Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
x
Akt prawny
Ustawa
z dnia 25 sierpnia 2006 r.
o biokomponentach i biopaliwach ciekłych 1)
(Tekst jednolity)
Dodaj akt prawny»
 
Identyfikator Dz.U.2017.285
Data wydania 2006-08-25 
Data publikacji 2006-09-25 
Data wejścia w życie 2007-01-01
Rodzaj aktu Ustawa 
Organ wydający Sejm 
Status Obowiązujący
Ostatnie zmiany
2024-12-30
2024-06-05
2023-08-23
2023-08-11
2022-11-23
2021-09-07
2020-09-11
2020-02-21
2019-08-14
2019-06-28
2019-06-17
2019-04-19
2018-08-24
2018-07-13
2018-03-30
2017-12-11
2017-02-17
2016-12-08
2016-12-02
2016-08-02
2016-03-02
2015-04-03
2015-01-28
2014-11-25
2014-08-14
2014-07-07
2014-04-08
2013-10-01
2011-09-29
2011-07-26
2010-12-06
2010-02-08
2025-03-12
Tabela zmian »
Dodaj wymaganie własne»
Rozdział 7
Kary pieniężne

                        
        Art. 33. 1. Karze pieniężnej podlega ten, kto:
1) wytwarza biokomponenty, a następnie rozporządza nimi przez dokonanie jakiejkolwiek
czynności prawnej lub faktycznej skutkującej trwałym wyzbyciem się tych biokomponentów
lub przeznacza je do wytworzenia przez siebie paliw bez wpisu do rejestru, o którym
mowa w art. 4 ust. 1;
1a) samodzielnie lub za pośrednictwem innego podmiotu importuje lub nabywa
     wewnątrzwspólnotowo biokomponenty, a następnie rozporządza nimi przez
      dokonanie jakiejkolwiek czynności prawnej lub faktycznej skutkującej trwałym
     wyzbyciem się tych biokomponentów bez wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 12a
     ust. 1;
1b) udziela zgody na korzystanie z uznanego systemu certyfikacji bez wpisu
     do rejestru, o którym mowa w art. 28k ust. 1;
1c) wydaje certyfikaty bez wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 28q ust. 1lub wydaje
    certyfikaty w zakresie ścieżki certyfikacji, której nie obejmuje wpis do tego
    rejestru;
1ca) wydaje certyfikaty bez posiadania akredytacji;
1d) będąc przedsiębiorcą wykonującym działalność, o której mowa w art. 28k
     ust. 1, nie przekazał w terminie organowi rejestrowemu informacji, o której
         mowa w art. 28p ust. 2, lub podał w tej informacji nieprawdziwe dane;
1e) (uchylony)
2) będąc przedsiębiorcą wykonującym działalność, o której mowa w art. 4 ust. 1,
     art. 12a ust. 1, art. 28k ust. 1 lub art. 28q ust. 1, utrudnia czynności
     kontrolne, o których mowa w art. 29;
2a) będąc podmiotem realizującym Narodowy Cel Wskaźnikowy, operatorem infrastruktury
    ładowania lub przewoźnikiem kolejowym, odmawia udzielenia informacji lub
    przedstawienia dokumentów, o których mowa w art. 28j;
2b) wprowadza w błąd Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w zakresie
     przedstawianych na jego żądanie informacji lub dokumentów, o których mowa
     w art. 28j;
3) będąc wytwórcą wytwarza biokomponenty z biomasy pozyskiwanej w inny sposób niż:
    a) na podstawie umów kontraktacji lub dostawy, o których mowa w art. 11 ust. 1 pkt 1
        i 2 lub
    b) określony w art. 11 ust. 1 pkt 3
– których udział, z wyłączeniem biokomponentów wytwarzanych z surowców, o których mowa
w załączniku nr 1 do ustawy, przekracza w skali roku 25 % całości biokomponentów
wytworzonych przez tego wytwórcę;
3a) nie przekazał w terminie informacji pisemnej, o której mowa w art. 30a ust. 2,
    lub podał w tej informacji pisemnej nieprawdziwe dane;
3b) będąc wytwórcą wytwarza estry z biomasy, o której mowa w art. 11a;
4) wprowadza do obrotu lub wykorzystuje do wytwarzania paliw biokomponenty niespełniające
    wymagań jakościowych;
4a) nie wykonał w terminie obowiązku, o którym mowa w art. 22a ust. 1;
5) będąc podmiotem realizującym Narodowy Cel Wskaźnikowy,
     nie wykonuje obowiązku, o którym mowa w art. 23 ust. 1;
5a) (uchylony)
5aa) będąc podmiotem realizującym Narodowy Cel Wskaźnikowy, nie wykonuje obowiązku,
    o którym mowa w art. 23c;
5ab) będąc operatorem infrastruktury ładowania lub przewoźnikiem kolejowym, o których mowa
    w art. 21c ust. 2, naruszył zobowiązanie, o którym mowa w tym przepisie;
5b) będąc podmiotem realizującym Narodowy Cel Wskaźnikowy, nie wykonuje
     obowiązku, o którym mowa w art. 23b;    
6) (uchylony)
6a) będąc podmiotem realizującym Narodowy Cel Wskaźnikowy wystawił poświadczenie
    dla biokomponentów, z wyłączeniem biokomponentów wytworzonych w procesie
    współuwodornienia, zawartych w paliwach, które zostały wykorzystane przez ten podmiot
    do realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 23 ust. 1;
7) (uchylony)
7a) (uchylony)
8) nie złożył w terminie Dyrektorowi Generalnemu Krajowego Ośrodka Wsparcia
     Rolnictwa sprawozdania kwartalnego, o którym mowa w art. 30 ust. 1, 1b
        lub 2b, lub oświadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 2e, lub podał w tym
        sprawozdaniu lub oświadczeniu nieprawdziwe dane;
8a) nie złożył w terminie Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki sprawozdania
     rocznego, o którym mowa w art. 30b ust. 1, lub podał w tym sprawozdaniu
     nieprawdziwe dane;
8aa) nie złożył w terminie Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki sprawozdania
     kwartalnego, o którym mowa w art. 30b ust. 3, lub podał w tym sprawozdaniu
     nieprawdziwe dane;
8b) nie złożył w terminie Prezesowi Agencji Rynku Rolnego sprawozdania rocznego,
     o którym mowa w art. 31a ust. 1 albo art. 31b ust. 3, lub podał w tym sprawozdaniu
     nieprawdziwe dane;
8c) (uchylony)
8d) będąc podmiotem realizującym Narodowy Cel Wskaźnikowy, nie przekazał
     Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki, wraz ze sprawozdaniami, o których
     mowa w art. 30b ust. 1, oryginałów wystawionych świadectw potwierdzających
     spełnienie kryteriów zrównoważonego rozwoju przez biokomponenty, które
     zostały zaliczone do realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 23 ust. 1;
8e) będąc podmiotem realizującym Narodowy Cel Wskaźnikowy, wystawił świadectwo, w którym
     ilość biokomponentów zawartych w paliwach rozporządzonych przez dokonanie
     jakiejkolwiek czynności prawnej lub faktycznej skutkującej trwałym wyzbyciem się
     paliw na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub zużytych na potrzeby własne na tym
     terytorium, które mają być zaliczone do realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego,
     jest większa niż ilość wskazana w poświadczeniach lub w dokumentach, o których mowa
     w art. 28c ust. 2, będących w posiadaniu tego podmiotu;
8f) będąc podmiotem sprowadzającym, wystawia dokument potwierdzający spełnienie
     kryteriów zrównoważonego rozwoju, na podstawie dokumentów, które
     nie spełniają wymogów określonych w art. 28c ust. 2;
9) będąc rolnikiem wytwarzającym biopaliwa ciekłe na własny użytek:
    a) wytwarza biopaliwa ciekłe bez wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 13 ust. 1,
    b) rozporządza biopaliwami ciekłymi poprzez dokonanie jakiejkolwiek
             czynności prawnej lub faktycznej,
    c) wytworzył biopaliwa ciekłe w ilości przekraczającej w ciągu roku limit
             określony w art. 21 ust. 2 lub 3,
    d) utrudnia czynności kontrolne, o których mowa w art. 29,
    e) nie złożył w terminie sprawozdania rocznego, o którym mowa w art. 31
             ust. 1, lub podał w tym sprawozdaniu nieprawdziwe dane.
        2. W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 1-2b, 3a, 4a, 8-8b i 8d-8f kara pieniężna, o której mowa w ust. 1, wynosi 5000 zł.
        3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, kara pieniężna wynosi 50 % wartości netto biokomponentów wytworzonych z biomasy pozyskiwanej w inny sposób niż:
    a) na podstawie umów kontraktacji lub dostawy, o których mowa w art. 11 ust. 1 pkt 1
        i 2 lub
    b) określony w art. 11 ust. 1 pkt 3
– których udział, z wyłączeniem biokomponentów wytwarzanych z surowców, o których mowa
w załączniku nr 1 do ustawy, przekracza w skali roku 25 % całości biokomponentów
wytworzonych przez tego wytwórcę.
        3a. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3b, kara pieniężna wynosi 1000 zł za każdą tonę estrów wytworzonych z biomasy, o której mowa w art. 11a.
        4. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 4, kara pieniężna wynosi 50% wartości netto biokomponentów wprowadzonych do obrotu lub wykorzystanych do wytwarzania paliw w ciągu 30 dni poprzedzających kontrolę.
        5. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, wysokość kary oblicza się według wzoru:
            
            K = A ∙ W ∙ (N − R)⁄100 %

gdzie poszczególne symbole oznaczają:
K – wysokość kary, wyrażoną w złotych,
A – współczynnik równy 0,20, wyrażony w złotych/MJ,
W – wartość energetyczną paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, stosowanych w transporcie
    drogowym lub kolejowym, rozporządzonych przez dokonanie jakiejkolwiek czynności
    prawnej lub faktycznej skutkującej trwałym wyzbyciem się tych paliw ciekłych
    i biopaliw ciekłych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmiot podlegający
    karze, a także zużytych przez ten podmiot na potrzeby własne na tym terytorium,
    liczoną za rok kalendarzowy, w którym ten podmiot nie zrealizował obowiązku
    wynikającego z art. 23 ust. 1, wyrażoną w MJ; wartość energetyczną poszczególnych
    biokomponentów i paliw ciekłych określa się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie
    art. 23 ust. 3,
N – wysokość Narodowego Celu Wskaźnikowego, do którego realizacji był obowiązany podmiot
    podlegający karze, wyrażoną w procentach,
R – wysokość zrealizowanego udziału innych paliw odnawialnych, ciekłych paliw węglowych
    pochodzących z recyklingu, gazowych paliw węglowych pochodzących z recyklingu
    i biokomponentów zawartych w paliwach, paliwach lotniczych i paliwach żeglugowych
    stosowanych we wszystkich rodzajach transportu, rozporządzonych przez dokonanie
    jakiejkolwiek czynności prawnej lub faktycznej skutkującej trwałym wyzbyciem się tych
    innych paliw odnawialnych, ciekłych paliw węglowych pochodzącyc z recyklingu, gazowych
    paliw węglowych pochodzących z recyklingu i biokomponentów zawartych w paliwach,
    paliwach lotniczych i paliwach żeglugowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub
    zużytych przez podmiot podlegający karze na potrzeby własne na tym terytorium
    i energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii dostarczonej do pojazdów
    drogowych lub kolejowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym objętej umową,
    o której mowa w art. 21c ust. 1, w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych
    stosowanych w transporcie drogowym lub kolejowym, rozporządzonych przez dokonanie
    jakiejkolwiek czynności prawnej lub faktycznej skutkującej trwałym wyzbyciem się tych
    paliw ciekłych i biopaliw ciekłych na tym terytorium lub zużytych przez ten podmiot
    na potrzeby własne na tym terytorium w roku kalendarzowym, w którym podmiot
    podlegający karze nie zrealizował obowiązku, o którym mowa w art. 23 ust. 1, wyrażoną
    w procentach.
        5a. Wysokość kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1 pkt 5, nie może być niższa niż 10 000 zł i nie może przekroczyć 15 % przychodu ukaranego podmiotu realizującego Narodowy Cel Wskaźnikowy, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym, a jeżeli kara pieniężna jest związana z działalnością prowadzoną na podstawie koncesji, wysokość kary nie może być niższa niż 10 000 zł i nie może przekroczyć 15 % przychodu ukaranego podmiotu realizującego Narodowy Cel Wskaźnikowy, wynikającego z działalności koncesjonowanej, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym.
        5aa. W przypadku gdy ukarany podmiot w roku poprzedzającym rok wymierzenia kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1 pkt 5, nie osiągnął przychodu, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, wymierzając karę pieniężną, uwzględnia ostatni ustalony przychód osiągnięty przez ten podmiot, a jeżeli kara pieniężna jest związana z działalnością prowadzoną na podstawie koncesji – ostatni ustalony przychód z działalności koncesjonowanej.
        5b. (uchylony)
        5c. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5b, kara pieniężna wynosi 0,10 zł za każdy MJ biokomponentów, które podmiot realizujący Narodowy Cel Wskaźnikowy był obowiązany dodać do paliw ciekłych w celu zrealizowania obowiązku, o którym mowa w art. 23b, a których udziału nie udokumentował.
        5d. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 6a, kara pieniężna wynosi 0,10 zł za każdy MJ biokomponentów zawartych w paliwach, dla których podmiot realizujący Narodowy Cel Wskaźnikowy wystawił poświadczenie.
        6. W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 9 lit. a, d lub e kara pieniężna wynosi 1.000 zł.
        7. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 9 lit. b, kara pieniężna wynosi:
1) 10.000 zł - gdy wydajność instalacji do wytwarzania biopaliw ciekłych przez
     rolnika jest mniejsza niż 200 litrów na dobę,
2) 20.000 zł - gdy wydajność instalacji do wytwarzania biopaliw ciekłych przez
     rolnika wynosi od 200 litrów na dobę do 400 litrów na dobę,
3) 30.000 zł - gdy wydajność instalacji do wytwarzania biopaliw ciekłych przez
     rolnika jest wyższa niż 400 litrów na dobę
- powiększone o iloczyn ilości rozporządzonych poprzez dokonanie jakiejkolwiek
  czynności prawnej lub faktycznej biopaliw ciekłych i stawki podatku akcyzowego
  dla oleju napędowego.
        8. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 9 lit. c, kara pieniężna wynosi:
1) 5.000 zł - gdy wydajność instalacji do wytwarzania biopaliw ciekłych przez
     rolnika jest mniejsza niż 200 litrów na dobę,
2) 10.000 zł - gdy wydajność instalacji do wytwarzania biopaliw ciekłych przez
     rolnika wynosi od 200 litrów na dobę do 400 litrów na dobę,
3) 15.000 zł - gdy wydajność instalacji do wytwarzania biopaliw ciekłych przez
     rolnika jest wyższa niż 400 litrów na dobę
- powiększone o iloczyn ilości biopaliw ciekłych wytworzonych ponad limit
    określony w art. 21 ust. 2 lub 3 i stawki podatku akcyzowego dla oleju
    napędowego.
    8a. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5aa, wysokość kary pieniężnej oblicza się według wzoru:
    
            K = A ∙ W ∙ (Z − R)⁄100 %

gdzie poszczególne symbole oznaczają:
K – wysokość kary, wyrażoną w złotych,
A – współczynnik równy 0,05, wyrażony w złotych/MJ,
W – wartość energetyczną paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, stosowanych w transporcie
    drogowym i kolejowym, rozporządzonych przez dokonanie jakiejkolwiek czynności prawnej
    lub faktycznej skutkującej trwałym wyzbyciem się tych paliw ciekłych i biopaliw
    ciekłych, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmiot podlegający karze,
    a także zużytych przez ten podmiot na potrzeby własne na tym terytorium, liczoną
    za rok kalendarzowy, w którym ten podmiot nie zrealizował obowiązku wynikającego
    z art. 23c, wyrażoną w MJ; wartość energetyczną poszczególnych biokomponentów i paliw
    ciekłych określa się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 23 ust. 3,
Z – minimalny udział biokomponentów zaawansowanych, do którego zapewnienia był obowiązany
    podmiot podlegający karze, wyrażony w procentach,
R – wysokość zrealizowanego udziału biokomponentów zaawansowanych zawartych w paliwach,
    paliwach lotniczych i paliwach żeglugowych stosowanych we wszystkich rodzajach
    transportu, rozporządzonych przez dokonanie jakiejkolwiek czynności prawnej lub
    faktycznej skutkującej trwałym wyzbyciem się tych biokomponentów zawartych w paliwach,
    paliwach lotniczych i paliwach żeglugowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub
    zużytych przez podmiot podlegający karze na potrzeby własne na tym terytorium
    w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, stosowanych w transporcie
    drogowym i kolejowym, rozporządzonych przez dokonanie jakiejkolwiek czynności prawnej
    lub faktycznej skutkującej trwałym wyzbyciem się tych paliw ciekłych i biopaliw
    ciekłych na tym terytorium lub zużytych przez ten podmiot na potrzeby własne na tym
    terytorium w roku kalendarzowym, w którym podmiot podlegający karze nie zrealizował
    obowiązku, o którym mowa w art. 23c, wyrażoną w procentach.
        8b. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5ab, wysokość kary pieniężnej wynosi 10 000 zł.    
        9. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1, wymierza, w drodze decyzji administracyjnej:
1) w zakresie pkt 1-2, 3-3b, 8, 8b, 8f i 9 - Dyrektor Generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia
Rolnictwa;
2) w zakresie pkt 4 - wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej właściwy ze względu
na miejsce przeprowadzenia kontroli;
3) w zakresie pkt 2a, 2b, 4a, 5, 5aa–5b, 6a, 8a, 8aa, 8d i 8e – Prezes Urzędu Regulacji
    Energetyki.
       10. Organy, o których mowa w ust. 9 pkt 2 i 3, przekazują Prezesowi Agencji Rynku Rolnego informacje o karach wymierzonych wytwórcom lub podmiotom sprowadzającym.
       11. Wpływy z tytułu kar pieniężnych stanowią dochód budżetu państwa.
     12. Do egzekucji kar pieniężnych stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
     13. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1, uiszcza się w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o wymierzeniu kary pieniężnej stała się prawomocna.
        14. Kary pieniężne wymierzane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki uiszcza się na rachunek Urzędu Regulacji Energetyki.
                                

.
.
.

Dostęp do pełnej treści po zalogowaniu oraz wykupieniu dostępu.


Dostęp do pełnej treści po zalogowaniu oraz wykupieniu dostępu.

nowe uchylone zmiana