Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
x
Akt prawny
Rozporządzenie Ministra Transportu
z dnia 20 października 2006 r.
w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych 1)
(Tekst jednolity)
Dodaj akt prawny»
 
Identyfikator Dz.U.2006.199.1469
Data wydania 2006-10-20 
Data publikacji 2006-11-02 
Data wejścia w życie 2006-11-17
Rodzaj aktu Rozporządzenie 
Organ wydający Minister Transportu 
Status Obowiązujący
Dodaj wymaganie własne»
Rozdział 1
Przepisy ogólne



        § 1. 1. Rozporządzenie określa warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie projektowania, materiałów i elementów stosowanych do wytwarzania, wytwarzania, eksploatacji oraz naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych.
        2. Do specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych zalicza się:
1) zbiorniki ciśnieniowe, o iloczynie nadciśnienia (PS) i pojemności (V) większym niż
    50 bar × dm3 i nadciśnieniu (PS) wyższym niż 0,5 bara zamontowanych:
    a) w układzie hamulcowym pojazdu kolejowego, metra i tramwaju lub w układzie
        sterującym elementami za- i wyładowczymi pojazdu kolejowego i metra lub
        w urządzeniu przeciwpożarowym pojazdu kolejowego, metra i tramwaju lub w innych
        układach tych pojazdów,
    b) na stałe w agregatach proszkowych gaśniczych pojazdów drogowych;
2) cysterny ciśnieniowe – zbiorniki wraz z wyposażeniem obsługowym, konstrukcyjnym
    i osprzętem zabezpieczającym, trwale połączone z podwoziem drogowym lub kolejowym,
    stanowiące nieodłączną część ramy lub umożliwiające transport multimodalny:
    a) napełniane podciśnieniowo i opróżniane ciśnieniem (PS) wyższym niż 0,5 bara,
        do przewozu odpadów, w tym materiałów, roztworów, mieszanin, które nie są
        przewidziane do bezpośredniego zastosowania i są przewożone w celu ich utylizacji,
        składowania lub zniszczenia przez spalenie lub inny sposób,
    b) napełniane lub opróżniane ciśnieniem (PS) wyższym niż 0,5 bara, w szczególności
        do przewozu materiałów stałych (sypkich lub granulowanych), mieszanek paszowych,
    c) napełniane materiałami płynnymi i przewożące te materiały pod ciśnieniem (PS)
        wyższym niż 0,5 bara,
    d) odejmowalne (zbiorniki kontenerowe), napełniane, opróżniane lub przewożone
        pod ciśnieniem, dla których iloczyn nadciśnienia (PS) i pojemności (V) jest
        większy niż 50 bar × dm3, a nadciśnienie (PS) większe niż 0,5 bara
– stosowane w ruchu drogowym, kolejowym oraz żegludze śródlądowej do przewozu towarów
niezaliczonych do towarów niebezpiecznych;
3) zbiorniki zamontowane w instalacjach zasilania pojazdów i statków żeglugi śródlądowej,
    napełniane:
    a) skroplonym gazem węglowodorowym LPG stanowiącym mieszaninę węglowodorów, zwane
        dalej „zbiornikami LPG",
    b) sprężonym gazem ziemnym CNG, zwane dalej „zbiornikami CNG",
    c) skroplonym schłodzonym gazem ziemnym LNG, zwane dalej „zbiornikami LNG",
    d) wodorem, zwane dalej „zbiornikami wodoru";
4) zbiorniki na gaz skroplony lub sprężony zamontowane w instalacjach grzewczych pojazdów
    lub statków żeglugi śródlądowej, stosowane:
    a) w celu ogrzewania:
        – kabin pojazdów drogowych, kolejowych lub statków żeglugi śródlądowej,
        – przyczep kempingowych oraz turystycznych,
    b) w celu prowadzenia procesów technologicznych;
5) kotły parowozowe;
6) urządzenia służące do podawania pod ciśnieniem płynnego betonu, zamontowane
    na pojazdach drogowych;
7) zbiorniki magazynowe LNG znajdujące się na obszarze kolejowym, na terenie portów
    i przystani morskich oraz żeglugi śródlądowej.
        3. W zakresie projektowania, materiałów i elementów stosowanych do wytwarzania i wytwarzania specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych stosuje się odpowiednio:
1) rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych
    wymagań dla urządzeń ciśnieniowych i zespołów urządzeń ciśnieniowych (Dz. U. poz. 2200
    oraz z 2015 r. poz. 244)2);
2) rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 23 grudnia 2005 r. w sprawie zasadniczych
    wymagań dla prostych zbiorników ciśnieniowych (Dz. U. poz. 2171)3);
3) Regulaminy nr 67 i nr 110 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów
    Zjednoczonych stanowiące załączniki do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych
    wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być
    stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych
    na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r.
    (Dz. U. z 2001 r. poz. 1135 i 1136);
4) rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 79/2009 z dnia
    14 stycznia 2009 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych napędzanych
        wodorem oraz zmieniające dyrektywę 2007/46/WE (Dz. Urz. UE L 35
        z 04.02.2009, str. 32)4).
        4. Warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, naprawy i modernizacji, dla zbiorników magazynowych LNG znajdujących się na obszarze kolejowym, na terenie portów i przystani morskich oraz żeglugi śródlądowej, zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, określa Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, zwany dalej „TDT".

        § 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) najwyższe ciśnienie dopuszczalne oznaczone symbolem „PS" (bar) – graniczną wartość
    ciśnienia roboczego, na którą urządzenie zostało zaprojektowane;
2) ciśnienie dopuszczalne oznaczone symbolem „PD" (bar) – graniczną wartość ciśnienia
    roboczego w najwyższym punkcie przestrzeni ciśnieniowej urządzenia ciśnieniowego
    występującą podczas jego napełniania, opróżniania lub transportu;
3) temperatura dopuszczalna oznaczona symbolem „TD" (°C) – graniczną wartość najwyższej
    lub najniższej temperatury roboczej;
4) wyposażenie obsługowe – urządzenia dla napełniania i opróżniania zbiornika, wentylacji,
    zabezpieczenia;
5) wyposażenie konstrukcyjne – wewnętrzne lub zewnętrzne elementy wzmacniające,
    stabilizujące, wsporcze, izolacja cieplna;
6) osprzęt zabezpieczający – urządzenia przeznaczone do zabezpieczania specjalistycznych
    urządzeń ciśnieniowych przed przekroczeniem parametrów dopuszczalnych;
7) wyposażenie eksploatacyjne – urządzenia zabezpieczające przed przepełnieniem zbiornika,
    urządzenia grzewcze, urządzenia chłodnicze, sprężarki, pomposprężarki, przyrządy
    kontrolno-pomiarowe;
8) materiał płynny – gaz lub ciecz, a także ich mieszaniny; materiał płynny może zawierać
    zawiesiny ciał stałych;
9) eksploatujący – właściciel, przewoźnik lub użytkownik specjalistycznego urządzenia
    ciśnieniowego;
10) podmiot uprawniony – podmiot posiadający uprawnienie, odpowiednio w zakresie
    wytwarzania, modernizacji lub naprawy urządzeń technicznych, wydane przez TDT
    na podstawie art. 9 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym;
11) zbiorniki magazynowe LNG – zbiorniki magazynowe na skroplony, schłodzony gaz ziemny
    przechowywany w temperaturze nie wyższej niż –163 °C.

.
.
.

Dostęp do pełnej treści po zalogowaniu oraz wykupieniu dostępu.


Dostęp do pełnej treści po zalogowaniu oraz wykupieniu dostępu.

Wymagania prawne (0)
 Brak wymagań
Wymagania Własne (0)
 Brak wymagań Własnych
Druki (0)
 Brak druków
Akty wykonawcze (0)
 Brak aktów wykonawczych
nowe uchylone zmiana