Identyfikator | Dz.U.2006.199.1469 | |
---|---|---|
Data wydania | 2006-10-20 | |
Data publikacji | 2006-11-02 | |
Data wejścia w życie | 2006-11-17 | |
Rodzaj aktu | Rozporządzenie | |
Organ wydający | Minister Transportu | |
Status | ![]() |
§ 9. 1. Eksploatację specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych prowadzi się zgodnie z ich przeznaczeniem, wymaganiami określonymi w rozporządzeniu oraz instrukcją eksploatacji, stosując odpowiednie środki bezpieczeństwa.
2. Specjalistyczne urządzenia ciśnieniowe mogą być eksploatowane, jeżeli:
1) ich stan techniczny nie budzi zastrzeżeń;
2) osprzęt zabezpieczający oraz wyposażenie obsługowe i eksploatacyjne są sprawne
i nie zostały wyłączone z działania;
3) wydana została przez TDT decyzja zezwalająca na ich eksploatację.
3. Stopień napełnienia cystern ciśnieniowych ustala się w zależności od własności przewożonych materiałów, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z maksymalnej dopuszczalnej ładowności cysterny jako pojazdu drogowego lub kolejowego.
4. Grubość ścianek zbiornika ciśnieniowego w czasie całego okresu eksploatacji nie może być mniejsza od określonej w dokumentacji technicznej grubości minimalnej.
5. Specjalistyczne urządzenia ciśnieniowe powinny być zamykane w taki sposób, aby ich zawartość nie mogła się wydostać na zewnątrz w sposób niekontrolowany.
6. Cysterny ciśnieniowe przeznaczone do przewozu materiałów ciekłych, których zbiorniki nie są przedzielone przegrodami lub falochronami na przestrzenie nieprzekraczające 7500 litrów, powinny być napełniane powyżej 80 % swojej pojemności albo nie więcej niż 20 %.
7. Cysterny ciśnieniowe przeznaczone do przewozu materiałów stałych (sypkich lub granulowanych) powinny być zaopatrzone w instalację uziemiającą, w przypadku gdy przy ich napełnianiu lub opróżnianiu powstają ładunki elektrostatyczne zagrażające wybuchem.
§ 10. 1. Otwieranie pokryw włazów cystern ciśnieniowych jest dozwolone po sprawdzeniu, że został zamknięty dopływ ciśnienia z własnego lub zewnętrznego źródła zasilania oraz po wyrównaniu ciśnienia w zbiorniku z ciśnieniem atmosferycznym.
2. Wejście do urządzeń ciśnieniowych, w których może nastąpić przekroczenie dopuszczalnych stężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy lub dopuszczalnej granicy niskich i wysokich temperatur, jest dopuszczalne po dokonaniu neutralizacji, przewietrzenia i innych czynności gwarantujących bezpieczeństwo oraz po wystawieniu pisemnej zgody przez eksploatującego.
§ 11. Zmiana nastaw osprzętu zabezpieczającego i jego połączeń ze specjalistycznym urządzeniem ciśnieniowym jest możliwa wyłącznie po uzyskaniu zgody TDT.
§ 12. 1. Wymiana uszkodzonego lub zużytego wyposażenia obsługowego, osprzętu zabezpieczającego oraz pokryw włazów dokonywana jest przez podmiot uprawniony przez TDT do wykonywania napraw zbiorników transportowych, zgodnie z dokumentacją techniczną.
2. Wymiana osprzętu zabezpieczającego na nowy przeprowadzana jest pod nadzorem TDT.
3. Wymiana elementów, o których mowa w ust. 1, powinna być udokumentowana.
§ 13. W celu zapewnienia bezpiecznej eksploatacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych eksploatujący powinien zorganizować służbę eksploatacyjną oraz zapewnić obsługę i konserwację tych urządzeń, przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje.
§ 14. 1. W przypadku niebezpiecznego uszkodzenia lub nieszczęśliwego wypadku związanego z eksploatacją specjalistycznego urządzenia ciśnieniowego eksploatujący niezwłocznie je zabezpiecza oraz zawiadamia TDT.
2. W przypadku niebezpiecznego uszkodzenia specjalistycznego urządzenia ciśnieniowego, które może spowodować zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia i środowiska, eksploatujący niezwłocznie podejmuje odpowiednie działania mające na celu wyeliminowanie zagrożenia.
§ 15. 1. Eksploatujący lub podmiot uprawniony przygotowuje specjalistyczne urządzenie ciśnieniowe do badań w zakresie niezbędnym do ich przeprowadzenia, w sposób zapewniający bezpieczeństwo osób wykonujących badania oraz zapewnia obsługę techniczną wykonywanych badań.
2. Podczas przygotowania specjalistycznego urządzenia ciśnieniowego oraz jego osprzętu do badań należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wymagań określonych w instrukcji eksploatacji.
§ 15a. 1. Osoby napełniające zbiorniki LPG, CNG, LNG i wodoru zamontowane w instalacjach zasilania pojazdów i statków żeglugi śródlądowej oraz osoby obsługujące kotły parowozowe powinny posiadać odpowiednie uprawnienia wydane przez TDT, potwierdzające kwalifikacje niezbędne do wykonania tych czynności.
2. Osoby napełniające zbiorniki odpowiednio LPG, CNG albo wodoru zamontowane w instalacjach zasilania pojazdów:
1) na stanowiskach przeznaczonych do samodzielnego tankowania gazem płynnym, o których
mowa w § 131 ust. 2, § 133 i § 134 rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska
z dnia 24 lipca 2023 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy
i stacje paliw płynnych, bazy i stacje gazu płynnego, rurociągi przesyłowe
dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich
usytuowanie (Dz. U. poz. 1707),
2) w punktach tankowania sprężonego gazu ziemnego (CNG) przeznaczonych do samodzielnego
tankowania gazu ziemnego, o których mowa w § 5a rozporządzenia Ministra Klimatu
i Środowiska z dnia 15 czerwca 2023 r. w sprawie szczegółowych wymagań technicznych
dla stacji gazu ziemnego (Dz. U. poz. 1182 oraz z 2024 r. poz. 735),
3) na stanowiskach przeznaczonych do samodzielnego tankowania wodoru, o których mowa
w § 9 rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 7 października 2022 r.
w sprawie szczegółowych wymagań technicznych dla stacji wodoru (Dz. U. poz. 2158)
– nie muszą posiadać uprawnień, o których mowa w ust. 1.