Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
x
Akt prawny
ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2023/956
z dnia 10 maja 2023 r.
ustanawiające mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (Tekst mający znaczenie dla EOG)
Dodaj akt prawny»
 
Identyfikator Dz.U.UE.L.2023.130.52
Data wydania 2023-05-10 
Data publikacji 2023-05-16 
Data wejścia w życie 2023-05-17
Rodzaj aktu Rozporządzenie Unijne 
Organ wydający Parlament Europejski i Rada UE 
Status Obowiązujący
Dodaj wymaganie własne»
Rozdział VIII
SPRAWOZDAWCZOŚĆ I PRZEGLĄD

Artykuł 30
Przegląd i sprawozdawczość prowadzone przez Komisję



1. Komisja – po konsultacji z odpowiednimi zainteresowanymi stronami – gromadzi niezbędne informacje do celów rozszerzenia zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia, jak wskazano w ust. 2 lit. a) i zgodnie z tym przepisem, oraz opracowania metod obliczania emisji wbudowanych na podstawie metod odnoszących się do śladu środowiskowego.

2. Przed zakończeniem okresu przejściowego, o którym mowa w art. 32, Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie dotyczące stosowania niniejszego rozporządzenia.

Sprawozdanie to zawiera ocenę:

a) możliwości rozszerzenia zakresu stosowania o:

    (i) wbudowane emisje pośrednie związane z towarami wymienionymi w załączniku II;

    (ii) emisje wbudowane związane z transportem towarów wymienionych w załączniku I
        i usługami transportowymi;

    (iii) towary, w przypadku których istnieje ryzyko ucieczki emisji, inne niż wymienione
        w załączniku I, w szczególności organiczne chemikalia i polimery;

    (iv) inne materiały wsadowe (prekursory) dla towarów wymienionych w załączniku I;

b) kryteriów stosowanych do identyfikacji towarów, które mają zostać włączone do wykazu
    w załączniku I do niniejszego rozporządzenia, w oparciu o sektory narażone na ryzyko
    ucieczki emisji określone zgodnie z art. 10b dyrektywy 2003/87/WE; ocenie tej
    towarzyszy kończący się w 2030 r. harmonogram stopniowego włączania tych towarów
    w zakres stosowania niniejszego rozporządzenia, który uwzględnia w szczególności
    poziom ryzyka ucieczki ich emisji;

c) wymogów technicznych dotyczących obliczania emisji wbudowanych związanych z innymi
    towarami, które mają zostać włączone do wykazu w załączniku I;

d) postępów poczynionych w międzynarodowych dyskusjach na temat działań w dziedzinie
    klimatu;

e) systemu zarządzania, w tym kosztów administracyjnych;

f) wpływu niniejszego rozporządzenia na towary wymienione w załączniku I przywożone
    z krajów rozwijających się, mające szczególne znaczenie dla krajów najsłabiej
    rozwiniętych, wskazanych przez Organizację Narodów Zjednoczonych, a także na skutki
    udzielanej pomocy technicznej;

g) metodykę obliczania emisji pośrednich zgodnie z art. 7 ust. 7 i pkt 4.3 załącznika IV.

3. Co najmniej rok przed zakończeniem okresu przejściowego Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie określające produkty znajdujące się na dalszych etapach łańcucha wartości towarów wymienionych w załączniku I, w odniesieniu do których zaleca rozważenie włączenia ich w zakres stosowania niniejszego rozporządzenia. W tym celu Komisja opracowuje w odpowiednim czasie metodykę, która powinna opierać się na znaczeniu pod względem skumulowanych emisji gazów cieplarnianych i ryzyka ucieczki emisji.

4. Do sprawozdań, o których mowa w ust. 2 i 3, dołącza się przed końcem okresu przejściowego, w stosownych przypadkach, wniosek ustawodawczy obejmujący szczegółową ocenę skutków, w szczególności w celu rozszerzenia zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia na podstawie wniosków wyciągniętych w tych sprawozdaniach.

5. Co dwa lata począwszy od końca okresu przejściowego, w ramach rocznego sprawozdania dla Parlamentu Europejskiego i Rady przedstawianego na podstawie art. 10 ust. 5 dyrektywy 2003/87/WE, Komisja ocenia skuteczność CBAM w odniesieniu do ryzyka ucieczki emisji w przypadku towarów produkowanych w Unii z przeznaczeniem na wywóz do państw trzecich, które nie stosują EU ETS ani podobnego mechanizmu wprowadzania opłat emisyjnych. Sprawozdanie to powinno w szczególności obejmować ocenę rozwoju wywozu z Unii w sektorach CBAM i zmian dotyczących przepływów handlowych i emisji wbudowanych związanych z tymi towarami na rynku globalnym. Jeżeli w sprawozdaniu stwierdza się, że istnieje ryzyko ucieczki emisji w przypadku towarów produkowanych w Unii z przeznaczeniem na wywóz do państw trzecich, które nie stosują EU ETS lub podobnego mechanizmu wprowadzania opłat emisyjnych, Komisja w stosownych przypadkach przedstawia wniosek ustawodawczy służący wyeliminowaniu tego ryzyka w sposób zgodny z przepisami Światowej Organizacji Handlu i uwzględniający obniżenie emisyjności instalacji w Unii.

6. Komisja monitoruje funkcjonowanie CBAM w celu oceny skutków i ewentualnych zmian w jego stosowaniu.

Do dnia 1 stycznia 2028 r., a następnie co dwa lata, Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie ze stosowania niniejszego rozporządzenia i funkcjonowania CBAM. Sprawozdanie to zawiera co najmniej następujące elementy:

a) ocenę wpływu CBAM na:

    (i) ucieczkę emisji, w tym w odniesieniu do wywozu;

    (ii) objęte sektory;

    (iii) rynek wewnętrzny, skutki gospodarcze i terytorialne w całej Unii;

    (iv) inflację i cenę towarów;

    (v) sektory przemysłu wykorzystujące towary wymienione w załączniku I;

    (vi) handel międzynarodowy, w tym przesuwanie zasobów; oraz

    (vii) kraje najsłabiej rozwinięte;

b) ocenę:

    (i) systemu zarządzania, w tym ocenę wdrażania i administrowania upoważnieniami
        zgłaszających CBAM przez państwa członkowskie;

    (ii) zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia;

    (iii) praktyk obchodzenia przepisów;

    (iv) stosowania kar w państwach członkowskich;

c) wyników dochodzeń i nałożonych kar;

d) zagregowanych informacji na temat intensywności emisji związanych z różnymi towarami
    wymienionymi w załączniku I w każdym z państw pochodzenia.

7. W przypadku wystąpienia nieprzewidywalnego, wyjątkowego i niesprowokowanego zdarzenia poza kontrolą co najmniej jednego państwa trzeciego objętego CBAM, które to zdarzenie ma destrukcyjne skutki dla infrastruktury gospodarczej i przemysłowej takiego państwa lub państw, Komisja ocenia sytuację i przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie, któremu w stosownych przypadkach towarzyszy wniosek ustawodawczy, w celu zmiany niniejszego rozporządzenia, tak aby określić niezbędne środki tymczasowe służące zaradzeniu tym wyjątkowym okolicznościom.

8. Od końca okresu przejściowego, o którym mowa w art. 32 niniejszego rozporządzenia, w ramach rocznych sprawozdań zgodnie z art. 41 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/947 (27) Komisja ocenia sposób, w jaki finansowanie na podstawie tego rozporządzenia przyczyniło się do obniżenia emisyjności przemysłu wytwórczego w krajach najsłabiej rozwiniętych, oraz przedstawia sprawozdanie na ten temat.

.
.
.

Dostęp do pełnej treści po zalogowaniu oraz wykupieniu dostępu.


Dostęp do pełnej treści po zalogowaniu oraz wykupieniu dostępu.

Wymagania prawne (0)
 Brak wymagań
Wymagania Własne (0)
 Brak wymagań Własnych
Druki (0)
 Brak druków
Akty wykonawcze (0)
 Brak aktów wykonawczych
nowe uchylone zmiana