
| Identyfikator | Dz.U.2006.181.1335 | |
|---|---|---|
| Data wydania | 2006-09-20 | |
| Data publikacji | 2006-10-06 | |
| Data wejścia w życie | 2006-10-21 | |
| Rodzaj aktu | Rozporządzenie | |
| Organ wydający | Minister Transportu | |
| Status |
§ 1. 1. Rozporządzenie określa:
1) warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania,
eksploatacji, naprawy i modernizacji urządzeń do napełniania i opróżniania zbiorników
transportowych, w tym:
a) portowych ramion przeładunkowych,
b) urządzeń do napełniania i opróżniania zbiorników transportowych, w tym ramion
przeładunkowych dla stałych, ciekłych i gazowych towarów niebezpiecznych,
c) urządzeń, w tym ramion przeładunkowych, do napełniania i opróżniania pod ciśnieniem
wyższym niż 0,5 bara i zaklasyfikowanych do I, II lub III kategorii,
przeznaczonych do płynów zaliczonych do grupy 2 zgodnie z przepisami wydanymi
na podstawie art. 9 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności
(Dz. U. z 2014 r. poz. 1645 i 1662) dotyczącymi zasadniczych wymagań dla urządzeń
ciśnieniowych i zespołów urządzeń ciśnieniowych
– ograniczonych z jednej strony zaworem odcinającym od instalacji technologicznej lub
przesyłowej, a z drugiej elementem łączącym z napełnianym lub opróżnianym zbiornikiem
transportowym, zwanych dalej „urządzeniami NO";
2) rodzaje specjalistycznych urządzeń, przy których obsłudze i konserwacji wymagane jest
posiadanie szczególnych kwalifikacji uzyskanych na podstawie art. 23 ustawy
z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym.
2. Przepisy rozporządzenia nie dotyczą:
1) urządzeń w napełnialniach butli i wiązek butli;
2) urządzeń przenośnych stosowanych przy przeładunku towarów niebezpiecznych w przypadku
wystąpienia awarii;
3) urządzeń stosowanych do rozładunku dużych pojemników do przewozu luzem towarów
niebezpiecznych (DPPL).
3. Przepisów rozdziałów 2–6 i 8 nie stosuje się do elementów, podzespołów lub zespołów urządzeń NO, jeżeli w zakresie projektowania i wytwarzania objęte są one przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności oraz aktami wykonawczymi wydanymi na podstawie tej ustawy.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) ADR – Umowę europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu drogowego towarów
niebezpiecznych (ADR), sporządzoną w Genewie dnia 30 września 1957 r.
(Dz. U. z 2013 r. poz. 815), wraz ze zmianami obowiązującymi od dnia ich wejścia
w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, ogłoszonymi we właściwy sposób;
2) RID – Regulamin dla międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID),
stanowiący załącznik C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF),
sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 840), wraz
ze zmianami obowiązującymi od dnia ich wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospolitej
Polskiej, ogłoszonymi we właściwy sposób;
3) ADN – Umowę europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi
towarów niebezpiecznych (ADN), zawartą w Genewie dnia 26 maja 2000 r. (Dz. U.
z 2014 r. poz. 1633), wraz ze zmianami obowiązującymi od dnia ich wejścia w życie
w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, ogłoszonymi we właściwy sposób;
4) IMDG – Międzynarodowy morski kodeks towarów niebezpiecznych Międzynarodowej Organizacji
Morskiej (IMO), stanowiący załącznik do Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie
życia na morzu, 1974, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U.
z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319, z 1986 r. Nr 35, poz. 177, z 2005 r. Nr 120,
poz. 1016 oraz z 2008 r. Nr 191, poz. 1173) wraz z Protokołem z 1978 r. dotyczącym
Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonym
w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 320 i 321);
5) baza paliw płynnych (terminal) – obiekt budowlany przeznaczony do magazynowania lub
przeładunku ropy naftowej i produktów naftowych;
6) maksymalne ciśnienie robocze urządzenia NO – najwyższą wartość ciśnienia mierzonego
w barach na kołnierzu wejściowym do urządzenia NO w czasie napełniania zbiornika
transportowego lub na kołnierzu wyjściowym z urządzenia NO w czasie opróżniania
zbiornika transportowego lub najwyższą wartość ciśnienia wynikającą z prężności par
przeładowywanego medium przy maksymalnej temperaturze pracy; za kołnierz wejściowy lub
wyjściowy należy uznać kołnierz łączący urządzenie NO z zaworem odcinającym
stanowiącym jego granicę z instalacją przesyłową lub technologiczną;
7) najwyższe ciśnienie dopuszczalne – graniczną wartość ciśnienia roboczego, mierzonego
w barach, na którą urządzenie NO zostało zaprojektowane przez projektanta;
8) instalacja odprowadzania oparów – układ rur i zaworów, w tym ramiona oparowe lub
elastyczne przewody oparowe, przeznaczony do przeładunku oparów lub fazy gazowej z lub
do zbiornika transportowego podczas operacji napełniania/ opróżniania zbiorników
transportowych; faza gazowa powinna być odprowadzana do instalacji odzysku, instalacji
niszczenia lub neutralizacji odgazów lub prowadzona do lub ze zbiornika magazynowego;
9) instalacja opróżniająca – układ rur i zaworów umożliwiający opróżnianie urządzeń NO
po zakończeniu przeładunku;
10) OCIMF – Międzynarodowe Forum Przewoźników Ropy;
11) portowe ramiona przeładunkowe – systemy i instalacje do napełniania statków żeglugi
morskiej i śródlądowej towarami ciekłymi lub gazowymi lub ich opróżniania z towarów
ciekłych lub gazowych;
12) ramię przeładunkowe – urządzenie do napełniania lub opróżniania cystern używanych
w transporcie drogowym, kolejowym lub żegludze śródlądowej, składające się z członów
rurowych (sztywnych, elastycznych lub sztywno-elastycznych) połączonych szczelnymi
złączami obrotowymi, ograniczone z jednej strony zaworem odcinającym od instalacji
technologicznej lub przesyłowej, a z drugiej elementem łączącym z napełnianym lub
opróżnianym zbiornikiem transportowym;
13) stan spoczynkowy – położenie elementów urządzenia NO w czasie postoju;
14) strefa alarmowa – przestrzeń, w której może znaleźć się kołnierz wylotowy lub element
łączący urządzenie NO ze zbiornikiem transportowym, znajdującą się bezpośrednio
za strefą pracy, której przekroczenie powoduje włączenie układu alarmowego;
15) strefa pracy – przestrzeń obejmującą wszystkie możliwe położenia kołnierza lub
elementu łączącego urządzenie NO z napełnianym lub opróżnianym zbiornikiem
transportowym;
16) zawór napowietrzający – zawór dwupozycyjny jednokierunkowy, otwierany w celu
umożliwienia opróżnienia urządzenia NO lub zbiornika transportowego;
17) zespół urządzeń NO – kilka urządzeń NO zmontowanych w taki sposób, aby stanowiły
zintegrowaną i funkcjonalną całość;
18) złącze awaryjnego rozłączania – urządzenie uruchamiane zdalnie lub samoczynnie,
umożliwiające szybkie i bezrozlewowe odłączenie urządzenia NO od napełnianego lub
opróżnianego zbiornika transportowego w przypadku nieprzewidzianego
przemieszczenia się tego zbiornika;
19) złącze suchoodcinające – złącze stosowane do podłączenia urządzenia NO do napełnianego
lub opróżnianego zbiornika transportowego, bez użycia śrub i połączeń gwintowych
zapewniające szczelność otworów po rozłączeniu;
20) TDT – Transportowy Dozór Techniczny;
21) zacisk szybkomocujący – złącze sterowane ręcznie, hydraulicznie lub pneumatycznie,
stosowane do podłączenia portowego ramienia przeładunkowego do napełnianego lub
opróżnianego zbiornika zabudowanego na statku morskim lub żeglugi śródlądowej,
bez użycia śrub i połączeń gwintowanych;
22) elastyczny przewód – część składową urządzenia NO stanowiącą jego stały element lub
jego wyposażenie, składające się z węża elastycznego z odpowiednimi końcówkami
dla podłączenia do odpowiednich króćców;
23) elastyczny przewód przeładunkowy – kompletny przewód przeładunkowy stanowiący
urządzenie NO, składający się z węża elastycznego z odpowiednimi złączami
i odpowiednimi końcówkami dla podłączenia do odpowiednich króćców, ograniczony
z jednej strony zaworem odcinającym od instalacji technologicznej, a z drugiej
elementem łączącym z napełnianym lub opróżnianym zbiornikiem transportowym;
24) stanowisko nalewcze – zespół urządzeń służących do napełniania i opróżniania
zbiorników transportowych;
25) zbiornik transportowy – urządzenie transportowe zaliczone do jednej z następujących
grup:
a) cysterna stała/cysterna na stałe przymocowana, cysterna odejmowalna, cysterna
przenośna, kontener-cysterna, pojazd-bateria, wagon-bateria, wieloelementowy
kontener do gazu lub naczynie ciśnieniowe,
b) zbiornik do przewozu towarów niebezpiecznych zabudowany na statku morskim lub
żeglugi śródlądowej,
c) duży pojemnik do przewozu luzem towarów niebezpiecznych (DPPL) o pojemności
od 0,9 do 3,0 m3 umieszczony na środku transportu, przeznaczony do materiałów
stałych, napełnianych lub rozładowywanych pod ciśnieniem wyższym niż 0,1 bara lub
do materiałów ciekłych
– dopuszczone do przewozu na podstawie przepisów ADR, RID, ADN lub IMDG,
d) zbiornik, w tym cysterna przeznaczona do przewozu materiałów niezaliczonych
do niebezpiecznych, który jest pod ciśnieniem napełniany lub opróżniany,
dla którego iloczyn nadciśnienia i pojemności jest większy niż 50 barów × dm3,
a nadciśnienie jest wyższe niż 0,5 bara;
26) towar niebezpieczny – materiał lub przedmiot, który zgodnie z ADR, RID, ADN lub IMDG
nie jest dopuszczony, odpowiednio, do przewozu drogowego, przewozu koleją, przewozu
żeglugą śródlądową lub drogą morską albo jest dopuszczony do takiego przewozu
na warunkach określonych w tych przepisach;
27) produkty naftowe I, II i III klasy – ropę naftową i produkty naftowe, z wyjątkiem gazu
płynnego, w zależności od temperatury zapłonu zaliczone do następujących klas:
– do I klasy – ropa naftowa i produkty naftowe o temperaturze zapłonu
do 294,15 K (21°C),
– do II klasy – produkty naftowe o temperaturze zapłonu od 294,15 K (21°C)
do 328,15 K (55°C),
– do III klasy – produkty naftowe o temperaturze zapłonu od 328,15 K (55°C)
do 373,15 K (100°C).
nowe
uchylone
zmiana