Identyfikator | Dz.U.UE.L.2024.573 | |
---|---|---|
Data wydania | 2024-02-07 | |
Data publikacji | 2024-02-20 | |
Data wejścia w życie | 2024-03-11 | |
Rodzaj aktu | Rozporządzenie Unijne | |
Organ wydający | Parlament Europejski i Rada UE | |
Status | ![]() |
1. Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych dotyczących aktualizacji
załączników I, II, III oraz VI w kwestii współczynnika globalnego ocieplenia gazów
wymienionych w tych załącznikach zgodnie z art. 32, jeżeli jest to konieczne w świetle
nowych sprawozdań oceniających przyjętych przez IPCC lub nowych sprawozdań Zespołu
ds. Oceny Naukowej ustanowionego na mocy protokołu.
2. Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych zgodnie z art. 32 w celu zmiany
wykazów gazów w załącznikach I, II i III, w przypadku gdy Zespół ds. Oceny Naukowej
lub inny organ o równoważnym statusie stwierdzi, że takie gazy mają znaczący wpływ
na klimat i w przypadku gdy takie gazy są wywożone, przywożone, produkowane lub
wprowadzane do obrotu w znaczących ilościach.
3. Do dnia 1 lipca 2027 r. Komisja opublikuje sprawozdanie oceniające, czy istnieją
racjonalnie pod względem kosztów, możliwe do wykonania pod względem technicznym,
energooszczędne i wiarygodne rozwiązania alternatywne, umożliwiające zastąpienie
fluorowanych gazów cieplarnianych w ruchomych urządzeniach chłodniczych i ruchomych
urządzeniach klimatyzacyjnych, a w stosownym przypadku przedstawi Parlamentowi
Europejskiemu i Radzie wniosek ustawodawczy mający na celu zmianę wykazu zawartego
w załączniku IV.
4. Do dnia 1 lipca 2028 r. Komisja opublikuje sprawozdanie oceniające wpływ niniejszego
rozporządzenia na sektor ochrony zdrowia, w szczególności na dostępność inhalatorów
ciśnieniowych z dozownikiem do podawania składników farmaceutycznych, a także wpływ
na rynek urządzeń chłodzących stosowanych w połączeniu z akumulatorami.
5. Komisja publikuje sprawozdanie na temat skutków niniejszego rozporządzenia do dnia
1 stycznia 2030 r.
Sprawozdanie zawiera ocenę następujących kwestii:
a) czy istnieją racjonalne pod względem kosztów, możliwe do wykonania pod względem
technicznym, energooszczędne, wystarczająco dostępne i wiarygodne rozwiązania
alternatywne, które umożliwiają zastąpienie fluorowanych gazów cieplarnianych
w produktach i urządzeniach wymienionych w załączniku IV objętych zakazami, które
nie zaczęły jeszcze obowiązywać w momencie dokonywania oceny, w szczególności
w produktach i urządzeniach objętych całkowitym zakazem dotyczącym fluorowanych
gazów cieplarnianych, w tym w klimatyzatorach typu split i pompach ciepła;
b) rozwój sytuacji międzynarodowej istotny dla sektora żeglugi oraz potencjalne
rozszerzenie zakresu wymogów dotyczących ograniczania wycieków fluorowanych gazów
cieplarnianych zawartych w urządzeniach chłodniczych i klimatyzacyjnych
na statkach;
c) potencjalne rozszerzenie zakresu zakazu wywozu, o którym mowa w art. 22 ust. 3,
z uwzględnieniem m.in. potencjalnie zwiększonej globalnej dostępności produktów
i urządzeń zawierających fluorowane gazy cieplarniane o niskim GWP lub ich
naturalne alternatywy oraz zmian wynikających z protokołu;
d) potencjalne włączenie do wymogu dotyczącego kontyngentu określonego w art. 16
ust. 1 wodorofluorowęglowodo- rów do celów wymienionych w art. 16 ust. 2,
w szczególności wodorofluorowęglowodorów dostarczanych bezpośrednio przez
producenta lub importera podmiotowi stosującemu je do trawienia materiałów
półprzewodnikowych lub czyszczenia komór do wytrącania z fazy gazowej
pozostałości substancji chemicznych w sektorze produkcji półprzewodników;
e) ryzyko nadmiernego ograniczenia konkurencji na rynku ze względu na zakazy
i związane z nimi wyjątki na podstawie art. 13 ust. 9, w szczególności dotyczące
rozdzielnic elektrycznych wysokiego napięcia o napięciu powyżej 145 kV lub prądzie
zwarcia powyżej 50 kA.
W stosownych przypadkach Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek
ustawodawczy, który może obejmować zmiany w załączniku IV.
6. Przed dniem 1 stycznia 2040 r. Komisja dokonuje przeglądu zapotrzebowania
na wodorofluorowęglowodory w sektorach, w których są one nadal stosowane, oraz
stopniowego wycofywania kontyngentu HFC określonego w załączniku VII na 2050 r.,
w szczególności biorąc pod uwagę rozwój technologiczny, dostępność alternatyw
dla wodorofluorowęglowo- dorów do odpowiednich zastosowań oraz cele klimatyczne Unii.
W stosownych przypadkach przeglądowi towarzyszy wniosek ustawodawczy skierowany
do Parlamentu Europejskiego i Rady.
7. Europejski Naukowy Komitet Doradczy ds. Zmiany Klimatu ustanowiony na mocy art. 10a
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 401/2009 31 może z własnej
inicjatywy udzielać porad naukowych i wydawać sprawozdania na temat spójności
niniejszego rozporządzenia z celami rozporządzenia (UE) 2021/1119 i międzynarodowymi
zobowiązaniami Unii wynikającymi z porozumienia paryskiego.