Identyfikator | Dz.U.UE.L.2024.573 | |
---|---|---|
Data wydania | 2024-02-07 | |
Data publikacji | 2024-02-20 | |
Data wejścia w życie | 2024-03-11 | |
Rodzaj aktu | Rozporządzenie Unijne | |
Organ wydający | Parlament Europejski i Rada UE | |
Status | ![]() |
1. Bez uszczerbku dla obowiązków państw członkowskich na mocy dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2008/99/WE 30 państwa członkowskie ustanawiają przepisy
dotyczące kar mających zastosowanie w przypadku naruszeń niniejszego rozporządzenia
i wprowadzają wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia wykonywania tych kar.
Przed dniem 1 stycznia 2026 r. państwa członkowskie powiadamiają Komisję o tych
przepisach i środkach oraz powiadamiają niezwłocznie o wszelkich późniejszych zmianach
mających na nie wpływ.
2. Kary są skuteczne, proporcjonalne i odstraszające oraz są ustalane z należytym
uwzględnieniem, w stosownych przypadkach, następujących kwestii:
a) charakteru i wagi naruszenia;
b) populacji ludzkiej lub środowiska, na które naruszenie wpłynęło, z uwzględnieniem
potrzeby zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska;
c) wszelkich wcześniejszych naruszeń niniejszego rozporządzenia przez podmiot
ponoszący odpowiedzialność;
d) sytuacji finansowej podmiotu ponoszącego odpowiedzialność.
3. Kary te obejmują:
a) administracyjne kary finansowe zgodnie z ust. 4; jednakże państwa członkowskie mogą
także - lub alternatywnie - stosować sankcje karne, pod warunkiem że są one równie
skuteczne, proporcjonalne i odstraszające jak finansowe kary administracyjne;
b) konfiskatę lub zajęcie, wycofanie lub usunięcie z obrotu lub przejęcie przez
właściwe organy państw członkowskich towarów uzyskanych niezgodnie z prawem;
c) tymczasowy zakaz stosowania, produkcji, przywozu, wywozu lub wprowadzania do obrotu
danych fluorowanych gazów cieplarnianych lub produktów i urządzeń, które zawierają
fluorowane gazy cieplarniane lub których działanie jest od nich zależne,
w przypadku poważnego naruszenia lub powtarzających się naruszeń.
4. Administracyjne kary finansowe, o których mowa w ust. 3 lit. a), są proporcjonalne
do szkód wyrządzonych środowisku, stosownie do przypadku, i skutecznie pozbawiają
osoby odpowiedzialne korzyści ekonomicznych uzyskanych z dokonanych naruszeń. Wysokość
administracyjnych kar finansowych stopniowo wzrasta w przypadku powtarzających się
naruszeń.
W przypadku niezgodnych z prawem produkcji, przywozu, wywozu, wprowadzania do obrotu lub
stosowania fluorowanych gazów cieplarnianych lub produktów i urządzeń, które zawierają
takie gazy lub których działanie jest od nich zależne, maksymalna wysokość
administracyjnej kary pieniężnej wynosi co najmniej pięciokrotność wartości rynkowej
danych gazów lub produktów i urządzeń. W przypadku powtarzających się naruszeń w okresie
pięciu lat maksymalna wysokość administracyjnej kary finansowej jest co najmniej
ośmiokrotnością rynkowej wartość danych gazów lub produktów i urządzeń.
5. Oprócz kar, o których mowa w ust. 1, podmiotom, które przekroczyły kontyngent
na wprowadzenie do obrotu wodorofluorowęglowodorów, przydzielony im zgodnie z art. 17
ust. 4 lub przeniesiony na ich rzecz zgodnie z art. 21 ust. 1, na tę część okresu
objętego przydziałem, która rozpoczyna bieg od stwierdzenia przekroczenia kontyngentu,
można przyznać wyłącznie zredukowany kontyngent.
Wielkość redukcji oblicza się jako 200 % ilości, o którą został przekroczony kontyngent.
Jeżeli wielkość redukcji jest większa niż ilość do przydzielenia zgodnie z art. 17 ust. 4
jako kontyngent na tę część okresu objętego przydziałem, która rozpoczyna bieg
od stwierdzenia przekroczenia kontyngentu, nie przydziela się żadnego kontyngentu na ten
okres przydziału, a kontyngent na następne okresy przydziału zostaje zmniejszony w podobny
sposób do czasu potrącenia całkowitej wielkości redukcji. Redukcje zapisuje się na portalu
fluorowanych gazów cieplarnianych.