Identyfikator | Dz.U.UE.L.2023.130.52 | |
---|---|---|
Data wydania | 2023-05-10 | |
Data publikacji | 2023-05-16 | |
Data wejścia w życie | 2023-05-17 | |
Rodzaj aktu | Rozporządzenie Unijne | |
Organ wydający | Parlament Europejski i Rada UE | |
Status | ![]() |
1. Komisja – po konsultacji z odpowiednimi zainteresowanymi stronami – gromadzi niezbędne informacje do celów rozszerzenia zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia, jak wskazano w ust. 2 lit. a) i zgodnie z tym przepisem, oraz opracowania metod obliczania emisji wbudowanych na podstawie metod odnoszących się do śladu środowiskowego.
2. Przed zakończeniem okresu przejściowego, o którym mowa w art. 32, Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie dotyczące stosowania niniejszego rozporządzenia.
Sprawozdanie to zawiera ocenę:
a) możliwości rozszerzenia zakresu stosowania o:
(i) wbudowane emisje pośrednie związane z towarami wymienionymi w załączniku II;
(ii) emisje wbudowane związane z transportem towarów wymienionych w załączniku I
i usługami transportowymi;
(iii) towary, w przypadku których istnieje ryzyko ucieczki emisji, inne niż wymienione
w załączniku I, w szczególności organiczne chemikalia i polimery;
(iv) inne materiały wsadowe (prekursory) dla towarów wymienionych w załączniku I;
b) kryteriów stosowanych do identyfikacji towarów, które mają zostać włączone do wykazu
w załączniku I do niniejszego rozporządzenia, w oparciu o sektory narażone na ryzyko
ucieczki emisji określone zgodnie z art. 10b dyrektywy 2003/87/WE; ocenie tej
towarzyszy kończący się w 2030 r. harmonogram stopniowego włączania tych towarów
w zakres stosowania niniejszego rozporządzenia, który uwzględnia w szczególności
poziom ryzyka ucieczki ich emisji;
c) wymogów technicznych dotyczących obliczania emisji wbudowanych związanych z innymi
towarami, które mają zostać włączone do wykazu w załączniku I;
d) postępów poczynionych w międzynarodowych dyskusjach na temat działań w dziedzinie
klimatu;
e) systemu zarządzania, w tym kosztów administracyjnych;
f) wpływu niniejszego rozporządzenia na towary wymienione w załączniku I przywożone
z krajów rozwijających się, mające szczególne znaczenie dla krajów najsłabiej
rozwiniętych, wskazanych przez Organizację Narodów Zjednoczonych, a także na skutki
udzielanej pomocy technicznej;
g) metodykę obliczania emisji pośrednich zgodnie z art. 7 ust. 7 i pkt 4.3 załącznika IV.
3. Co najmniej rok przed zakończeniem okresu przejściowego Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie określające produkty znajdujące się na dalszych etapach łańcucha wartości towarów wymienionych w załączniku I, w odniesieniu do których zaleca rozważenie włączenia ich w zakres stosowania niniejszego rozporządzenia. W tym celu Komisja opracowuje w odpowiednim czasie metodykę, która powinna opierać się na znaczeniu pod względem skumulowanych emisji gazów cieplarnianych i ryzyka ucieczki emisji.
4. Do sprawozdań, o których mowa w ust. 2 i 3, dołącza się przed końcem okresu przejściowego, w stosownych przypadkach, wniosek ustawodawczy obejmujący szczegółową ocenę skutków, w szczególności w celu rozszerzenia zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia na podstawie wniosków wyciągniętych w tych sprawozdaniach.
5. Co dwa lata począwszy od końca okresu przejściowego, w ramach rocznego sprawozdania dla Parlamentu Europejskiego i Rady przedstawianego na podstawie art. 10 ust. 5 dyrektywy 2003/87/WE, Komisja ocenia skuteczność CBAM w odniesieniu do ryzyka ucieczki emisji w przypadku towarów produkowanych w Unii z przeznaczeniem na wywóz do państw trzecich, które nie stosują EU ETS ani podobnego mechanizmu wprowadzania opłat emisyjnych. Sprawozdanie to powinno w szczególności obejmować ocenę rozwoju wywozu z Unii w sektorach CBAM i zmian dotyczących przepływów handlowych i emisji wbudowanych związanych z tymi towarami na rynku globalnym. Jeżeli w sprawozdaniu stwierdza się, że istnieje ryzyko ucieczki emisji w przypadku towarów produkowanych w Unii z przeznaczeniem na wywóz do państw trzecich, które nie stosują EU ETS lub podobnego mechanizmu wprowadzania opłat emisyjnych, Komisja w stosownych przypadkach przedstawia wniosek ustawodawczy służący wyeliminowaniu tego ryzyka w sposób zgodny z przepisami Światowej Organizacji Handlu i uwzględniający obniżenie emisyjności instalacji w Unii.
6. Komisja monitoruje funkcjonowanie CBAM w celu oceny skutków i ewentualnych zmian w jego stosowaniu.
Do dnia 1 stycznia 2028 r., a następnie co dwa lata, Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie ze stosowania niniejszego rozporządzenia i funkcjonowania CBAM. Sprawozdanie to zawiera co najmniej następujące elementy:
a) ocenę wpływu CBAM na:
(i) ucieczkę emisji, w tym w odniesieniu do wywozu;
(ii) objęte sektory;
(iii) rynek wewnętrzny, skutki gospodarcze i terytorialne w całej Unii;
(iv) inflację i cenę towarów;
(v) sektory przemysłu wykorzystujące towary wymienione w załączniku I;
(vi) handel międzynarodowy, w tym przesuwanie zasobów; oraz
(vii) kraje najsłabiej rozwinięte;
b) ocenę:
(i) systemu zarządzania, w tym ocenę wdrażania i administrowania upoważnieniami
zgłaszających CBAM przez państwa członkowskie;
(ii) zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia;
(iii) praktyk obchodzenia przepisów;
(iv) stosowania kar w państwach członkowskich;
c) wyników dochodzeń i nałożonych kar;
d) zagregowanych informacji na temat intensywności emisji związanych z różnymi towarami
wymienionymi w załączniku I w każdym z państw pochodzenia.
7. W przypadku wystąpienia nieprzewidywalnego, wyjątkowego i niesprowokowanego zdarzenia poza kontrolą co najmniej jednego państwa trzeciego objętego CBAM, które to zdarzenie ma destrukcyjne skutki dla infrastruktury gospodarczej i przemysłowej takiego państwa lub państw, Komisja ocenia sytuację i przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie, któremu w stosownych przypadkach towarzyszy wniosek ustawodawczy, w celu zmiany niniejszego rozporządzenia, tak aby określić niezbędne środki tymczasowe służące zaradzeniu tym wyjątkowym okolicznościom.
8. Od końca okresu przejściowego, o którym mowa w art. 32 niniejszego rozporządzenia, w ramach rocznych sprawozdań zgodnie z art. 41 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/947 (27) Komisja ocenia sposób, w jaki finansowanie na podstawie tego rozporządzenia przyczyniło się do obniżenia emisyjności przemysłu wytwórczego w krajach najsłabiej rozwiniętych, oraz przedstawia sprawozdanie na ten temat.