Identyfikator | Dz.U.2016.831 | |
---|---|---|
Data wydania | 2016-05-20 | |
Data publikacji | 2016-06-11 | |
Data wejścia w życie | 2016-10-01 | |
Rodzaj aktu | Ustawa | |
Organ wydający | Sejm | |
Status | ![]() | |
Ostatnie zmiany | ![]() 2023-08-23 2021-05-07 2020-12-01 2020-02-21 2019-10-24 2019-06-28 2019-06-04 2019-01-11 2018-03-30 2024-12-30 | |
Tabela zmian » |
Art.43. W ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059, z późn. zm.9)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 5 ust. 6c otrzymuje brzmienie:
"6c. Sprzedawca energii elektrycznej informuje swojego odbiorcę o ilości
energii elektrycznej zużytej przez tego odbiorcę w poprzednim roku oraz
o miejscu, w którym są dostępne informacje o przeciętnym zużyciu energii
elektrycznej dla danej grupy przyłączeniowej odbiorców, środkach poprawy
efektywności energetycznej w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2016 r.
o efektywności energetycznej (Dz. U. poz. 831) i efektywnych energetycznie
urządzeniach technicznych.";
2) w art. 7b:
a) w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
"Podmiot posiadający tytuł prawny do korzystania z obiektu, który nie jest
przyłączony do sieci ciepłowniczej lub wyposażony w indywidualne źródło
ciepła oraz w którym przewidywana szczytowa moc cieplna instalacji i urządzeń
do ogrzewania tego obiektu wynosi nie mniej niż 50 kW, zlokalizowanego
na terenie, na którym istnieją techniczne warunki dostarczania ciepła
z efektywnego energetycznie systemu ciepłowniczego lub chłodniczego, zapewnia
efektywne energetycznie wykorzystanie lokalnych zasobów paliw i energii
przez:",
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Efektywność energetyczną dostarczania ciepła, o której mowa w ust. 1,
określa się na podstawie audytu, o którym mowa w art. 25 ust. 3 ustawy z dnia
20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej.",
c) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
"4. Przez efektywny energetycznie system ciepłowniczy lub chłodniczy
rozumie się system ciepłowniczy lub chłodniczy, w którym do wytwarzania
ciepła lub chłodu wykorzystuje się co najmniej w:
1)50% energię z odnawialnych źródeł energii lub
2)50% ciepło odpadowe, lub
3)75% ciepło pochodzące z kogeneracji, lub
4)50% połączenie energii i ciepła, o których mowa w pkt 1-3.";
3) w art. 9a w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
"Odbiorca przemysłowy, przedsiębiorstwo energetyczne, odbiorca końcowy oraz
towarowy dom maklerski lub dom maklerski, o których mowa w ust. 2, w zakresie
określonym w ust. 11, są obowiązani:";
4) uchyla się art. 9n;
5) po art. 9x dodaje się art. 9y-9zb w brzmieniu:
"Art. 9y. 1. Gwarancja pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej
w wysokosprawnej kogeneracji, zwana dalej "gwarancją pochodzenia", jest
dokumentem poświadczającym, że określona w tym dokumencie ilość energii
elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej lub sieci przesyłowej
została wytworzona w wysokosprawnej kogeneracji.
2. Gwarancję pochodzenia wydaje się na pisemny wniosek przedsiębiorstwa
energetycznego zajmującego się wytwarzaniem energii elektrycznej
w wysokosprawnej kogeneracji, zwany dalej "wnioskiem o wydanie gwarancji
pochodzenia".
3. Wniosek o wydanie gwarancji pochodzenia składa się do operatora systemu
dystrybucyjnego elektroenergetycznego lub operatora systemu przesyłowego
elektroenergetycznego, na którego obszarze działania została przyłączona
jednostka kogeneracji, w terminie 30 dni od dnia zakończenia wytworzenia
danej ilości energii elektrycznej objętej wnioskiem.
4. Wniosek o wydanie gwarancji pochodzenia zawiera:
1) oznaczenie przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się wytwarzaniem
energii elektrycznej w wysokosprawnej kogeneracji;
2) określenie lokalizacji, rodzaju, mocy zainstalowanej elektrycznej
i cieplnej jednostki kogeneracji, w której została wytworzona energia;
3) dane dotyczące ilości wprowadzonej do sieci energii elektrycznej
wytworzonej w wysokosprawnej kogeneracji w jednostce kogeneracji;
4) określenie:
a) okresu, obejmującego jeden lub więcej następujących po sobie miesięcy
kalendarzowych danego roku kalendarzowego, w którym energia elektryczna
została wytworzona w jednostce kogeneracji, ze wskazaniem daty rozpoczęcia
i zakończenia wytwarzania tej energii,
b) rodzaju i średniej wartości opałowej paliw, z których została wytworzona
energia elektryczna i ciepło w jednostce kogeneracji, oraz ilości tych paliw
ustalone na podstawie pomiarów dokonanych za pomocą oznaczonych urządzeń
pomiarowo-rozliczeniowych,
c) na podstawie pomiarów dokonanych za pomocą oznaczonych urządzeń
pomiarowo-rozliczeniowych, ilości ciepła użytkowego w kogeneracji,
z podziałem na sposoby jego wykorzystania, oraz ilości energii elektrycznej
wytworzonej w wysokosprawnej kogeneracji w danej jednostce kogeneracji,
d) ilości energii pierwotnej, wyrażonej w procentach, która została
zaoszczędzona, kwalifikującej do uznania energii elektrycznej za wytworzoną
w wysokosprawnej kogeneracji, obliczonej na podstawie referencyjnych wartości
dla wytwarzania rozdzielonego;
5) wskazanie, czy jednostka kogeneracji określona we wniosku korzystała
z mechanizmów i instrumentów wspierających wytwarzanie energii elektrycznej
w tej jednostce;
6) oznaczenie daty oddania jednostki kogeneracji do eksploatacji.
5. Do wydawania gwarancji pochodzenia oraz innych dokumentów potwierdzających
wydanie gwarancji pochodzenia stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia
14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego o wydawaniu
zaświadczeń.
6. Operator systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego lub operator
systemu przesyłowego elektroenergetycznego dokonuje weryfikacji danych,
o których mowa w ust. 4 pkt 1 i 2.
7. Operator systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego lub operator
systemu przesyłowego elektroenergetycznego, w terminie 30 dni od dnia
otrzymania wniosku o wydanie gwarancji pochodzenia, przekazuje ten wniosek
Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki, wraz z potwierdzeniem ilości
wytworzonej energii elektrycznej w jednostce kogeneracji i wprowadzonej
do sieci.
8. Na potrzeby ustalenia rzeczywistej ilości energii elektrycznej i ciepła
wytworzonych w wysokosprawnej kogeneracji oraz ilości zaoszczędzonej energii
pierwotnej w celu wydawania gwarancji pochodzenia przyjmuje się sposób
obliczania oraz wymagania dotyczące pomiarów określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 9a ust. 16.
Art. 9z. 1. W przypadku gdy wniosek o wydanie gwarancji pochodzenia nie
zawiera danych, o których mowa w art. 9y ust. 4, Prezes Urzędu Regulacji
Energetyki niezwłocznie wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie
7 dni od dnia doręczenia wezwania. Nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym
terminie skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
2. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydaje gwarancję pochodzenia w terminie
30 dni od dnia otrzymania sprawozdania, o którym mowa w art. 9l ust. 10, wraz
z wnioskiem o wydanie odpowiedniej ilości gwarancji pochodzenia w stosunku
do rzeczywistej ilości energii elektrycznej wytworzonej w wysokosprawnej
kogeneracji przez daną jednostkę kogeneracji w poprzednim roku kalendarzowym
i wykazanej w tym sprawozdaniu.
3. Gwarancję pochodzenia oznacza się indywidualnym numerem. Zawiera ona dane,
o których mowa w art. 9y ust. 4, datę jej wydania oraz oznaczenie państwa,
w którym została wydana.
4. Gwarancję pochodzenia wydaje się za wytworzoną energię elektryczną
z dokładnością do 1 MWh.
5. Gwarancję pochodzenia wydaje się w postaci elektronicznej i przekazuje się
bezpośrednio do rejestru gwarancji pochodzenia, o którym mowa w art. 9zb
ust. 1.
Art. 9za. 1. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, na pisemny wniosek podmiotu,
uznaje gwarancję pochodzenia wydaną w innym państwie członkowskim Unii
Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym.
2. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki odmawia uznania gwarancji pochodzenia,
o której mowa w ust. 1, w przypadku gdy wystąpią uzasadnione wątpliwości
co do jej autentyczności lub wiarygodności.
3. O przyczynie odmowy uznania gwarancji pochodzenia, o której mowa w ust. 2,
Prezes Urzędu Regulacji Energetyki niezwłocznie informuje Komisję Europejską,
podając przyczynę odmowy.
4. Gwarancja pochodzenia, o której mowa w ust. 1, jest ważna przez 12
miesięcy od dnia jej wydania.
Art. 9zb. 1. Rejestr gwarancji pochodzenia prowadzi podmiot prowadzący:
1)giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r.
o giełdach towarowych lub
2)na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany w rozumieniu
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi
-organizujący obrót świadectwami efektywności energetycznej, o których mowa
w art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej.
2. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, prowadzi rejestr gwarancji pochodzenia
w sposób zapewniający identyfikację:
1)przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się wytwarzaniem energii
elektrycznej w wysokosprawnej kogeneracji, któremu wydano gwarancję
pochodzenia;
2)podmiotów, których gwarancje pochodzenia wydane w innym państwie
członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie
członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zostały uznane przez Prezesa
Urzędu Regulacji Energetyki;
3)przysługujących gwarancji pochodzenia oraz odpowiadającej im ilości energii
elektrycznej.
3. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przekazuje informacje o wydanych oraz
uznanych gwarancjach pochodzenia podmiotowi, o którym mowa w ust. 1.
4. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, wydaje przedsiębiorstwu energetycznemu
zajmującemu się wytwarzaniem energii elektrycznej w wysokosprawnej
kogeneracji wpisanemu do rejestru gwarancji pochodzenia dokument
potwierdzający, że określona w tym dokumencie ilość energii wprowadzonej
do sieci dystrybucyjnej lub do sieci przesyłowej została wytworzona
w wysokosprawnej kogeneracji.
5. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii
elektrycznej w wysokosprawnej kogeneracji wpisane do rejestru gwarancji
pochodzenia informuje pisemnie Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki oraz
podmiot, o którym mowa w ust. 1, o przekazaniu gwarancji pochodzenia odbiorcy
końcowemu, w terminie 7 dni od dnia jej przekazania.
6. Informację, o której mowa w ust. 5, wpisuje się do rejestru gwarancji
pochodzenia.
7. Wpis do rejestru gwarancji pochodzenia, o którym mowa w ust. 1, oraz
zmiany dokonane w tym rejestrze podlegają opłacie w wysokości
odzwierciedlającej koszty prowadzenia tego rejestru.";
6) po art. 10 dodaje się art. 10a-10c w brzmieniu:
"Art. 10a. 1. Przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się wytwarzaniem
energii elektrycznej lub ciepła, przesyłaniem i dystrybucją ciepła oraz inni
przedsiębiorcy, planujący budowę, przebudowę lub znaczną modernizację po dniu
5 czerwca 2014 r. jednostki wytwórczej o mocy nominalnej cieplnej powyżej
20 MW, sieci ciepłowniczej lub sieci chłodniczej, sporządzają analizę kosztów
i korzyści budowy, przebudowy lub znacznej modernizacji tej jednostki lub
sieci ciepłowniczej, lub sieci chłodniczej, mającą na celu określenie
najbardziej efektywnych pod względem zasobów oraz opłacalnych rozwiązań
umożliwiających spełnienie wymogów w zakresie ogrzewania i chłodzenia,
zwaną dalej "analizą kosztów i korzyści".
2. Przez znaczną modernizację, o której mowa w ust. 1, rozumie się
modernizację jednostki wytwórczej o mocy nominalnej cieplnej powyżej 20 MW
lub sieci ciepłowniczej, lub sieci chłodniczej, której koszt przekracza 50%
kosztu inwestycyjnego nowej porównywalnej jednostki wytwórczej lub sieci
ciepłowniczej, lub sieci chłodniczej.
3. Analizę kosztów i korzyści sporządza się z uwzględnieniem:
1)zainstalowanej mocy elektrycznej lub zainstalowanej mocy cieplnej;
2)rodzaju paliwa zużywanego do wytwarzania energii elektrycznej lub ciepła;
3)planowanej liczby godzin pracy jednostki wytwórczej lub sieci
ciepłowniczej, lub sieci chłodniczej w ciągu roku;
4)lokalizacji jednostki wytwórczej lub sieci ciepłowniczej, lub chłodniczej;
5)zapotrzebowania na energię elektryczną lub ciepło, lub chłód.
4. Analiza kosztów i korzyści opiera się na opisie planowanej budowy,
przebudowy lub znacznej modernizacji jednostki wytwórczej, sieci
ciepłowniczej lub sieci chłodniczej oraz zawiera analizę ekonomiczną
obejmującą analizę finansową, która odzwierciedla rzeczywiste przepływy
pieniężne z nakładów inwestycyjnych poniesionych na budowę, przebudowę lub
znaczną modernizację jednostki wytwórczej, sieci ciepłowniczej lub sieci
chłodniczej oraz planowane koszty i przychody z ich eksploatacji.
5. Analizę kosztów i korzyści sporządza się na okres cyklu życia planowanej
jednostki wytwórczej, sieci ciepłowniczej lub sieci chłodniczej.
Art. 10b. 1. Przedsiębiorstwa energetyczne oraz inni przedsiębiorcy,
o których mowa w art. 10a ust. 1, planujący:
1)budowę jednostki wytwórczej o mocy nominalnej cieplnej przekraczającej
20 MW - sporządzają analizę kosztów i korzyści wybudowania nowej jednostki
kogeneracji w miejsce pracującej jednostki wytwórczej;
2)przebudowę lub znaczną modernizację jednostki wytwórczej o mocy nominalnej
cieplnej przekraczającej 20 MW - sporządzają analizę kosztów i korzyści
przebudowy lub znacznej modernizacji tej jednostki wytwórczej na jednostkę
kogeneracji;
3)budowę lub przebudowę, lub znaczną modernizację elektrowni lub
elektrociepłowni przemysłowej, w rozumieniu przepisów rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1099/2008 z dnia
22 października 2008 r. w sprawie statystyki energii (Dz. Urz. UE L 304
z 14.11.2008, str. 1, z późn. zm.), o mocy nominalnej cieplnej
przekraczającej 20 MW lub wytwarzającej ciepło odpadowe z instalacji
przemysłowej - sporządzają analizę kosztów i korzyści wykorzystania tego
ciepła, w tym w wysokosprawnej kogeneracji, oraz przyłączenia wybudowanej
lub przebudowanej, lub poddanej znacznej modernizacji elektrowni lub
elektrociepłowni przemysłowej do sieci ciepłowniczej lub chłodniczej;
4)budowę sieci ciepłowniczej lub sieci chłodniczej lub przyłączenie do tej
sieci jednostki wytwórczej o mocy nominalnej cieplnej przekraczającej 20 MW,
lub przebudowę, lub znaczną modernizację tej jednostki wytwórczej -
sporządzają analizę kosztów i korzyści wykorzystania ciepła odpadowego.
2. Budowa urządzeń, instalacji lub sieci służących wychwytywaniu dwutlenku
węgla w celu jego podziemnego składowania w celu przeprowadzenia projektu
demonstracyjnego wychwytu i składowania dwutlenku węgla w rozumieniu art. 1
ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze nie
stanowi przebudowy jednostki wytwórczej, elektrowni lub elektrociepłowni
przemysłowej ani budowy sieci, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4.
3. Przepisów ust. 1 nie stosuje się do:
1)jednostek wytwórczych w okresach szczytowego zapotrzebowania na energię
elektryczną oraz rezerw zdolności wytwórczych pracujących w okresie
nie dłuższym niż 1500 godzin w roku, jako średnia z pięciu kolejnych lat;
2)obiektu energetyki jądrowej, o którym mowa w ustawie z dnia 29 czerwca
2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów
energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących;
3)urządzeń, instalacji i sieci niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania p
odziemnego składowiska dwutlenku węgla w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca
2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze.
4. Jeżeli jest planowana budowa lub przebudowa, lub znaczna modernizacja
jednostki wytwórczej energii elektrycznej lub elektrowni przemysłowej,
analiza kosztów i korzyści zawiera porównanie tej jednostki lub elektrowni
z jednostką wytwórczą lub elektrociepłownią przemysłową wytwarzającą taką
samą ilość energii elektrycznej w procesie wytwarzania ciepła odpadowego
w instalacji przemysłowej lub w wysokosprawnej kogeneracji albo zaopatrującą
użytkowników systemu w wytworzone ciepło lub chłód za pomocą sieci
ciepłowniczych lub chłodniczych.
5. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, przedsiębiorstwa
energetyczne oraz przedsiębiorcy, o których mowa w art. 10a ust. 1,
sporządzają analizę kosztów i korzyści we współpracy z przedsiębiorstwem
energetycznym zajmującym się przesyłaniem i dystrybucją ciepła lub chłodu.
6. Przez moc nominalną cieplną, o której mowa w ust. 1 oraz w art. 10a
ust. 1, rozumie się ilość energii wprowadzonej w paliwie do źródła spalania
paliw w jednostce czasu przy jego nominalnym obciążeniu.
Art. 10c. 1. Minister właściwy do spraw energii sporządza ocenę potencjału
wytwarzania energii elektrycznej w wysokosprawnej kogeneracji oraz
efektywnych energetycznie systemów ciepłowniczych lub chłodniczych i o jej
sporządzeniu powiadamia Komisję Europejską.
2. W celu sporządzenia oceny, o której mowa w ust. 1, minister właściwy
do spraw energii przeprowadza analizę wprowadzenia określonych wariantów
wytwarzania energii elektrycznej w wysokosprawnej kogeneracji oraz
efektywnych energetycznie systemów ciepłowniczych i chłodniczych
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym możliwości techniczne oraz
opłacalność ekonomiczną wprowadzenia tych wariantów.
3. Minister właściwy do spraw energii co pięć lat lub na żądanie Komisji
Europejskiej aktualizuje ocenę, o której mowa w ust. 1, i o tej aktualizacji
powiadamia Komisję Europejską.";
7) w art. 16a w ust. 5 w pkt 6 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się
pkt 7 w brzmieniu:
"7)wynikami oceny, o której mowa w art. 10c ust. 1, oraz analizą kosztów
i korzyści.";
8) w art. 18 w ust. 1 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5
w brzmieniu:
"5)ocena potencjału wytwarzania energii elektrycznej w wysokosprawnej
kogeneracji oraz efektywnych energetycznie systemów ciepłowniczych lub
chłodniczych na obszarze gminy.";
9) w art. 19 w ust. 3 pkt 3a otrzymuje brzmienie:
"3a)możliwości stosowania środków poprawy efektywności energetycznej
w rozumieniu art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności
energetycznej;";
10) w art. 20 w ust. 2:
a) pkt 1b otrzymuje brzmienie:
"1b)propozycje stosowania środków poprawy efektywności energetycznej
w rozumieniu art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności
energetycznej;",
b) w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
"4)ocenę potencjału wytwarzania energii elektrycznej w wysokosprawnej
kogeneracji oraz efektywnych energetycznie systemów ciepłowniczych lub
chłodniczych na obszarze gminy.";
11) w art. 45 po ust. 1d dodaje się ust. 1e w brzmieniu:
"1e. W kosztach działalności przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się
obrotem energią elektryczną, paliwami gazowymi lub sprzedażą ciepła
odbiorcom końcowym uwzględnia się koszty realizacji obowiązku, o którym mowa
w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności
energetycznej.";
12) w art. 45a:
a) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
"7. Jeżeli miejsce zainstalowania układu pomiarowo-rozliczeniowego służącego
do rozliczeń kosztów zakupu ciepła jest wspólne dla dwóch lub więcej budynków
wielolokalowych albo dwóch lub więcej grup lokali lub lokali, właściciele lub
zarządcy tych budynków lub lokali są obowiązani wyposażyć:
1)budynki te i grupy lokali w ciepłomierze;
2)lokale, tam gdzie jest to technicznie wykonalne i opłacalne, w ciepłomierze
lub wodomierze ciepłej wody użytkowej.",
b) w ust. 8 w pkt 1 lit. a otrzymuje brzmienie:
"a)dla lokali mieszkalnych i użytkowych:
– wskazania ciepłomierzy,
– wskazania urządzeń umożliwiających indywidualne rozliczenie kosztów,
niebędących przyrządami pomiarowymi w rozumieniu przepisów metrologicznych,
– powierzchnię lub kubaturę tych lokali, ",
c) ust. 9 otrzymuje brzmienie:
"9. Właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego dokonuje wyboru metody
rozliczania całkowitych kosztów zakupu ciepła na poszczególne lokale
mieszkalne i użytkowe w tym budynku, tak aby wybrana metoda:
1) zapewniała:
a) energooszczędne zachowania,
b) zachowanie prawidłowych warunków eksploatacji budynku i lokali w zakresie
temperatury i wentylacji, określonych w przepisach prawa budowlanego, lub
c) ustalanie opłat za zakupione ciepło w sposób odpowiadający zużyciu ciepła
na ogrzewanie i przygotowanie ciepłej wody użytkowej;
2) w zależności od warunków technicznych budynków i lokali uwzględniała:
a) ilość ciepła dostarczanego do lokalu z pionów grzewczych lub przenikania
między lokalami oszacowanego w szczególności na podstawie rejestracji
temperatury powietrza w lokalu, jeżeli jest to technicznie możliwe
i ekonomicznie uzasadnione,
b) współczynniki wyrównawcze zużycia ciepła na ogrzewanie, wynikające
z położenia lokalu w bryle budynku.",
d) po ust. 11 dodaje się ust. 11a w brzmieniu:
"11a. Jeżeli użytkownik lokalu nie udostępni właścicielowi lub zarządcy
budynku ciepłomierzy, wodomierzy lub urządzeń umożliwiających indywidualne
rozliczenie kosztów, niebędących przyrządami pomiarowymi w rozumieniu
przepisów metrologicznych, w celu dokonania ich odczytu albo użytkownik
lokalu dokona ingerencji w ten przyrząd lub urządzenie w celu zafałszowania
jego pomiarów lub wskazań, właściciel lub zarządca budynku może:
1) dochodzić od użytkownika tego lokalu odszkodowania albo
2) obciążyć użytkownika tego lokalu, w okresie rozliczeniowym, kosztami
ogrzewania w wysokości nie wyższej niż iloczyn średniej wartości kosztów
ogrzewania:
a)m3 kubatury budynku wielolokalowego i kubatury lokalu użytkowanego albo
b)m2 powierzchni budynku wielolokalowego i powierzchni lokalu użytkowanego.",
e) dodaje się ust. 13 w brzmieniu:
"13. W przypadku gdy ilość ciepła dostarczonego do budynku wielolokalowego
w ciągu kolejnych 12 miesięcy przekracza 0,40 GJ w odniesieniu do m3
ogrzewanej kubatury budynku lub 0,30 GJ w odniesieniu do m3przygotowanej
ciepłej wody, właściciel lub zarządca budynku wykonuje audyt energetyczny
tego budynku w celu określenia przyczyn nadmiernej energochłonności
i wskazania sposobów ograniczenia zużycia ciepła przez ten budynek lub zmiany
zamówionej mocy cieplnej.".