Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
x
Akt prawny
Rozporządzenie Ministra Transportu
z dnia 20 września 2006 r.
w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń transportu ciągłego i bliskiego 1)
Dodaj akt prawny»
 
Identyfikator Dz.U.2006.178.1320
Data wydania 2006-09-20 
Data publikacji 2006-10-03 
Data wejścia w życie 2006-10-18
Rodzaj aktu Rozporządzenie 
Organ wydający Minister Transportu 
Status Obowiązujący
Dodaj wymaganie własne»
Rozdział 4
Ogólne warunki eksploatacji SUT



        § 9. 1. W przypadku SUT wyposażonych w aparaty elektryczne eksploatujący powinien zapewnić wykonywanie:
1) pomiarów rezystancji izolacji:
    a) nie rzadziej niż raz w roku - dla urządzeń pracujących w pomieszczeniach lub
        strefach zagrożonych wybuchem, z wyziewami żrącymi, urządzeń pracujących
        na otwartym powietrzu,
    b) nie rzadziej niż raz na dwa lata - dla urządzeń pracujących w warunkach innych niż
        wymienione w lit. a;
2) pomiarów rezystancji uziemień roboczych, o ile jest to wymagane, oraz skuteczności
    ochrony przeciwporażeniowej:
    a) nie rzadziej niż raz w roku - dla urządzeń pracujących na otwartym powietrzu lub
        w pomieszczeniach bardzo wilgotnych, gorących lub z wyziewami żrącymi,
    b) nie rzadziej niż raz na dwa lata - dla urządzeń pracujących w warunkach innych
        niż wymienione w lit. a.
        2. Niezależnie od pomiarów, o których mowa w ust. 1, powinny być wykonane także pomiary każdorazowo po wprowadzeniu zmian lub wykonaniu prac w instalacji elektrycznej, przestawieniu i zmontowaniu SUT na nowym miejscu oraz we wszystkich przypadkach, gdy możliwe jest przypuszczenie, że stan izolacji lub ochrony przeciwporażeniowej uległ pogorszeniu lub wystąpiły uszkodzenia.

        § 10. 1. Eksploatujący powinien:
1) użytkować SUT zgodnie z instrukcją techniczną eksploatacji;
2) utrzymywać urządzenie we właściwym stanie technicznym;
3) stosować odpowiednie środki zapewniające bezpieczeństwo eksploatacji SUT;
4) zapewnić właściwą obsługę i konserwację SUT.
        2. Eksploatujący powinien wyposażyć SUT w stanowiskową instrukcję obsługi, dostępną dla osób obsługujących.

        § 11. 1. Eksploatujący SUT dla każdego urządzenia przechowuje księgę rewizyjną i dziennik konserwacji SUT. W przypadku gdy w ciągu technologicznym pracuje kilka urządzeń, księga rewizyjna i dziennik konserwacji powinny być prowadzone oddzielnie dla każdego urządzenia.
        2. Osoby obsługujące i konserwujące SUT powinny:
1) zostać zapoznane przez eksploatującego SUT z instrukcjami dotyczącymi obsługi
    i konserwacji urządzenia;
2) posiadać zaświadczenia kwalifikacyjne, jeżeli jest to wymagane odrębnymi przepisami.
        3. Do obowiązków konserwującego SUT należy w szczególności:
1) przestrzeganie instrukcji obsługi i konserwacji SUT;
2) dokonywanie przeglądów konserwacyjnych SUT, w tym sprawdzanie:
    a) stanu technicznego mechanizmów napędowych, układów hamulcowych oraz cięgien nośnych
        i ich zamocowań,
    b) działania urządzeń zabezpieczających i ograniczników ruchowych,
    c) działania urządzeń sterujących, sygnalizacyjnych i oświetleniowych,
    d) prawidłowości obsługi SUT;
3) przeprowadzanie przeglądów konserwacyjnych co 12 miesięcy, jeżeli w instrukcji obsługi
    i konserwacji nie ustalono innych terminów, w tym dokonywanie oględzin:
    a) stanu konstrukcji nośnej, w szczególności połączeń spawanych, nitowanych
        i rozłącznych,
    b) toru jezdnego SUT,
    c) instalacji ochrony przeciwporażeniowej;
4) bieżące usuwanie usterek i innych nieprawidłowości w działaniu SUT;
5) odnotowywanie z podaniem daty i potwierdzanie podpisem w dzienniku konserwacji wyników
    przeglądów i wykonywanych czynności;
6) bezzwłoczne powiadamianie eksploatującego SUT o nieprawidłowościach, które spowodowały
    konieczność wyłączenia SUT z eksploatacji, i dokonywanie odpowiedniego wpisu
    do dziennika konserwacji.
        4. Konserwujący w ramach przydzielonych czynności może bez uzgodnienia z TDT dokonać wymiany elementów SUT, o ile mają one parametry techniczne i charakterystyki takie jak elementy wymieniane, z uwzględnieniem § 24 ust. 2.
        5. Przeglądy konserwacyjne powinny być wykonywane nie rzadziej niż w terminach określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, o ile wytwórca SUT nie określi inaczej w instrukcji obsługi i konserwacji urządzenia.

        § 12. 1. W przypadku zmian lokalizacji związanej z demontażem i ponownym montażem SUT do obowiązków konserwującego SUT należy:
1) sprawdzenie stanu technicznego mechanizmów napędowych cięgien i ich zamocowań;
2) sprawdzenie zgodności montażu z dokumentacją;
3) sprawdzenie poprawności działania urządzeń zabezpieczających;
4) przeprowadzenie prób ruchowych bez obciążenia i z obciążeniem nominalnym.
        2. Po przeprowadzeniu czynności, o których mowa w ust. 1, konserwujący SUT odnotowuje w dzienniku konserwacji wynik przeprowadzonych czynności.

        § 13. Eksploatacja SUT w pobliżu napowietrznych linii elektroenergetycznych może się odbywać pod warunkiem zachowania minimalnych odległości określonych w przepisach dotyczących tych linii.

        § 14. 1.SUT powinno być eksploatowane zgodnie z przeznaczeniem określonym przez wytwórcę.
        2. Za zgodą TDT dopuszcza się inne zastosowanie SUT niż określone przez wytwórcę lub w warunkach kolizyjnej lokalizacji.
        3. Eksploatujący, w przypadku, o którym mowa w ust. 2, powinien przedłożyć i uzgodnić z TDT instrukcję eksploatacji zawierającą co najmniej:
1) szkic sytuacyjny;
2) wskazanie możliwych elementów kolizyjnych;
3) informację o zastosowanych technicznych i organizacyjnych środkach zabezpieczających.
        4. Obsługujący SUT powinien pozostawać w ciągłym kontakcie z osobą kierującą ładunkiem w przypadku, gdy nie może on obserwować całej drogi, jaką pokonuje ładunek.
        5. W przypadku eksploatacji SUT w warunkach kolizyjnej lokalizacji eksploatujący powinien zapewnić środki organizacyjne zapobiegające możliwym kolizjom SUT i ładunku.
        6. W przypadku gdy ładunek ma być podniesiony przez dwa lub więcej SUT, instrukcja, o której mowa w ust. 3, powinna zawierać procedurę zapewniającą właściwą koordynację pracy współpracujących SUT.

        § 15. Do eksploatującego należy w szczególności odpowiednie dobranie zawiesi z uwzględnieniem rodzaju i wartości przewidywanych obciążeń, miejsc uchwytu, sposobu podwieszania ładunku oraz warunków środowiskowych.

        § 16. Podczas eksploatacji SUT należy także uwzględnić wymagania określone w odrębnych przepisach, dotyczące:
1) torów, na których przewidziana jest eksploatacja żurawi kolejowych i układarek torów
    kolejowych, w tym:
    a) dopuszczalnych obciążeń tych torów,
    b) warunków pracy w pobliżu sieci trakcyjnej,
    c) warunków ochrony przeciwporażeniowej dla danego odcinka torów kolejowych,
    d) ruchu kolejowego na pobliskich torach;
2) urządzeń podwodnych będących elementem torów jezdnych, jak i ruchomych elementów
    nośnych wyciągów statków;
3) zamknięcia torów kolejowych i wyłączenia sieci trakcyjnej spod napięcia w czasie
    użytkowania wypornic, żurawi i korektorów położenia służących do zawieszania
    i regulacji sieci trakcyjnej;
4) ruchu pociągów na torach kolejowych stanowiących strefę działania przeciągarek
    do przemieszczania wagonów po torach kolejowych, oraz ustalenia dotyczące
    współdziałania tych przeciągarek z ciągiem technologicznym, z którym współpracują;
5) obsługi pociągów podczas ich postoju na stacjach kolejowych, na których przewidziane
    jest użycie podnośników do wprowadzania osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich
    z poziomu peronu do wagonów kolejowych;
6) obsługi dźwigników przewidzianych do podnoszenia pojazdów kolejowych z pasażerami.

        § 17. 1. Przed rozpoczęciem pracy osoby obsługujące specjalistyczne urządzenia transportu ciągłego powinny dokonać oględzin i określić:
1) stan techniczny konstrukcji poszczególnych elementów zespołu technologicznego;
2) prawidłowość działania sterowania indywidualnego i centralnego uwzględniającego
    uzależnienia wynikające z pracy danego elementu lub zespołu elementów w ciągu
    transportowym, pozwalającego na bezpieczną eksploatację.
        2. Konstrukcja specjalistycznych urządzeń transportu ciągłego powinna umożliwiać:
1) ustawienie ich w pozycji bezpiecznej w przypadku przerwy w zasilaniu;
2) umocowanie elementu lub zespołu elementów w ciągu transportowym uniemożliwiające
    przemieszczenie go przez wiatr;
3) awaryjne wyłączenie ciągu technologicznego z wyznaczonych miejsc poza stanowiskiem
    sterowniczym;
4) wyłączenie sterowania centralnego i sterowanie ze stanowiska indywidualnego
    dla dokonania korekty położenia, przeprowadzania napraw i badań technicznych;
5) sterowanie z odrębnego stanowiska, w przypadku gdy element ciągu technologicznego
    wykonuje czynności robocze niezwiązane z pracą w tym ciągu technologicznym.
        3. Urządzenia znajdujące się w linii nabrzeża lub przekraczające ją powinny być wyposażone w odpowiednie światła nawigacyjne.
        4. Do konserwującego urządzenia transportu ciągłego należy w szczególności sprawdzenie:
1) działania zintegrowanego systemu uzależnień i blokad oraz działania systemu kaskadowego
    załączania i wyłączania ciągu transportowego;
2) działania poszczególnych urządzeń zabezpieczających przy wyłączonym systemie
    zintegrowanym, w tym:
    a) czujników kontroli ruchu taśmy lub łańcucha,
    b) czujników kontroli spiętrzenia urobku na przesypach,
    c) urządzenia do awaryjnego wyłączania linii na całym jej przebiegu;
3) działania urządzeń sygnalizacyjnych, w tym:
    a) sygnalizacji akustycznej rozruchu,
    b) sygnalizacji świetlnej rozruchu,
    c) identyfikacji uaktywnienia łącznika "STOP";
4) poprawności odwzorowania pracy bądź blokad poszczególnych urządzeń na tablicy
    informacyjnej;
5) stanu technicznego taśm lub łańcuchów wraz z mocowanymi do nich elementami.

.
.
.

Dostęp do pełnej treści po zalogowaniu oraz wykupieniu dostępu.


Dostęp do pełnej treści po zalogowaniu oraz wykupieniu dostępu.

Wymagania prawne (0)
 Brak wymagań
Wymagania Własne (0)
 Brak wymagań Własnych
Druki (0)
 Brak druków
Akty wykonawcze (0)
 Brak aktów wykonawczych
nowe uchylone zmiana