Identyfikator | Dz.U.2018.1560 | |
---|---|---|
Data wydania | 2018-07-05 | |
Data publikacji | 2018-08-13 | |
Data wejścia w życie | 2018-08-28 | |
Rodzaj aktu | Ustawa | |
Organ wydający | Sejm | |
Status | ![]() | |
Ostatnie zmiany | ![]() 2024-07-19 | |
Tabela zmian » |
Art. 26. 1. CSIRT MON, CSIRT NASK i CSIRT GOV współpracują ze sobą, z organami właściwymi do spraw cyberbezpieczeństwa, ministrem właściwym do spraw informatyzacji oraz Pełnomocnikiem, zapewniając spójny i kompletny system zarządzania ryzykiem na poziomie krajowym, realizując zadania na rzecz przeciwdziałania zagrożeniom cyberbezpieczeństwa o charakterze ponadsektorowym i transgranicznym, a także zapewniając koordynację obsługi zgłoszonych incydentów.
2. CSIRT MON, CSIRT NASK i CSIRT GOV w uzasadnionych przypadkach na wniosek operatorów usług kluczowych, dostawców usług cyfrowych, podmiotów publicznych, o których mowa w art. 4 pkt 7–15, sektorowych zespołów cyberbezpieczeństwa lub właścicieli, posiadaczy samoistnych albo posiadaczy zależnych obiektów, instalacji, urządzeń lub usług wchodzących w skład infrastruktury krytycznej, wymienionych w wykazie, o którym mowa w art. 5b ust. 7 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, mogą zapewnić wsparcie w obsłudze incydentów.
3. Do zadań CSIRT MON, CSIRT NASK i CSIRT GOV, zgodnie z właściwością wskazaną w ust. 5–7, należy:
1) monitorowanie zagrożeń cyberbezpieczeństwa i incydentów na poziomie krajowym;
2) szacowanie ryzyka związanego z ujawnionym zagrożeniem cyberbezpieczeństwa oraz
zaistniałymi incydentami, w tym prowadzenie dynamicznej analizy ryzyka;
3) przekazywanie informacji dotyczących incydentów i ryzyk podmiotom krajowego systemu
cyberbezpieczeństwa;
4) wydawanie komunikatów o zidentyfikowanych zagrożeniach cyberbezpieczeństwa;
5) reagowanie na zgłoszone incydenty;
6) klasyfikowanie incydentów, w tym incydentów poważnych oraz incydentów istotnych, jako
incydenty krytyczne oraz koordynowanie obsługi incydentów krytycznych;
7) zmiana klasyfikacji incydentów poważnych i incydentów istotnych;
8) przekazywanie do właściwego CSIRT MON, CSIRT NASK lub CSIRT GOV informacji technicznych
dotyczących incydentu, którego koordynacja obsługi wymaga współpracy CSIRT;
9) przeprowadzanie w uzasadnionych przypadkach badania urządzenia informatycznego lub
oprogramowania w celu identyfikacji podatności, której wykorzystanie może zagrozić
w szczególności integralności, poufności, rozliczalności, autentyczności lub
dostępności przetwarzanych danych, które może mieć wpływ na bezpieczeństwo publiczne
lub istotny interes bezpieczeństwa państwa, oraz składanie wniosków w sprawie
rekomendacji dla podmiotów krajowego systemu cyberbezpieczeństwa dotyczących
stosowania urządzeń informatycznych lub oprogramowania, w szczególności w zakresie
wpływu na bezpieczeństwo publiczne lub istotny interes bezpieczeństwa państwa, zwanych
dalej „rekomendacjami dotyczącymi stosowania urządzeń informatycznych lub
oprogramowania";
10) współpraca z sektorowymi zespołami cyberbezpieczeństwa w zakresie koordynowania
obsługi incydentów poważnych, w tym dotyczących dwóch lub większej liczby państw
członkowskich Unii Europejskiej, i incydentów krytycznych oraz w zakresie wymiany
informacji pozwalających przeciwdziałać zagrożeniom cyberbezpieczeństwa;
11) przekazywanie do innych państw, w tym państw członkowskich Unii Europejskiej,
i przyjmowanie z tych państw informacji o incydentach poważnych i incydentach
istotnych dotyczących dwóch lub większej liczby państw członkowskich, a także
przekazywanie do Pojedynczego Punktu Kontaktowego zgłoszenia incydentu poważnego
i istotnego dotyczącego dwóch lub większej liczby państw członkowskich Unii
Europejskiej;
12) przekazywanie, w terminie do dnia 30 maja każdego roku, do Pojedynczego Punktu
Kontaktowego zestawienia zgłoszonych w poprzednim roku kalendarzowym przez operatorów
usług kluczowych incydentów poważnych mających wpływ na ciągłość świadczenia przez
nich usług kluczowych w Rzeczypospolitej Polskiej oraz ciągłość świadczenia przez nich
usług kluczowych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, a także zestawienia
zgłoszonych w poprzednim roku kalendarzowym przez dostawców usług cyfrowych incydentów
istotnych, w tym dotyczących dwóch lub większej liczby państw członkowskich Unii
Europejskiej;
13) wspólne opracowywanie i przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji
części Raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego, o którym mowa w art. 5a
ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, dotyczącej
cyberbezpieczeństwa;
14) zapewnienie zaplecza analitycznego oraz badawczo-rozwojowego, które w szczególności:
a) prowadzi zaawansowane analizy złośliwego oprogramowania oraz analizy podatności,
b) monitoruje wskaźniki zagrożeń cyberbezpieczeństwa,
c) rozwija narzędzia i metody do wykrywania i zwalczania zagrożeń cyberbezpieczeństwa,
d) prowadzi analizy i opracowuje standardy, rekomendacje i dobre praktyki w zakresie
cyberbezpieczeństwa,
e) wspiera podmioty krajowego systemu cyberbezpieczeństwa w budowaniu potencjału
i zdolności w obszarze cyberbezpieczeństwa,
f) prowadzi działania z zakresu budowania świadomości w obszarze cyberbezpieczeństwa,
g) współpracuje w zakresie rozwiązań edukacyjnych w obszarze cyberbezpieczeństwa;
15) zapewnienie możliwości dokonywania zgłoszeń i przekazywania informacji, o których mowa
w art. 11 ust. 1 pkt 4, art. 13 ust. 1, art. 18 ust. 1 pkt 4, art. 20, art. 22 ust. 1
pkt 2, art. 24 i art. 30 ust. 1, oraz udostępnienie i obsługa środków komunikacji
pozwalających na dokonywanie tych zgłoszeń;
16) udział w Sieci CSIRT składającej się z przedstawicieli CSIRT państw członkowskich Unii
Europejskiej, CSIRT właściwego dla instytucji Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej
oraz Agencji Unii Europejskiej do spraw Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA).
4. CSIRT MON, CSIRT NASK i CSIRT GOV wspólnie opracowują główne elementy procedur postępowania w przypadku incydentu, którego koordynacja obsługi wymaga współpracy CSIRT, oraz określą we współpracy z sektorowymi zespołami cyberbezpieczeństwa sposób współdziałania z tymi zespołami, w tym sposób koordynacji obsługi incydentu.
5. Do zadań CSIRT MON należy koordynacja obsługi incydentów zgłaszanych przez:
1) podmioty podległe Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowane, w tym
podmioty, których systemy teleinformatyczne lub sieci teleinformatyczne objęte są
jednolitym wykazem obiektów, instalacji, urządzeń i usług wchodzących w skład
infrastruktury krytycznej, o którym mowa w art. 5b ust. 7 pkt 1 ustawy z dnia
26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;
2) przedsiębiorcy realizujący zadania na rzecz Sił Zbrojnych, o których mowa w art. 648
ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248 i 834).
6. Do zadań CSIRT NASK należy:
1) koordynacja obsługi incydentów zgłaszanych przez:
a) jednostki sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 9 pkt 2–6, 11 i 12
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
b) jednostki podległe organom administracji rządowej lub przez nie nadzorowane,
z wyjątkiem jednostek, o których mowa w ust. 7 pkt 2,
c) instytuty badawcze,
d) Urząd Dozoru Technicznego,
e) Polską Agencję Żeglugi Powietrznej,
f) Polskie Centrum Akredytacji,
g) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie fundusze
ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
h) spółki prawa handlowego wykonujące zadania o charakterze użyteczności publicznej
w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce
komunalnej,
i) dostawców usług cyfrowych, z wyjątkiem wymienionych w ust. 7 pkt 5,
j) operatorów usług kluczowych, z wyjątkiem wymienionych w ust. 5 i 7,
k) inne podmioty niż wymienione w lit. a–j oraz ust. 5 i 7,
l) osoby fizyczne;
2) tworzenie i udostępnianie narzędzi dobrowolnej współpracy i wymiany informacji
o zagrożeniach cyberbezpieczeństwa i incydentach;
3) zapewnienie obsługi linii telefonicznej lub serwisu internetowego prowadzących
działalność w zakresie zgłaszania i analizy przypadków dystrybucji, rozpowszechniania
lub przesyłania pornografii dziecięcej za pośrednictwem technologii informacyjno-
komunikacyjnych, o których mowa w dyrektywie Parlamentu Europejskiego
i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie zwalczania niegodziwego
traktowania w celach seksualnych i wykorzystywania seksualnego dzieci oraz pornografii
dziecięcej, zastępującej decyzję ramową Rady 2004/68/WSiSW (Dz. Urz. UE L 335
z 17.12.2011, str. 1);
4) monitorowanie występowania smishingu oraz tworzenie wzorca wiadomości wyczerpującej
znamiona smishingu, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zwalczaniu
nadużyć w komunikacji elektronicznej (Dz. U. poz. 1703);
5) prowadzenie i udostępnianie na swojej stronie internetowej wykazu nazw oraz ich skrótów
zastrzeżonych dla podmiotów publicznych jako nadpis wiadomości pochodzącej od podmiotu
publicznego oraz wariantów tych nazw i skrótów, mogących wprowadzać odbiorcę w błąd
co do pochodzenia wiadomości od podmiotu publicznego, o którym mowa w art. 10 ust. 1
ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej.
7. Do zadań CSIRT GOV należy koordynacja obsługi incydentów zgłaszanych przez:
1) jednostki sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 9 pkt 1, 8 i 9 ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, z wyjątkiem wymienionych
w ust. 5 i 6;
2) jednostki podległe Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowane;
3) Narodowy Bank Polski;
4) Bank Gospodarstwa Krajowego;
5) inne niż wymienione w pkt 1–4 oraz ust. 5 podmioty, których systemy teleinformatyczne
lub sieci teleinformatyczne objęte są jednolitym wykazem obiektów, instalacji,
urządzeń i usług wchodzących w skład infrastruktury krytycznej, o którym mowa
w art. 5b ust. 7 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;
6) podmioty, o których mowa w ust. 6, jeżeli incydent dotyczy systemów teleinformatycznych
lub sieci teleinformatycznych objętych jednolitym wykazem obiektów, instalacji,
urządzeń i usług wchodzących w skład infrastruktury krytycznej, o którym mowa
w art. 5b ust. 7 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym.
8. CSIRT MON, CSIRT NASK lub CSIRT GOV, który otrzymał zgłoszenie incydentu, a nie jest właściwy do koordynacji jego obsługi, przekazuje niezwłocznie to zgłoszenie do właściwego CSIRT wraz z otrzymanymi informacjami.
9. Działalność CSIRT NASK jest finansowana w formie dotacji podmiotowej z części budżetu państwa, której dysponentem jest minister właściwy do spraw informatyzacji.
10. CSIRT MON, CSIRT NASK i CSIRT GOV mogą, w drodze porozumienia, powierzyć sobie wzajemnie wykonywanie zadań w stosunku do niektórych rodzajów podmiotów, o których mowa w ust. 5–7. O zawarciu porozumienia CSIRT, który powierzył wykonywanie zadań, informuje podmioty, w stosunku do których nastąpiła zmiana CSIRT.
11. Komunikat o zawarciu porozumienia, o którym mowa w ust. 10, ogłasza się w dzienniku urzędowym odpowiednio Ministra Obrony Narodowej, Ministra Cyfryzacji lub Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. W komunikacie wskazuje się informacje o:
1) adresie strony internetowej, na której zostanie zamieszczona treść porozumienia wraz
ze stanowiącymi jego integralną treść załącznikami;
2) terminie, od którego porozumienie będzie obowiązywało.