Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
x
Akt prawny
Rozporządzenie Ministra Transportu
z dnia 20 września 2006 r.
w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny odpowiadać urządzenia do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych 1), 2)
(Tekst jednolity)
Dodaj akt prawny»
 
Identyfikator Dz.U.2006.181.1335
Data wydania 2006-09-20 
Data publikacji 2006-10-06 
Data wejścia w życie 2006-10-21
Rodzaj aktu Rozporządzenie 
Organ wydający Minister Transportu 
Status Obowiązujący
Dodaj wymaganie własne»
Rozdział 1
Przepisy ogólne



        § 1. 1. Rozporządzenie określa:
1) warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania,
    eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń do napełniania i opróżniania zbiorników
    transportowych, w tym:
    a) portowych ramion przeładunkowych,
    b) urządzeń do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych, w tym ramion
        przeładunkowych dla stałych, ciekłych i gazowych towarów niebezpiecznych,
    c) urządzeń, w tym ramion przeładunkowych, do napełniania i opróżniania pod ciśnieniem
        wyższym niż 0,5 bara i zaklasyfikowanych do I, II lub III kategorii,
        przeznaczonych do płynów zaliczonych do grupy 2 zgodnie z przepisami wydanymi
        na podstawie art. 9 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności
        (Dz. U. z 2014 r. poz. 1645 i 1662) dotyczącymi zasadniczych wymagań dla urządzeń
        ciśnieniowych i zespołów urządzeń ciśnieniowych
– ograniczonych z jednej strony zaworem odcinającym od instalacji technologicznej lub
przesyłowej, a z drugiej elementem łączącym z napełnianym lub opróżnianym zbiornikiem
transportowym, zwanych dalej „urządzeniami NO";
2) rodzaje specjalistycznych urządzeń, przy których obsłudze i konserwacji wymagane jest
    posiadanie szczególnych kwalifikacji uzyskanych na podstawie art. 23 ustawy
    z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym.
        2. Przepisy rozporządzenia nie dotyczą:
1) urządzeń w napełnialniach butli i wiązek butli;
2) urządzeń przenośnych stosowanych przy przeładunku towarów niebezpiecznych w przypadku
    wystąpienia awarii;
3) urządzeń stosowanych do rozładunku dużych pojemników do przewozu luzem towarów
    niebezpiecznych (DPPL).
        3. Przepisów rozdziałów 2–6 i 8 nie stosuje się do elementów, podzespołów lub zespołów urządzeń NO, jeżeli w zakresie projektowania i wytwarzania objęte są one przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności oraz aktami wykonawczymi wydanymi na podstawie tej ustawy.

        § 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) ADR – Umowę europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu drogowego towarów
    niebezpiecznych (ADR), sporządzoną w Genewie dnia 30 września 1957 r.
    (Dz. U. z 2013 r. poz. 815), wraz ze zmianami obowiązującymi od dnia ich wejścia
    w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, ogłoszonymi we właściwy sposób;
2) RID – Regulamin dla międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID),
    stanowiący załącznik C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF),
    sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 840), wraz
    ze zmianami obowiązującymi od dnia ich wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospolitej
    Polskiej, ogłoszonymi we właściwy sposób;
3) ADN – Umowę europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi
    towarów niebezpiecznych (ADN), zawartą w Genewie dnia 26 maja 2000 r. (Dz. U.
    z 2014 r. poz. 1633), wraz ze zmianami obowiązującymi od dnia ich wejścia w życie
     w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, ogłoszonymi we właściwy sposób;
4) IMDG – Międzynarodowy morski kodeks towarów niebezpiecznych Międzynarodowej Organizacji
    Morskiej (IMO), stanowiący załącznik do Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie
    życia na morzu, 1974, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U.
    z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319, z 1986 r. Nr 35, poz. 177, z 2005 r. Nr 120,
    poz. 1016 oraz z 2008 r. Nr 191, poz. 1173) wraz z Protokołem z 1978 r. dotyczącym
    Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonym
    w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 320 i 321);
5) baza paliw płynnych (terminal) – obiekt budowlany przeznaczony do magazynowania lub
    przeładunku ropy naftowej i produktów naftowych;
6) maksymalne ciśnienie robocze urządzenia NO – najwyższą wartość ciśnienia mierzonego
    w barach na kołnierzu wejściowym do urządzenia NO w czasie napełniania zbiornika
    transportowego lub na kołnierzu wyjściowym z urządzenia NO w czasie opróżniania
    zbiornika transportowego lub najwyższą wartość ciśnienia wynikającą z prężności par
    przeładowywanego medium przy maksymalnej temperaturze pracy; za kołnierz wejściowy lub
    wyjściowy należy uznać kołnierz łączący urządzenie NO z zaworem odcinającym
    stanowiącym jego granicę z instalacją przesyłową lub technologiczną;
7) najwyższe ciśnienie dopuszczalne – graniczną wartość ciśnienia roboczego, mierzonego
    w barach, na którą urządzenie NO zostało zaprojektowane przez projektanta;
8) instalacja odprowadzania oparów – układ rur i zaworów, w tym ramiona oparowe lub
    elastyczne przewody oparowe, przeznaczony do przeładunku oparów lub fazy gazowej z lub
    do zbiornika transportowego podczas operacji napełniania/ opróżniania zbiorników
    transportowych; faza gazowa powinna być odprowadzana do instalacji odzysku, instalacji
    niszczenia lub neutralizacji odgazów lub prowadzona do lub ze zbiornika magazynowego;
9) instalacja opróżniająca – układ rur i zaworów umożliwiający opróżnianie urządzeń NO
    po zakończeniu przeładunku;
10) OCIMF – Międzynarodowe Forum Przewoźników Ropy;
11) portowe ramiona przeładunkowe – systemy i instalacje do napełniania statków żeglugi
    morskiej i śródlądowej towarami ciekłymi lub gazowymi lub ich opróżniania z towarów
    ciekłych lub gazowych;
12) ramię przeładunkowe – urządzenie do napełniania lub opróżniania cystern używanych
    w transporcie drogowym, kolejowym lub żegludze śródlądowej, składające się z członów
    rurowych (sztywnych, elastycznych lub sztywno-elastycznych) połączonych szczelnymi
    złączami obrotowymi, ograniczone z jednej strony zaworem odcinającym od instalacji
    technologicznej lub przesyłowej, a z drugiej elementem łączącym z napełnianym lub
    opróżnianym zbiornikiem transportowym;
13) stan spoczynkowy – położenie elementów urządzenia NO w czasie postoju;
14) strefa alarmowa – przestrzeń, w której może znaleźć się kołnierz wylotowy lub element
    łączący urządzenie NO ze zbiornikiem transportowym, znajdującą się bezpośrednio
    za strefą pracy, której przekroczenie powoduje włączenie układu alarmowego;
15) strefa pracy – przestrzeń obejmującą wszystkie możliwe położenia kołnierza lub
    elementu łączącego urządzenie NO z napełnianym lub opróżnianym zbiornikiem
    transportowym;
16) zawór napowietrzający – zawór dwupozycyjny jednokierunkowy, otwierany w celu
    umożliwienia opróżnienia urządzenia NO lub zbiornika transportowego;
17) zespół urządzeń NO – kilka urządzeń NO zmontowanych w taki sposób, aby stanowiły
    zintegrowaną i funkcjonalną całość;
18) złącze awaryjnego rozłączania – urządzenie uruchamiane zdalnie lub samoczynnie,
    umożliwiające szybkie i bezrozlewowe odłączenie urządzenia NO od napełnianego lub
    opróżnianego zbiornika transportowego w przypadku nieprzewidzianego
    przemieszczenia się tego zbiornika;
19) złącze suchoodcinające – złącze stosowane do podłączenia urządzenia NO do napełnianego
    lub opróżnianego zbiornika transportowego, bez użycia śrub i połączeń gwintowych
    zapewniające szczelność otworów po rozłączeniu;
20) TDT – Transportowy Dozór Techniczny;
21) zacisk szybkomocujący – złącze sterowane ręcznie, hydraulicznie lub pneumatycznie,
    stosowane do podłączenia portowego ramienia przeładunkowego do napełnianego lub
    opróżnianego zbiornika zabudowanego na statku morskim lub żeglugi śródlądowej,
    bez użycia śrub i połączeń gwintowanych;
22) elastyczny przewód – część składową urządzenia NO stanowiącą jego stały element lub
    jego wyposażenie, składające się z węża elastycznego z odpowiednimi końcówkami
    dla podłączenia do odpowiednich króćców;
23) elastyczny przewód przeładunkowy – kompletny przewód przeładunkowy stanowiący
    urządzenie NO, składający się z węża elastycznego z odpowiednimi złączami
    i odpowiednimi końcówkami dla podłączenia do odpowiednich króćców, ograniczony
    z jednej strony zaworem odcinającym od instalacji technologicznej, a z drugiej
    elementem łączącym z napełnianym lub opróżnianym zbiornikiem transportowym;
24) stanowisko nalewcze – zespół urządzeń służących do napełniania i opróżniania
    zbiorników transportowych;
25) zbiornik transportowy – urządzenie transportowe zaliczone do jednej z następujących
    grup:
    a) cysterna stała/cysterna na stałe przymocowana, cysterna odejmowalna, cysterna
        przenośna, kontener-cysterna, pojazd-bateria, wagon-bateria, wieloelementowy
        kontener do gazu lub naczynie ciśnieniowe,
    b) zbiornik do przewozu towarów niebezpiecznych zabudowany na statku morskim lub
        żeglugi śródlądowej,
    c) duży pojemnik do przewozu luzem towarów niebezpiecznych (DPPL) o pojemności
        od 0,9 do 3,0 m3 umieszczony na środku transportu, przeznaczony do materiałów
        stałych, napełnianych lub rozładowywanych pod ciśnieniem wyższym niż 0,1 bara lub
        do materiałów ciekłych
– dopuszczone do przewozu na podstawie przepisów ADR, RID, ADN lub IMDG,
    d) zbiornik, w tym cysterna przeznaczona do przewozu materiałów niezaliczonych
        do niebezpiecznych, który jest pod ciśnieniem napełniany lub opróżniany,
        dla którego iloczyn nadciśnienia i pojemności jest większy niż 50 barów × dm3,
        a nadciśnienie jest wyższe niż 0,5 bara;
26) towar niebezpieczny – materiał lub przedmiot, który zgodnie z ADR, RID, ADN lub IMDG
    nie jest dopuszczony, odpowiednio, do przewozu drogowego, przewozu koleją, przewozu
    żeglugą śródlądową lub drogą morską albo jest dopuszczony do takiego przewozu
    na warunkach określonych w tych przepisach;
27) produkty naftowe I, II i III klasy – ropę naftową i produkty naftowe, z wyjątkiem gazu
    płynnego, w zależności od temperatury zapłonu zaliczone do następujących klas:
    – do I klasy – ropa naftowa i produkty naftowe o temperaturze zapłonu
        do 294,15 K (21°C),
    – do II klasy – produkty naftowe o temperaturze zapłonu od 294,15 K (21°C)
        do 328,15 K (55°C),
    – do III klasy – produkty naftowe o temperaturze zapłonu od 328,15 K (55°C)
        do 373,15 K (100°C).

.
.
.

Dostęp do pełnej treści po zalogowaniu oraz wykupieniu dostępu.


Dostęp do pełnej treści po zalogowaniu oraz wykupieniu dostępu.

Wymagania prawne (0)
 Brak wymagań
Wymagania Własne (0)
 Brak wymagań Własnych
Druki (0)
 Brak druków
Akty wykonawcze (0)
 Brak aktów wykonawczych
nowe uchylone zmiana