów cieplarnianych, w tym przez wkład na rzecz Globalnego Funduszu
Efektywności Energetycznej oraz Energii Odnawialnej oraz na rzecz Funduszu
Adaptacyjnego wprowadzonego w życie na konferencji w sprawie zmian klimatu
w Poznaniu (COP14 i COP/MOP4), adaptację do skutków zmian klimatu oraz finansowanie
prac badawczo-rozwojowych oraz projektów demonstracyjnych w zakresie zmniejszenia
emisji i adaptacji do skutków zmian klimatu, w tym udział w inicjatywach realizowanych
w ramach europejskiego strategicznego planu w dziedzinie technologii energetycznych
i Europejskich Platform Technologicznych;
2) unikanie wylesiania;
3) finansowanie rozwiązań zachęcających do wprowadzania niskoemisyjnych oraz publicznych
środków transportu;
4) finansowanie badań i rozwoju w zakresie łagodzenia zmian klimatu i adaptacji do skutków
tych zmian w dziedzinie aeronautyki i transportu lotniczego;
5) pokrywanie wydatków administracyjnych związanych z administrowaniem systemem przez
Krajowy ośrodek.
7. Za realizację zasady wyrażonej w ust. 6 uznaje się również stosowanie polityk wsparcia podatkowego lub finansowego oraz polityk regulacyjnych wywierających wpływ na wsparcie finansowe działań wymienionych w ust. 6.