Identyfikator | Dz.U.UE.L.2024.573 | |
---|---|---|
Data wydania | 2024-02-07 | |
Data publikacji | 2024-02-20 | |
Data wejścia w życie | 2024-03-11 | |
Rodzaj aktu | Rozporządzenie Unijne | |
Organ wydający | Parlament Europejski i Rada UE | |
Status | ![]() |
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (1) ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W ramach Europejskiego Zielonego Ładu określonego w komunikacie Komisji z dnia
11 grudnia 2019 r. zapoczątkowano nową unijną strategię na rzecz wzrostu, której celem
jest przekształcenie Unii w sprawiedliwe i dobrze prosperujące społeczeństwo żyjące
w nowoczesnej, zasobooszczędnej i konkurencyjnej gospodarce. W strategii tej
potwierdzono, że ambicją Komisji jest, by do 2050 r. Europa stała się pierwszym
kontynentem neutralnym dla klimatu i wolnym od zanieczyszczeń, a celem strategii jest
również ochrona zdrowia i dobrostanu obywateli przed zagrożeniami i negatywnymi
skutkami związanymi ze środowiskiem, przy jednoczesnym zapewnieniu inkluzywnej,
uczciwej i sprawiedliwej transformacji, tak by nikt nie został wykluczony. Ponadto
Unia zobowiązała się do zapewnienia pełnego wdrożenia rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 (3) oraz 8. programu działań w zakresie środowiska
ustanowionego decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/591 (4), a także
do realizacji Agendy ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 i określonych w niej
celów zrównoważonego rozwoju.
(2) Fluorowane gazy cieplarniane to sztuczne substancje chemiczne, które są bardzo silnymi
gazami cieplarnianymi, często kilka tysięcy razy silniejszymi niż dwutlenek węgla
(CO2). Wraz z CO2, metanem i podtlenkiem azotu fluorowane gazy cieplarniane należą
do grupy emisji gazów cieplarnianych objętych porozumieniem paryskim przyjętym na mocy
Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC) (zwanym dalej
"porozumieniem paryskim") (5). Obecnie emisje fluorowanych gazów cieplarnianych
stanowią 2,5 % całkowitych emisji gazów cieplarnianych w Unii, a w latach 1990-2014
podwoiły się one, w przeciwieństwie do emisji innych gazów cieplarnianych, które się
zmniejszyły.
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 (6) przyjęto w celu
odwrócenia tendencji do wzrostu emisji fluorowanych gazów cieplarnianych. Jak wynika
z oceny przygotowanej przez Komisję, rozporządzenie (UE) nr 517/2014 doprowadziło
do zmniejszenia emisji fluorowanych gazów cieplarnianych z roku na rok. W latach
2015-2019 podaż wodorofluorowęglowodorów (HFC) zmniejszyła się o 37 % w tonach
metrycznych i o 47 % w tonach ekwiwalentu CO2. Nastąpiła również wyraźna zmiana
w kierunku stosowania rozwiązań alternatywnych o niższym współczynniku globalnego
ocieplenia (GWP), w tym naturalnych substancji alternatywnych (na przykład powietrza,
CO2, amoniaku, węglowodorów i wody) w wielu rodzajach urządzeń, w których tradycyjnie
stosowano fluorowane gazy cieplarniane.
(4) W sprawozdaniu specjalnym Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) z 2021 r.
stwierdzono, że do 2050 r. konieczne będzie globalne zmniejszenie emisji fluorowanych
gazów cieplarnianych nawet o 90 % w porównaniu z 2015 r. W odpowiedzi na pilną
potrzebę podjęcia działań w dziedzinie klimatu Unia przyjęła bardziej ambitne cele
klimatyczne w drodze rozporządzenia (UE) 2021/1119. W rozporządzeniu tym ustanowiono
wiążący unijny wewnętrzny cel redukcji emisji gazów cieplarnianych netto (emisji
po odliczeniu pochłaniania) do 2030 r. o co najmniej 55 % w porównaniu z poziomami
z 1990 r. oraz cel osiągnięcia neutralności klimatycznej w Unii najpóźniej do 2050 r.
Unia zwiększyła również swój początkowy ustalony na poziomie krajowym wkład w ramach
porozumienia paryskiego z redukcji emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 40 %
do 2030 r. do redukcji o co najmniej 55 %. Z oceny rozporządzenia (UE) nr 517/2014
wynika jednak, że w kontekście nieaktualnych unijnych celów klimatycznych nie uda się
w pełni osiągnąć ograniczenia emisji przewidzianego do 2030 r.
(5) Ze względu na globalny wzrost emisji HFC strony Protokołu montrealskiego w sprawie
substancji zubożających warstwę ozonową z 1987 r. (zwanego dalej "Protokołem")
zdecydowały w 2016 r. w poprawce z Kigali do Protokołu (zwanej dalej "poprawką
z Kigali"), która została zatwierdzona w imieniu Unii przez Radę decyzją (UE)
2017/1541 (7) , o wdrożeniu wycofania HFC z obrotu, czyli o ograniczeniu
produkcji i zużycia HFC o ponad 80 % w ciągu najbliższych 30 lat. Oznacza to, że każda
ze stron musi przestrzegać harmonogramu ograniczania zużycia i produkcji HFC, a także
zapewnić system wydawania licencji przywozu i wywozu oraz sprawozdawczość dotyczącą
HFC. Szacuje się, że sama poprawka z Kigali pozwoli zapobiec dodatkowemu ociepleniu
o 0,4 °C do końca bieżącego stulecia.
(6) Istotne jest, aby niniejsze rozporządzenie zapewniło wywiązanie się Unii
w perspektywie długoterminowej z zobowiązań międzynarodowych przewidzianych w poprawce
z Kigali, w szczególności w odniesieniu do ograniczenia zużycia i produkcji HFC oraz
do wymogów sprawozdawczości i licencjonowania, w szczególności dzięki stopniowemu
wygaszaniu produkcji i dodaniu kroków ograniczających wprowadzanie HFC do obrotu
po 2030 r.
(7) Niektóre fluorowane gazy cieplarniane podlegające niniejszemu rozporządzeniu to
substancje per- i polifluoroalki- lowe (PFAS) lub substancje, co do których
dowiedziono lub podejrzewa się, że rozkładają się na PFAS. PFAS to chemikalia odporne
na degradację oraz potencjalnie negatywnie wpływające na zdrowie i środowisko.
Zgodnie z zasadą ostrożności podmioty powinny rozważyć zastosowanie rozwiązań
alternatywnych, o ile są one dostępne, mniej szkodliwych dla zdrowia, środowiska
i klimatu. W 2023 r. Europejskiej Agencji Chemikaliów przedłożono wniosek na mocy
rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (8) dotyczący
ograniczenia produkcji, wprowadzania do obrotu i stosowania PFAS, w tym fluorowanych
gazów cieplarnianych. Rozważając potencjalne ograniczenia dotyczące PFAS, Komisja
i państwa członkowskie powinny wziąć pod uwagę dostępność wspomnianych rozwiązań
alternatywnych.
(8) W celu zapewnienia spójności z obowiązkami określonymi w Protokole współczynnik
globalnego ocieplenia w przypadku HFC należy obliczać na podstawie skutków
oddziaływania jednego kilograma tego gazu na ocieplenie klimatu w ciągu 100 lat
w porównaniu z oddziaływaniem jednego kilograma CO2, w oparciu o czwarte sprawozdanie
oceniające przyjęte przez IPCC. W przypadku innych fluorowanych gazów cieplarnianych
należy stosować szóste sprawozdanie oceniające IPCC. Ponieważ należy szybko ograniczyć
emisje gazów cieplarnianych, aby nie zaprzepaścić możliwości osiągnięcia celu
określonego w porozumieniu paryskim, tj. ograniczenia globalnego ocieplenia do 1,5 °C,
współczynnik globalnego ocieplenia w ciągu 20 lat w przypadku gazów cieplarnianych
staje się coraz bardziej istotny. W związku z tym w miarę dostępności należy podać
współczynnik globalnego ocieplenia w ciągu 20 lat, aby uzyskać dokładniejsze
informacje na temat wpływu substancji objętych zakresem stosowania niniejszego
rozporządzenia na klimat. Komisja powinna upowszechniać wiedzę na temat współczynnika
globalnego ocieplenia w ciągu 20 lat w przypadku fluorowanych gazów cieplarnianych.
(9) Celowe uwalnianie substancji fluorowanych do atmosfery, w przypadku gdy jest to
niezgodne z prawem, stanowi poważne naruszenie niniejszego rozporządzenia i powinno
być wyraźnie zakazane. Operatorzy i producenci urządzeń powinni być zobowiązani
do zapobiegania w jak największym stopniu wyciekom takich substancji, w tym przez
prowadzenie kontroli szczelności najistotniejszych urządzeń. Jeżeli uwolnienie
substancji fluorowanych jest konieczne ze względów technicznych, operatorzy powinni
stosować wszelkie możliwe do wykonania pod względem technicznym i ekonomicznym środki
zapobiegające uwalnianiu takich substancji do atmosfery, w tym przez ponowne
wychwytywanie emitowanych gazów.
(10) Fluorek sulfurylu to inny bardzo silny gaz cieplarniany, który może być emitowany
gdy jest stosowany do fumigacji. Operatorzy wykorzystujący fluorek sulfurylu
do fumigacji powinni dokumentować stosowanie środków wychwytywania i zbierania tego
gazu, lub, jeżeli wychwytywanie nie jest możliwe pod względem technicznym lub
ekonomicznym, powinni to uzasadnić.
(11) Ponieważ proces produkcji niektórych związków fluorowanych może prowadzić do emisji
innych fluorowanych gazów cieplarnianych jako produktów ubocznych, niszczenie takich
emitowanych gazów stanowiących produkt uboczny lub ich odzysk do późniejszego
zastosowania powinny być warunkiem wprowadzania fluorowanych gazów cieplarnianych
do obrotu. Producenci i importerzy powinni być zobowiązani do dokumentowania środków
łagodzących przyjętych w celu zapobiegania emisjom trifluorometanu w procesie
produkcji oraz do przedstawiania dowodów na zniszczenie tych produktów ubocznych lub
ich odzysk do późniejszego użycia zgodnie z najlepszymi dostępnymi technikami.
W chwili wprowadzenia fluorowanych gazów cieplarnianych do obrotu należy przedłożyć
deklarację zgodności.
(12) Aby zapobiegać emisjom substancji fluorowanych, należy ustanowić przepisy dotyczące
odzysku substancji z produktów i urządzeń oraz zapobiegania wyciekom takich
substancji. Pianki zawierające fluorowane gazy cieplarniane należy przetwarzać zgodnie
z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE (9). W celu zmaksymalizowania
redukcji emisji obowiązki w zakresie odzysku należy również rozszerzyć na właścicieli
budynków i na przedsiębiorców budowlanych w przypadku usuwania niektórych pianek
z budynków. Ponieważ odzysk, recykling i regeneracja fluorowanych gazów cieplarnianych
są zgodne z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym, przepisy dotyczące odzysku
substancji wprowadza się również w świetle komunikatów Komisji z dni 10 marca 2020 r.
pt. "Nowa strategia przemysłowa dla Europy", 11 marca 2020 r. pt. "Nowy plan
działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej
konkurencyjnej Europy", 14 października 2020 r. pt. "Strategia w zakresie chemikaliów
na rzecz zrównoważoności na rzecz nietoksycznego środowiska", 5 maja 2021 r. pt.
"Aktualizacja nowej strategii przemysłowej z 2020 r. - tworzenie silniejszego
jednolitego rynku sprzyjającego odbudowie Europy" oraz 12 maja 2021 r. pt. "
Droga do zdrowej planety dla wszystkich - Plan działania UE na rzecz eliminacji
zanieczyszczeń wody, powietrza i gleby".
(13) Prawidłowe funkcjonowanie urządzeń chłodzących i mrożących w znacznej mierze zależy
od stosowania fluorowanych gazów cieplarnianych, a urządzenia te należą
do najistotniejszych kategorii, jeśli chodzi o gospodarowanie odpadami ze sprzętu
elektrycznego i elektronicznego. Zgodnie z zasadą "zanieczyszczający płaci"
i aby zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami pochodzącymi z tych szkodliwych gazów,
obowiązki związane z rozszerzoną odpowiedzialnością producentów w przypadku zużytego
sprzętu elektrycznego i elektronicznego powinny obejmować również gospodarowanie
fluorowanymi gazami cieplarnianymi zawartymi lub stosowanymi w zużytym sprzęcie
elektrycznym i elektronicznym. W dyrektywie 2012/19/UE określono obowiązki finansowe
producentów dotyczące odpadów ze sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Niniejsze
rozporządzenie uzupełnia tę dyrektywę przez wprowadzenie wymogu finansowania
zbierania, przetwarzania, odzysku, przyjaznego dla środowiska unieszkodliwiania,
recyklingu, regeneracji lub niszczenia fluorowanych gazów cieplarnianych wymienionych
w załącznikach I i II do niniejszego rozporządzenia, pochodzących z produktów
i urządzeń, które zawierają te gazy lub których działanie jest od nich zależne i które
są zużytymi urządzeniami elektrycznymi lub elektronicznymi.
(14) Urządzenia chłodnicze i klimatyzacyjne znajdujące się w środkach transportu
charakteryzują się szczególnie wysokimi wskaźnikami wycieków ze względu na drgania
występujące podczas transportu. Operatorzy większości środków transportu powinni
prowadzić kontrole szczelności lub instalować systemy wykrywania wycieków i odzyskiwać
fluorowane gazy cieplarniane stosowane w takich urządzeniach ruchomych. Tak jak
operatorzy innych urządzeń objętych zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia,
operatorzy urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych na statkach powinni
być zobowiązani do podjęcia działań zabezpieczających, aby zapobiec wyciekowi
fluorowanych gazów cieplarnianych, a w przypadku wykrycia takiego wycieku powinni
naprawiać go bez zbędnej zwłoki. Ze względu na międzynarodowy charakter żeglugi ważne
jest, aby Unia i jej państwa członkowskie, w ramach swoich odpowiednich kompetencji,
współpracowały z państwami trzecimi, aby zapewnić zapobieganie zbędnym emisjom
fluorowanych gazów cieplarnianych w tym sektorze, w tym podczas instalacji,
konserwacji lub serwisowania, naprawy i odzysku z urządzeń chłodniczych
i klimatyzacyjnych na statkach. Podczas przeglądu wdrożenia niniejszego rozporządzenia
Komisja powinna ocenić wykonalność objęcia statków zakresem stosowania środków
ograniczania emisji.
(15) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 (10) i aktach
wykonawczych do niego ustanowiono przepisy dotyczące umiejętności i wiedzy wymaganych
od osób fizycznych prowadzących konserwację lub serwisowanie podzespołów statków
powietrznych. Aby zapobiec niepotrzebnym emisjom fluorowanych gazów cieplarnianych
w tym sektorze, w tym podczas instalacji, konserwacji lub serwisowania, naprawy
i odzysku z urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych znajdujących się w statkach
powietrznych, należy uwzględnić kompetencje wymagane w regularnym procesie
aktualizacji specyfikacji certyfikacyjnych i innych szczegółowych specyfikacji,
dopuszczalne sposoby zapewnienia zgodności z wymogami oraz materiały zawierające
wytyczne dotyczące stosowania tego rozporządzenia.
(16) Aby przyczynić się do realizacji celów klimatycznych Unii oraz zachęcić
do korzystania z technologii mających zerowy lub niewielki wpływ na klimat, które mogą
być związane z wykorzystywaniem substancji toksycznych, łatwopalnych lub
znajdujących się pod wysokim ciśnieniem, lub z innymi istotnymi zagrożeniami, państwa
członkowskie powinny wprowadzić odpowiednie środki odpowiadające na zapotrzebowanie
na wykwalifikowany personel, tak aby szkolono i certyfikowano wiele osób fizycznych,
które wykonują czynności związane z fluorowanymi gazami cieplarnianymi i technologią
służącą ich zastąpieniu lub ograniczeniu ich stosowania. Środki takie powinny
obejmować środki w branży pomp ciepła, w której wzrośnie - między innymi w świetle
celów określonych w komunikacie Komisji z dnia 18 maja 2022 r. w sprawie planu
REPowerEU - zapotrzebowanie na pracowników posiadających umiejętności niezbędne
do instalowania i serwisowania pomp ciepła opartych na nowatorskich technologiach
chłodniczych objętych różnymi wymogami bezpieczeństwa i wymogami technicznymi. Aby
zwiększyć liczbę wyszkolonych osób, państwa członkowskie mogłyby na przykład
wykorzystać wsparcie ze strony partnerstw publiczno-prywatnych zainicjowanych w ramach
europejskiego programu na rzecz umiejętności. Szkolenie powinno obejmować informacje
o aspektach efektywności energetycznej, rozwiązaniach alternatywnych wobec
fluorowanych gazów cieplarnianych oraz obowiązujących przepisach i normach
technicznych. Programy certyfikacji i szkolenia ustanowione na podstawie
rozporządzenia (UE) nr 517/2014, które można włączyć do krajowych systemów szkolenia
zawodowego, należy poddać przeglądowi lub dostosować w taki sposób, aby umożliwić
technikom bezpieczne postępowanie z alternatywnymi technologiami. Istniejące
certyfikaty wydane na podstawie rozporządzenia (UE) nr 517/2014 powinny pozostać
ważne.
(17) W maju 2022 r. Komisja przedstawiła plan REPowerEU. W planie tym zawarto cel
polegający na wprowadzeniu 10 mln hydronicznych pomp ciepła do 2027 r. i podwojeniu
tempa instalowania pomp ciepła do 2030 r., tak by do 2030 r. zainstalowano dodatkowo
co najmniej 30 mln pomp ciepła. Wprawdzie w wyniku środków przewidzianych w niniejszym
rozporządzeniu sektor pomp ciepła przestawi się na czynniki chłodnicze o niższym GWP,
jednak zwiększenie wykorzystania pomp ciepła zgodnie z planem REPowerEU może wpłynąć
na dostępność HFC na rynku unijnym i będzie częściowo zależeć od wprowadzenia na rynek
technologii alternatywnych przed wejściem w życie zakazów wprowadzania do obrotu
przewidzianych w załączniku IV oraz od liczby wykorzystywanych pomp ciepła nadal
wymagających gazów o wyższym GWP. Komisja powinna ściśle monitorować rozwój sytuacji
na rynku, w tym zmiany cen fluorowanych gazów cieplarnianych wymienionych w sekcji 1
załącznika I, oraz co najmniej raz w roku oceniać, czy istnieją poważne niedobory,
które mogłyby zagrozić osiągnięciu celów REPowerEU w zakresie instalowania pomp
ciepła. Jeżeli Komisja stwierdzi, że takie niedobory istnieją, możliwe powinno być
udostępnienie dodatkowych kontyngentów HFC dla sektora pomp ciepła, dodatkowo
w stosunku do kontyngentów określonych w załączniku VII.
(18) Jeżeli dostępne są odpowiednie rozwiązania alternatywne wobec stosowania określonych
fluorowanych gazów cieplarnianych, należy zakazać wprowadzania do obrotu nowych
urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych, urządzeń ochrony przeciwpożarowej, które
zawierają fluorowane gazy cieplarniane lub których działanie jest zależne od tych
gazów, oraz pianek i aerozoli technicznych, które zawierają fluorowane gazy
cieplarniane. Z zastrzeżeniem szczególnych warunków takie zakazy nie powinny mieć
zastosowania do części potrzebnych do naprawy lub serwisowania już zainstalowanych
urządzeń, tak by naprawa i konserwacja takich urządzeń była możliwa przez cały okres
ich użytkowania. Jeżeli rozwiązania alternatywne nie są dostępne lub nie można ich
stosować ze względów technicznych lub bezpieczeństwa lub jeżeli skorzystanie z takich
rozwiązań alternatywnych wiązałoby się z nieproporcjonalnymi kosztami, Komisja powinna
mieć możliwość udzielić autoryzacji na zwolnienie na okres maksymalnie 4 lat,
aby umożliwić wprowadzanie takich produktów i urządzeń do obrotu. Możliwe powinno być
przedłużenie tego zwolnienia, jeżeli po ocenie nowego uzasadnionego wniosku
o zwolnienie Komisja stwierdzi w drodze procedury komitetowej, że nadal brakuje
rozwiązań alternatywnych.
(19) Komisja powinna zachęcać europejskie organizacje normalizacyjne do opracowania
i aktualizacji odpowiednich norm zharmonizowanych, aby zapewnić sprawne stosowanie
określonych w niniejszym rozporządzeniu ograniczeń dotyczących wprowadzania do obrotu.
Państwa członkowskie powinny zapewnić aktualizację krajowych norm bezpieczeństwa
i przepisów budowlanych w celu odzwierciedlenia odpowiednich norm międzynarodowych
i europejskich, w tym norm Międzynarodowej Komisji Elektrotechnicznej IEC 60335-2-89
i IEC 60335-2-40.
(20) W produkcji inhalatorów ciśnieniowych z dozownikiem do podawania składników
farmaceutycznych wykorzystuje się znaczną część wszystkich HFC zużywanych obecnie
w Unii. Dostępne są alternatywne opcje, niedawno opracowane przez przemysł, które
obejmują inhalatory ciśnieniowe z dozownikiem wykorzystujące jako propelent fluorowane
gazy cieplarniane o niższym GWP. W niniejszym rozporządzeniu włączono sektor
inhalatorów ciśnieniowych z dozownikiem do systemu kontyngentów HFC, zachęcając w ten
sposób przemysł do szukania czystszych alternatyw. W celu umożliwienia płynnej
transformacji mechanizm kontyngentów przewidziany dla sektora inhalatorów
ciśnieniowych z dozownikiem na lata 2025-2026 zagwarantuje pełne kontyngenty
odpowiadające aktualnemu udziałowi tego sektora w rynku, a pełny poziom redukcji, taki
jak w pozostałych sektorach objętych systemem kontyngentów, zostanie osiągnięty
dopiero w 2030 r. HFC stosowane jako propelent w inhalatorach ciśnieniowych
z dozownikiem mają kluczowe znaczenie dla zdrowia pacjentów cierpiących na choroby
układu oddechowego, takie jak astma i przewlekła obturacyjna choroba płuc. Inhalatory
ciśnieniowe z dozownikiem są produktami medycznymi podlegającymi rygorystycznym
ocenom, w tym badaniom klinicznym, w celu zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów.
Współpraca między Komisją, właściwymi organami w państwach członkowskich i Europejską
Agencją Leków powinna ułatwić sprawne zatwierdzanie inhalatorów ciśnieniowych
z dozownikiem wykorzystujących fluorowane gazy cieplarniane o niskim GWP oraz
rozwiązania alternatywne wobec fluorowanych gazów cieplarnianych, a tym samym zapewnić
przejście na czystsze rozwiązania.
(21) Jeżeli odpowiednie technicznie rozwiązania alternatywne są dostępne i zgodne z unijną
polityką konkurencji, należy zakazać wprowadzania do użytku nowych rozdzielnic
elektrycznych zawierających dane fluorowane gazy cieplarniane. Jeżeli konieczna jest
rozbudowa istniejących urządzeń elektrycznych, można dodać dodatkowy przedział gazowy
lub przedziały gazowe z fluorowanymi gazami cieplarnianymi o takim samym GWP
jak istniejące przedziały gazowe, o ile zastosowanie technologii wykorzystującej
fluorowane gazy cieplarniane o niższym GWP wiązałoby się z wymianą całego urządzenia
elektrycznego.
(22) Aby ograniczyć potrzebę produkcji pierwotnego heksafluorku siarki (SF6), należy
zwiększyć zdolność do regeneracji SF6 z istniejących urządzeń. O ile nie zagraża to
bezpiecznemu funkcjonowaniu sieci elektrycznych i elektrowni, należy unikać stosowania
pierwotnego SF6 w rozdzielnicach elektrycznych, jeżeli jest to możliwe do wykonania
pod względem technicznym i jeżeli dostępny jest SF6 po regeneracji lub z recyklingu.
(23) Aby ograniczyć pośredni wpływ eksploatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
oraz pomp ciepła na klimat, należy w dalszym ciągu stosować maksymalne zużycie energii
takich urządzeń określone w odpowiednich środkach wykonawczych przyjętych na podstawie
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE (11) jako podstawę do wyłączenia
określonych rodzajów urządzeń z zakazu stosowania fluorowanych gazów cieplarnianych.
(24) Należy zakazać stosowania pojemników na fluorowane gazy cieplarniane
nienadających się do ponownego napełnienia, ponieważ po opróżnieniu tych pojemników
nieuchronnie pozostaje w nich pewna ilość czynnika chłodniczego, który następnie jest
uwalniany do atmosfery. W niniejszym rozporządzeniu należy zakazać ich wywozu,
przywozu, wprowadzania do obrotu, późniejszych dostaw lub udostępniania na rynku oraz
stosowania, z wyjątkiem zastosowań laboratoryjnych i analitycznych. Aby zapewnić
ponowne napełnianie i niewyrzucanie pojemników na fluorowane gazy cieplarniane
nadających się do ponownego napełniania, należy wymagać od podmiotów, aby przy
wprowadzaniu do obrotu przedstawiali deklarację zgodności potwierdzającą,
że zorganizowany jest zwrot pojemników nadających się do ponownego napełnienia w celu
ich ponownego napełnienia.
(25) Zgodnie z poprawką z Kigali zakazany jest wywóz HFC z państw będących stronami
Protokołu do państw niebędących jego stronami. Taki zakaz jest ważnym krokiem
w kierunku stopniowego wycofywania HFC. Niektóre strony Protokołu uważają jednak,
że zakaz ten nie wystarcza, aby rozwiązać problemy środowiskowe związane z wywozem
HFC. Niektóre kraje rozwijające się będące stronami Protokołu poruszyły problem wywozu
na ich rynki przez inne strony nieefektywnych urządzeń chłodniczych
i klimatyzacyjnych, wykorzystujących przestarzałe czynniki chłodnicze i czynniki
chłodnicze o wysokim GWP, przez co bardziej potrzebne staje się serwisowanie. Taka
sytuacja jest szczególnie problematyczna w krajach rozwijających się o ograniczonych
zasobach i zdolnościach do ograniczania emisji i do odzysku, a także w przypadku
używanego sprzętu o krótkim przewidywanym okresie eksploatacji oraz nowego sprzętu,
który jest w użytku, lecz którego okres eksploatacji dobiega końca. W ramach
globalnych wysiłków Unii na rzecz łagodzenia zmiany klimatu, z myślą o wspieraniu
realizacji celów Protokołu i zgodnie z tym, co przewidziano już w rozporządzeniu
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1005/2009 (12), należy zakazać wywozu
niektórych używanych i nowych urządzeń, które zawierają fluorowane gazy cieplarniane
o wysokim GWP lub których działanie jest od nich zależne. Ten zakaz wywozu powinien
mieć zastosowanie wyłącznie w przypadkach, gdy urządzenia podlegają zakazowi
na podstawie załącznika IV, a jednocześnie spełniają wymogi określone w art. 22
ust. 3.
(26) Aby ułatwić egzekwowanie zakazów dotyczących wprowadzania do obrotu i ograniczeń
dotyczących produktów i urządzeń, które zawierają fluorowane gazy cieplarniane lub
których działanie jest zależne od tych gazów, w tym gdy są one wprowadzane do obrotu
w pojemnikach, istotne jest ustanowienie niezbędnych wymogów dotyczących etykietowania
takich towarów.
(27) Desfluran - bardzo silny gaz cieplarniany - jest uwalniany, gdy stosuje się go jako
wziewny środek znieczulający. Ponieważ istnieją rozwiązania alternatywne o słabszym
działaniu cieplarnianym, stosowanie desfluranu powinno być dozwolone tylko wtedy,
gdy z rozwiązań tych nie można skorzystać z przyczyn medycznych. Jeżeli zastosowanie
ma odstępstwo zezwalające na stosowanie desfluranu, powinien on być wychwytywany,
podobnie jak wszystkie inne gazy, a zakład opieki zdrowotnej powinien przechowywać
dowody wskazujące uzasadnienie medyczne odstępstwa.
(28) Aby wdrożyć Protokół, w tym osiągnąć stopniowe ograniczanie ilości HFC, Komisja
powinna nadal przydzielać poszczególnym producentom i importerom kontyngenty
na wprowadzanie HFC do obrotu, zapewniając, aby nie został przekroczony całkowity
limit ilościowy dozwolony na podstawie Protokołu. W drodze wyjątku Komisja powinna
mieć możliwość zwolnienia na okres do 4 lat z wymogów kontyngentów HFC
do wykorzystania w szczególnych zastosowaniach lub szczególnych kategoriach produktów
lub urządzeń. Powinno być możliwe przedłużenie tego zwolnienia, jeżeli po ocenie
nowego uzasadnionego wniosku o zwolnienie Komisja stwierdzi w drodze procedury
komitetowej, że nadal brakuje rozwiązań alternatywnych. Aby chronić integralność
stopniowej redukcji ilości HFC wprowadzanych do obrotu, należy w dalszym ciągu wliczać
do systemu kontyngentów HFC zawarte w urządzeniach.
(29) Początkowo obliczenia wartości odniesienia i przydziału kontyngentów poszczególnym
producentom i importerom były oparte na podstawie ilości HFC, które zgłosili oni jako
wprowadzone do obrotu w okresie odniesienia 2009-2012. Aby jednak nie wykluczać
podmiotów z wchodzenia na rynek lub rozszerzania działalności, należy zarezerwować
mniejszą część całkowitego maksymalnego limitu ilościowego dla producentów
i importerów, którzy wcześniej nie wprowadzali HFC do obrotu, oraz dla producentów
i importerów, którzy posiadają wartość odniesienia i chcieliby zwiększyć swój
przydział kontyngentu.
(30) Komisja powinna zapewnić, przez przeliczanie wartości odniesienia i kontyngentów
przynajmniej co 3 lata, aby podmioty mogły kontynuować swoją działalność na podstawie
średnich wielkości wprowadzonych do obrotu w ostatnich latach, co obejmuje również
podmioty, które nie posiadały wcześniej wartości odniesienia.
(31) W imieniu Unii Komisja corocznie składa Sekretariatowi Ozonowemu sprawozdania
dotyczące przywozu i wywozu wodorofluorowęglowodorów kontrolowanych na podstawie
Protokołu. Mimo iż państwa członkowskie odpowiadają za przekazywanie sprawozdań
dotyczących produkcji i niszczenia wodorofluorowęglowodorów, Komisja powinna
przedstawiać wstępne dane dotyczące tych działań, aby ułatwić Sekretariatowi Ozonowemu
wczesne obliczanie zużycia w Unii, a także dane dotyczące emisji HFC-23. W razie braku
powiadomień przedłużających stosowanie klauzuli dotyczącej regionalnej organizacji
integracji gospodarczej Komisja powinna kontynuować sporządzanie sprawozdań rocznych,
a jednocześnie zapewnić państwom członkowskim wystarczający czas na przegląd
przekazanych przez siebie wstępnych danych w celu uniknięcia niespójności.
(32) Uwzględniając wartość rynkową przydzielonego kontyngentu, należy ustalić cenę jego
przydziału. Pozwala to uniknąć dalszej fragmentacji rynku szkodliwej dla tych
podmiotów, które potrzebują HFC i są już zależne od handlu HFC na rynku schyłkowym.
Zakłada się, że podmioty, które nie zdecydują się na zadeklarowanie i opłacenie
żadnego kontyngentu, do którego miałyby prawo w roku poprzedzającym lub w latach
poprzedzających obliczenie wartości odniesienia, podjęły decyzję o opuszczeniu rynku,
a więc nie uzyskują nowej wartości odniesienia. Część przychodów należy wykorzystać
na pokrycie kosztów administracyjnych.
(33) Aby utrzymać elastyczność rynku HFC luzem, podmioty, dla których ustalono wartość
odniesienia, powinny mieć możliwość przenoszenia kontyngentów na rzecz innych
producentów lub importerów w Unii lub na rzecz innych producentów lub importerów,
którzy są reprezentowani w Unii przez wyłącznego przedstawiciela.
(34) Komisja powinna utworzyć i obsługiwać centralnie tzw. portal fluorowanych gazów
cieplarnianych, aby zarządzać kontyngentami na wprowadzanie HFC do obrotu,
rejestrowaniem zainteresowanych podmiotów i sprawozdawczością dotyczącą wszystkich
substancji i urządzeń wprowadzanych do obrotu, w szczególności gdy urządzenia te są
fabrycznie napełniane HFC i nie zostały wprowadzone do obrotu przed napełnieniem.
W celu zapewnienia, aby na portalu fluorowanych gazów cieplarnianych mogli się
rejestrować wyłącznie rzeczywiste podmioty handlujące, należy ustanowić specjalne
warunki. Ważna rejestracja na portalu fluorowanych gazów cieplarnianych powinna
stanowić licencję, której posiadanie stanowi podstawowy wymóg wynikający z Protokołu
w odniesieniu do monitorowania handlu HFC i zapobiegania nielegalnej działalności
w tym zakresie.
(35) Aby zapewnić automatyczne kontrole celne w czasie rzeczywistym na poziomie wysyłki,
a także elektroniczną wymianę i przechowywanie informacji przedstawionych organom
celnym na temat wszystkich wysyłek fluorowanych gazów cieplarnianych, oraz produktów
i urządzeń objętych zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia, które są
przedstawiane organom celnym w państwach członkowskich (zwanym dalej "organami
celnymi") należy ustanowić wzajemne połączenie portalu fluorowanych gazów
cieplarnianych z unijnym środowiskiem jednego okienka w dziedzinie ceł ustanowionym
rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 (13).
(36) Aby umożliwić monitorowanie skuteczności niniejszego rozporządzenia, zakres
obowiązków sprawozdawczych należy rozszerzyć na inne substancje fluorowane, które
charakteryzują się znaczącym GWP lub co do których zachodzi prawdopodobieństwo,
że zastępują stosowanie fluorowanych gazów cieplarnianych. Z tego samego powodu
niszczenie fluorowanych gazów cieplarnianych oraz przywóz do Unii tych gazów zawartych
w produktach i urządzeniach powinny również podlegać obowiązkowi sprawozdawczemu.
Należy określić progi de minimis, aby uniknąć wszelkich nieproporcjonalnych obciążeń
administracyjnych, w szczególności w przypadku mikroprzedsię- biorstw oraz małych
i średnich przedsiębiorstw zdefiniowanych w załączniku do zalecenia Komisji
2003/361/WE (14), jeżeli nie prowadzi to do niezgodności z Protokołem.
(37) Aby zapewnić dokładność sprawozdań dotyczących znacznych ilości substancji
i uwzględnianie ilości HFC, którymi urządzenia są fabrycznie napełnione, w unijnym
systemie kontyngentów, powinna być wymagana weryfikacja przez niezależne osoby
trzecie.
(38) Stosowanie spójnych danych wysokiej jakości na potrzeby sprawozdawczości w zakresie
emisji fluorowanych gazów cieplarnianych jest istotne, aby zapewnić jakość
sprawozdawczości w zakresie emisji na podstawie porozumienia paryskiego. Ustanowienie
przez państwa członkowskie systemów składania sprawozdań w zakresie emisji
fluorowanych gazów cieplarnianych zapewniłoby spójność z rozporządzeniem Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 (15). Gromadzenie przez podmioty danych dotyczących
wycieków fluorowanych gazów cieplarnianych z urządzeń na podstawie niniejszego
rozporządzenia mogłoby znacznie usprawnić te systemy składania sprawozdań w zakresie
emisji. Powinno to również prowadzić do lepszego szacowania emisji fluorowanych gazów
cieplarnianych w krajowych inwentaryzacjach gazów cieplarnianych.
(39) Aby ułatwić kontrole celne, należy określić informacje, które mają być przekazywane
organom celnym w przypadkach przywozu lub wywozu gazów, produktów i urządzeń objętych
zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia, a także należy określić zadania
organów celnych i, w stosownych przypadkach, organów nadzoru rynku, w przypadku
gdy wdrażają one zakazy i ograniczenia dotyczące przywozu lub wywozu tych substancji,
produktów i urządzeń. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
2019/1020 (16), które zawiera przepisy dotyczące nadzoru rynku i kontroli produktów
wprowadzanych na rynek Unii, ma zastosowanie do substancji, produktów i urządzeń
objętych zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia w zakresie, w jakim
nie istnieją przepisy szczegółowe regulujące bardziej szczegółowo określone aspekty
nadzoru rynku i egzekwowania przepisów. Jeżeli w niniejszym rozporządzeniu
ustanawia się przepisy szczególne, na przykład dotyczące kontroli celnych, te bardziej
szczegółowe przepisy mają pierwszeństwo i uzupełniają w ten sposób przepisy określone
w rozporządzeniu (UE) 2019/1020. Aby zapewnić ochronę środowiska, niniejsze
rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do wszystkich form dostaw fluorowanych gazów
cieplarnianych objętych zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia, w tym do
sprzedaży na odległość, o której mowa w art. 6 rozporządzenia (UE) 2019/1020.
(40) Właściwe organy państw członkowskich powinny wprowadzić wszelkie niezbędne środki,
w tym konfiskatę i zajęcie, aby zapobiegać niezgodnemu z prawem wprowadzaniu do Unii
lub wyprowadzaniu z Unii gazów i produktów lub urządzeń objętych zakresem stosowania
niniejszego rozporządzenia. W każdym razie należy zakazać ponownego wywozu gazów,
produktów lub urządzeń przywożonych niezgodnie z prawem, objętych zakresem stosowania
niniejszego rozporządzenia.
(41) Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby pracownicy urzędu celnego lub inne
upoważnione osoby zgodnie z przepisami krajowymi przeprowadzający kontrole
na podstawie niniejszego rozporządzenia posiadali odpowiednie zasoby i wiedzę,
na przykład przez oferowanie im szkoleń, oraz byli w wystarczającym stopniu
przygotowani do zajmowania się przypadkami nielegalnego handlu gazami, produktami
i urządzeniami objętymi zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia. Państwa
członkowskie powinny wyznaczyć urzędy celne lub inne miejsca, które spełniają
te warunki i w związku z tym są upoważnione do przeprowadzania kontroli celnych
przywozu, wywozu i w przypadkach tranzytu.
(42) Współpraca i wymiana niezbędnych informacji między wszystkimi właściwymi organami
państw członkowskich zaangażowanymi w wykonywanie niniejszego rozporządzenia,
mianowicie organami celnymi, organami nadzoru rynku, organami ds. ochrony środowiska
i wszelkimi innymi właściwymi organami odpowiedzialnymi za kontrolę, między państwami
członkowskimi i z Komisją ma ogromne znaczenie dla zwalczania naruszeń niniejszego
rozporządzenia, w szczególności nielegalnego handlu. Ze względu na poufny charakter
wymiany informacji związanych z ryzykiem celnym należy w tym celu wykorzystywać system
zarządzania ryzykiem celnym.
(43) W wykonywaniu zadań powierzonych Komisji na mocy niniejszego rozporządzenia oraz
w celu promowania współpracy i odpowiedniej wymiany informacji między właściwymi
organami a Komisją w przypadku kontroli zgodności i w przypadku nielegalnego handlu
fluorowanymi gazami cieplarnianymi Komisja powinna skorzystać z pomocy Europejskiego
Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) ustanowiony decyzją
Komisji 1999/352/WE, EWWiS, Euratom (17). OLAF powinien mieć dostęp
do wszystkich niezbędnych informacji ułatwiających mu wykonywanie zadań.
(44) Począwszy od 2028 r. należy zakazać przywozu i wywozu HFC, a także produktów
i urządzeń, które zawierają HFC lub których działanie jest zależne od tych gazów,
z i do państw niebędących stroną Protokołu. Protokół przewiduje ten zakaz od 2033 r.,
a celem jego wcześniejszego wprowadzenia na mocy niniejszego rozporządzenia jest
zapewnienie, aby globalne środki redukcji emisji HFC przewidziane w poprawce z Kigali
przyniosły jak najszybciej oczekiwane korzyści dla klimatu.
(45) Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby naruszenia niniejszego rozporządzenia
przez podmioty podlegały skutecznym, proporcjonalnym i odstraszającym karom.
(46) Państwa członkowskie powinny mieć możliwość ustanowienia przepisów dotyczących
sankcji karnych lub administracyjnych bądź obu tych rodzajów sankcji za to samo
naruszenie. Jeżeli państwa członkowskie nakładają zarówno sankcje karne, jak
i administracyjne za to samo naruszenie, sankcje te nie powinny prowadzić
do naruszenia prawa do niebycia sądzonym ani karanym dwukrotnie w postępowaniu karnym
za ten sam czyn zabroniony (ne bis in idem), zgodnie z wykładnią Trybunału
Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
(47) Właściwe organy państw członkowskich, w tym organy ds. ochrony środowiska, organy
nadzoru rynku i organy celne, powinny przeprowadzać kontrole przy zastosowaniu
podejścia opartego na analizie ryzyka, aby zapewnić zgodność z niniejszym
rozporządzeniem. Takie podejście jest konieczne do ukierunkowania kontroli
na te rodzaje działalności, które wiążą się z największym ryzykiem nielegalnego handlu
fluorowanymi gazami cieplarnianymi objętymi zakresem stosowania niniejszego
rozporządzenia lub ich niezgodnego z prawem uwalniania. Ponadto właściwe organy
powinny przeprowadzać kontrole, jeżeli dysponują dowodami lub innymi istotnymi
informacjami dotyczącymi potencjalnych przypadków niezgodności. W stosownych
przypadkach i w miarę możliwości informacje takie należy przekazywać organom celnym,
aby organy te dokonały analizy ryzyka przed przeprowadzeniem kontroli zgodnie
z art. 47 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 (18).
W przypadku stwierdzenia przez właściwe organy naruszenia niniejszego rozporządzenia
ważne jest zapewnienie, aby właściwe organy odpowiedzialne za działania następcze
po nałożeniu kar były o nich informowane, tak aby mogły w razie potrzeby dokonać
ich egzekucji.
(48) Sygnaliści mogą zwracać uwagę właściwych organów państw członkowskich na informacje,
co może pomóc tym organom w wykrywaniu naruszeń niniejszego rozporządzenia oraz
umożliwić im nakładanie kar. Należy zapewnić stworzenie odpowiednich warunków
umożliwiających sygnalistom ostrzeganie właściwych organów o faktycznych lub
potencjalnych naruszeniach niniejszego rozporządzenia oraz skutecznie chroniących
sygnalistów przed działaniami odwetowymi. W tym celu należy przewidzieć,
że do zgłaszania naruszeń niniejszego rozporządzenia oraz do ochrony osób
zgłaszających takie naruszenia zastosowanie ma dyrektywa Parlamentu Europejskiego
i Rady (UE) 2019/1937 (19).
(49) Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
zadaniem sądów państw członkowskich jest zapewnienie ochrony sądowej praw osób na mocy
prawa Unii. Ponadto art. 19 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) zobowiązuje
państwa członkowskie do ustanowienia środków niezbędnych do zapewnienia skutecznej
ochrony prawnej w dziedzinach objętych prawem Unii. W związku z tym państwa
członkowskie powinny zapewnić społeczeństwu, w tym osobom fizycznym lub prawnym,
dostęp do wymiaru sprawiedliwości zgodnie z zobowiązaniami, które państwa członkowskie
podjęły na podstawie Konwencji o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa
w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących
środowiska z dnia 25 czerwca 1998 r. (20) (zwanej dalej "konwencją z Aarhus").
(50) Komisja powinna ustanowić tzw. forum konsultacyjne. Forum konsultacyjne powinno
zapewnić wyważony udział przedstawicieli państw członkowskich i przedstawicieli
odpowiednich zainteresowanych stron, w tym organizacji środowiskowych, przedstawicieli
stowarzyszeń pracowników opieki zdrowotnej i pacjentów, a także przedstawicieli
producentów, operatorów i osób posiadających certyfikat. W forum konsultacyjnym
powinna uczestniczyć, w stosownych przypadkach, Europejska Agencja Leków.
(51) W celu zwiększenia pewności prawa stosowanie, na podstawie niniejszego
rozporządzenia, dyrektywy (UE) 2019/1937 do zgłaszania naruszeń niniejszego
rozporządzenia oraz do ochrony osób zgłaszających takie naruszenia, powinno być
odzwierciedlone w dyrektywie (UE) 2019/1937. Należy zatem odpowiednio zmienić
załącznik do dyrektywy (UE) 2019/1937. Do państw członkowskich należy zapewnienie,
aby zmiana ta znalazła odzwierciedlenie w ich krajowych środkach transpozycji
przyjętych zgodnie z tą dyrektywą, chociaż ani zmiana, ani przyjęcie krajowych środków
transpozycji nie stanowią warunku stosowania dyrektywy (UE) 2019/1937 do zgłaszania
naruszeń niniejszego rozporządzenia i do ochrony osób zgłaszających takie naruszenia.
(52) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia należy
powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do:
- dowodów, które należy przedstawić, dotyczących niszczenia lub odzysku
trifluorometanu będącego produktem ubocznym podczas produkcji innych substancji
fluorowanych;
- wymogów dotyczących kontroli szczelności;
- formatu, tworzenia i prowadzenia dokumentacji;
- minimalnych wymogów w zakresie programów certyfikacji i zaświadczeń o odbytym
szkoleniu oraz formatu powiadomienia o programach certyfikacji i szkolenia;
- wymogów dotyczących włączenia elementów istotnych dla wiążących ustaleń, które
należy zawrzeć w deklaracji zgodności zawierającej dowody na to, że możliwy
jest zwrot do ponownego napełnienia nadających się do tego pojemników;
- ograniczonych czasowo zwolnień dotyczących produktów i urządzeń objętych zakazami
wprowadzania do obrotu lub oddawania do użytku rozdzielnic elektrycznych;
- formatu etykiet;
- ograniczonych czasowo wyłączeń spod zakazów konserwacji lub serwisowania dotyczących
stosowania HFC o określonych wartościach GWP w urządzeniach chłodniczych
i klimatyzacyjnych oraz pompach ciepła;
- określania praw do produkcji w odniesieniu do producentów HFC;
- określania wartości odniesienia dla producentów i importerów dotyczących
wprowadzania HFC do obrotu;
- szczegółowych ustaleń dotyczących płatności należnej kwoty;
- szczegółowych ustaleń dotyczących deklaracji zgodności odnoszących się do fabrycznie
napełnionych urządzeń i ich weryfikacji, a także do akredytacji weryfikatorów;
- sprawnego funkcjonowania portalu fluorowanych gazów cieplarnianych i jego zgodności
z unijnym środowiskiem jednego okienka w dziedzinie ceł;
- wyłączeń spod zakazów wywozu niektórych produktów i urządzeń;
- autoryzacji handlu z podmiotami nieobjętymi Protokołem; oraz
- szczegółów weryfikacji sprawozdań i akredytacji audytorów i formatu przedkładania
sprawozdań.
Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 (21).
(53) W celu uzupełnienia lub zmiany niektórych elementów niniejszego rozporządzenia innych
niż istotne należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie
z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) w odniesieniu do:
- ustanowienia wykazu produktów i urządzeń, w przypadku których odzysk fluorowanych
gazów cieplarnianych lub ich niszczenie są możliwe do wykonania pod względem
technicznym i ekonomicznym, oraz określenia technologii, które należy stosować;
- wymogów dotyczących etykietowania określonych w art. 12 ust. 4-14, w stosownych
przypadkach, z uwagi na rozwój handlowy lub technologiczny;
- wyłączenia z wymogów dotyczących kontyngentów w odniesieniu do HFC zgodnie
z decyzjami stron Protokołu;
- kwot należnych za przydział kontyngentów oraz mechanizmu przydziału pozostałych
kontyngentów w celu zrekompensowania inflacji;
- załącznika VII w celu umożliwienia wprowadzania do obrotu pewnej ilości fluorowanych
gazów cieplarnianych wymienionych w załączniku I, dodatkowo w stosunku
do kontyngentów na podstawie załącznika VII;
- kryteriów, które właściwe organy państw członkowskich muszą uwzględniać podczas
kontroli;
- podlegających kontroli wymogów dotyczących monitorowania substancji oraz produktów
i urządzeń objętych procedurą czasowego składowania lub procedurą celną;
- metod śledzenia fluorowanych gazów cieplarnianych wprowadzonych do obrotu;
- przepisów mających zastosowanie do dopuszczenia do swobodnego obrotu i do wywozu
produktów i urządzeń przywożonych z i wywożonych do dowolnego państwa lub dowolnej
regionalnej organizacji integracji gospodarczej;
- aktualizacji współczynników globalnego ocieplenia cechujących gazy zawarte
w wykazach; oraz
- wykazu gazów w załącznikach I, II i III, jeżeli zespoły ds. oceny ustanowione
w Protokole lub inne organy o równoważnym statusie stwierdzą, że te gazy mają
znaczący wpływ na klimat i jeżeli takie gazy są wywożone, przywożone, produkowane
lub wprowadzane do obrotu w znaczących ilościach.
Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne
konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były
zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia
13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa (22). W szczególności,
aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach
w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty
w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą
systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się
przygotowaniem aktów delegowanych.
(54) Kwestie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez
państwa członkowskie reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego
i Rady (UE) 2016/679 (23), a kwestie ochrony osób fizycznych w związku
z przetwarzaniem danych osobowych przez Komisję reguluje rozporządzenie Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 (24) , w szczególności w odniesieniu do wymogów
dotyczących poufności i bezpieczeństwa przetwarzania, przekazywania danych osobowych
z Komisji do państw członkowskich, zgodności przetwarzania z prawem oraz praw osób,
których dane dotyczą, do informacji, dostępu do swoich danych osobowych oraz ich
sprostowania.
(55) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się
z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który przedłożył uwagi formalne
dnia 23 maja 2022 r.
(56) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia - a mianowicie zapobieżenie dodatkowym
emisjom fluorowanych gazów cieplarnianych, a tym samym przyczynienie się do realizacji
celów klimatycznych Unii i do zapewnienia zgodności z Protokołem w zakresie obowiązków
dotyczących wodorofluorowęglowodorów - nie mogą zostać osiągnięte w sposób
wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na transgraniczny
charakter poruszanych problemów środowiskowych i skutki niniejszego rozporządzenia
dla handlu wewnątrzunijnego i zewnętrznego możliwe jest ich lepsze osiągnięcie
na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną
w art. 5 TUE. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze
rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(57) Do rozporządzenia (UE) nr 517/2014 należy wprowadzić szereg zmian. Dla celów jasności
rozporządzenie to należy uchylić i zastąpić niniejszym rozporządzeniem,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: