Identyfikator | Dz.U.2013.888 | |
---|---|---|
Data wydania | 2013-06-13 | |
Data publikacji | 2013-08-06 | |
Data wejścia w życie | 2014-01-01 | |
Rodzaj aktu | Ustawa | |
Organ wydający | Sejm | |
Status | ![]() | |
Ostatnie zmiany | ![]() 2024-12-23 2023-05-09 2022-12-20 2021-11-26 2021-11-26 2020-12-28 2020-05-15 2020-02-21 2019-08-22 2019-07-29 2019-01-11 2018-08-03 2018-03-30 2018-01-18 2017-11-07 2016-12-30 2016-12-02 2016-04-19 2015-10-23 2013-08-06 2023-09-12 | |
Tabela zmian » |
Art. 56. 1. Administracyjnej karze pieniężnej, zwanej dalej „karą pieniężną", podlega ten, kto:
1) nie będąc wpisanym do rejestru:
a) sporządza dokumenty DPR,
b) (uchylona)
c) sporządza dokumenty EDPR;
d) (uchylona)
2) wbrew przepisowi art. 11 ust. 1 nie ogranicza ilości i negatywnego
oddziaływania na środowisko substancji stosowanych do wytwarzania opakowań
oraz wytwarzanych odpadów opakowaniowych w taki sposób, aby:
a) opakowania nie zawierały szkodliwych substancji w ilościach stwarzających
zagrożenie dla produktu, środowiska lub zdrowia ludzi,
b) maksymalna suma zawartości ołowiu, kadmu, rtęci i chromu
sześciowartościowego w opakowaniu nie przekraczała 100 mg/kg;
3) wbrew przepisowi art. 11 ust. 2 nie ogranicza ilości i negatywnego
oddziaływania na środowisko substancji stosowanych do wytwarzania opakowań
oraz wytwarzanych odpadów opakowaniowych w taki sposób, aby objętość i masa
opakowań były ograniczone do niezbędnego minimum wymaganego do spełnienia
funkcji opakowania, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz zapewnienia
poziomu bezpieczeństwa produktowi, biorąc pod uwagę oczekiwania
użytkownika;
4) wbrew przepisowi art. 11 ust. 3 wprowadza do obrotu opakowania projektowane
i wykonane w sposób uniemożliwiający:
a) ich wielokrotne użycie i późniejszy recykling albo
b) przynajmniej ich recykling – jeżeli nie jest możliwe ich wielokrotne
użycie, albo
c) inną niż recykling formę ich odzysku – jeżeli nie jest możliwy ich
recykling;
4a) wbrew przepisowi art. 14 stosuje opakowania niespełniające wymagań,
o których mowa w art. 11;
4b) wbrew przepisowi art. 14b wprowadza do obrotu produkty w jednorazowych opakowaniach
na napoje będących pojemnikami z tworzyw sztucznych o pojemności do trzech litrów,
których zakrętki i wieczka wykonane z tworzyw sztucznych nie pozostają przymocowane
do nich podczas etapu zamierzonego użytkowania napoju;
5) wbrew przepisowi art. 17 ust. 5 nie przekazuje organizacji odzysku opakowań,
z którą zawarł umowę, wszelkich niezbędnych danych pozwalających
na realizację przejętych przez nią obowiązków, w tym informacji o wszystkich
wprowadzonych w danym roku kalendarzowym do obrotu produktach w opakowaniach
oraz o wszystkich wprowadzonych do obrotu produktach w opakowaniach
stanowiących podstawę do obliczenia poziomu odzysku i recyklingu zgodnie
z art. 20 ust. 2 lub 3;
6) wbrew przepisowi art. 18 ust. 2 nie finansuje kosztów zbierania odpadów
opakowaniowych po środkach niebezpiecznych będących środkami ochrony roślin
przez przedsiębiorcę prowadzącego jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego
albo nie odbiera na własny koszt tych odpadów;
7) wbrew przepisowi art. 19 ust. 4 w danym roku kalendarzowym nie przeznacza
na publiczne kampanie edukacyjne lub nie przekazuje na odrębny rachunek
marszałka województwa łącznie co najmniej 2% wartości netto opakowań
wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym;
8) wbrew przepisowi art. 22 ust. 1 nie prowadzi ewidencji obejmującej informacje
o masie opakowań, w których wprowadził do obrotu produkty w danym roku
kalendarzowym;
8a) będąc wprowadzającym produkty w opakowaniach na napoje lub wprowadzającym bezpośrednio
produkty w opakowaniach na napoje, wbrew przepisowi art. 22 ust. 1 nie prowadzi
ewidencji obejmującej informacje o masie, liczbie i pojemności opakowań, w których
wprowadził do obrotu produkty będące napojami w danym roku kalendarzowym, z podziałem
na rodzaje opakowań, o których mowa w załączniku nr 1a do ustawy;
9) wbrew przepisom art. 23 ust. 4 lub 5 i art. 24 ust. 2 nie sporządza:
a) dokumentu DPR,
b) (uchylona)
c) dokumentu EDPR;
d) (uchylona)
– albo sporządza dokument nierzetelnie;
10) wbrew przepisom art. 23 ust. 10 i art. 24 ust. 9 nie udostępnia marszałkowi
województwa:
a) dokumentu DPR,
b) (uchylona,
c) dokumentu EDPR;
d) (uchylona)
10a) wbrew przepisowi art. 23 ust. 8 nie składa w imieniu wprowadzającego
produkty w opakowaniach, organizacji odzysku opakowań, organizacji
samorządu gospodarczego, o której mowa w art. 25 ust. 1, lub wnioskodawcy
określonego w art. 23 ust. 5, wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 4
lub 5;
10b) wbrew przepisowi art. 24 ust. 7 nie składa w imieniu wprowadzającego
produkty w opakowaniach, organizacji odzysku opakowań lub organizacji
samorządu gospodarczego, o której mowa w art. 25 ust. 1, wniosku, o którym
mowa w art. 24 ust. 2;
10c) wbrew przepisowi art. 40a ust. 1 nie pobiera opłaty recyklingowej
od nabywającego torbę na zakupy z tworzywa sztucznego;
10d) wbrew przepisowi art. 40g ust. 10 albo 12 nie zawiera w terminie umowy określającej
warunki rozliczania pobranej i zwróconej kaucji oraz rozliczania i wymiany opakowań
lub odpadów opakowaniowych;
10e) wbrew przepisowi art. 40g ust. 11, 12 albo 14 nie przekazuje kopii umowy lub
przekazuje ją po terminie;
10f) wbrew przepisowi art. 40h ust. 4 nie zawarł umowy z wprowadzającym produkty
w opakowaniach na napoje lub wprowadzającym bezpośrednio produkty w opakowaniach
na napoje, który się do niego zgłosił;
10g) wbrew przepisowi art. 40h ust. 6 nie przechowuje umowy przez 5 lat, licząc
od pierwszego dnia roku kalendarzowego następującego po roku kalendarzowym, w którym
ta umowa przestała obowiązywać;
10h) wbrew przepisowi art. 40h ust. 7 nie przekazuje podmiotowi reprezentującemu, z którym
zawarł umowę, danych niezbędnych do realizacji obowiązków w zakresie systemu
kaucyjnego, w tym informacji o wszystkich wprowadzonych przez niego do obrotu w danym
roku kalendarzowym opakowaniach objętych tym systemem;
10i) wbrew przepisowi art. 40i ust. 1 pkt 2 nie zapewnia odbierania opakowań i odpadów
opakowaniowych z jednostek handlu detalicznego i hurtowego oraz innych punktów
zbierających opakowania i odpady opakowaniowe objęte systemem kaucyjnym;
10j) wbrew przepisowi art. 40i ust. 1 pkt 3 nie zapewnia transportu opakowań
do wprowadzającego produkty w opakowaniach na napoje lub wprowadzającego bezpośrednio
produkty w opakowaniach na napoje oraz odpadów opakowaniowych do zakładu przetwarzania
odpadów;
10k) wbrew przepisowi art. 40j ust. 1 prowadzi system kaucyjny bez zezwolenia
na prowadzenie systemu kaucyjnego;
10l) wbrew przepisowi art. 40l ust. 1 nie umieszcza na opakowaniach oznakowania
wskazującego na objęcie opakowania systemem kaucyjnym lub określającego wysokość
kaucji;
10m) wbrew przepisowi art. 40n ust. 1 nie prowadzi ewidencji lub prowadzi ją niezgodnie
ze stanem rzeczywistym;
10n) wbrew przepisowi art. 40n ust. 2 nie przechowuje informacji zawartych w ewidencji
przez 5 lat, licząc od pierwszego dnia roku kalendarzowego następującego po roku
kalendarzowym, którego te informacje dotyczą;
10o) wbrew przepisowi art. 40p ust. 1 nie sporządza rocznego sprawozdania o odpadach
opakowaniowych albo sporządza niekompletne sprawozdanie lub sporządza je niezgodnie
ze stanem rzeczywistym;
10p) wbrew przepisowi art. 40p ust. 2 nie przekazuje rocznego sprawozdania o odpadach
opakowaniowych lub przekazuje je po terminie;
10q) wbrew przepisowi art. 40p ust. 4 nie przechowuje rocznego sprawozdania o odpadach
opakowaniowych przez 5 lat, licząc od pierwszego dnia roku kalendarzowego
następującego po roku kalendarzowym, którego to sprawozdanie dotyczy;
11) wbrew przepisowi art. 41 prowadzi dystrybucję produktów w opakowaniach
wprowadzanych do obrotu przez wprowadzającego produkty w opakowaniach,
który nie jest wpisany do rejestru, z wyjątkiem produktów w opakowaniach,
które zostały wprowadzone do obrotu przez tego wprowadzającego przed dniem
wykreślenia go z rejestru;
12) wbrew przepisowi art. 42 ust. 1 prowadząc jednostkę handlu detalicznego lub
hurtowego, sprzedaje produkty w opakowaniach, nie przekazując użytkownikom
tych produktów informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych
w zakresie:
a) dostępnych systemów zwrotu, zbierania i recyklingu odpadów opakowaniowych,
b) właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi,
c) znaczenia oznaczeń stosowanych na opakowaniach
– co najmniej przez wywieszenie informacji w miejscu sprzedaży;
12a) wbrew przepisowi art. 42 ust. 2 nie umieszcza w widocznym miejscu informacji
o warunkach i trybie zwrotu pustych opakowań i odpadów opakowaniowych oraz możliwości
zwrotu pobranej kaucji;
13) wbrew przepisowi art. 43 ust. 1 prowadząc jednostkę handlu detalicznego lub
hurtowego, nie przyjmuje od użytkowników odpadów opakowaniowych po środkach
niebezpiecznych będących środkami ochrony roślin;
14) wbrew przepisowi art. 44 ust. 1, prowadząc jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego
o powierzchni sprzedaży nie większej niż 200 m2, w której użytkownikom końcowym są
oferowane produkty będące napojami w opakowaniach na napoje objętych systemem
kaucyjnym, nie pobiera kaucji;
14a) wbrew przepisowi art. 44 ust. 2, prowadząc jednostkę handlu detalicznego lub
hurtowego o powierzchni sprzedaży powyżej 200 m2, w której użytkownikom końcowym są
oferowane produkty będące napojami w opakowaniach na napoje objętych systemem
kaucyjnym, nie pobiera lub nie zwraca kaucji, lub nie zbiera pustych opakowań lub
odpadów opakowaniowych;
14b) wbrew przepisowi art. 44 ust. 3, prowadząc jednostkę handlu detalicznego
o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2, nie prowadzi na własny koszt selektywnego
zbierania odpadów opakowaniowych po produktach w opakowaniach, które znajdują się
w ofercie handlowej tej jednostki, według rodzajów opakowań, z których powstały
odpady, z wyłączeniem opakowań objętych systemem kaucyjnym;
14c) wbrew przepisowi art. 44 ust. 4 nie zawarł umowy z co najmniej jednym podmiotem
reprezentującym;
14d) wbrew przepisowi art. 44 ust. 5 nie zawarł umowy z przedsiębiorcą prowadzącym
jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, który się do niego zgłosił;
14e) wbrew przepisowi art. 44 ust. 6 nie zawarł umowy z każdym podmiotem reprezentującym,
który się do niego zgłosił;
14f) wbrew przepisowi art. 44 ust. 7 nie zawarł umowy z każdym przedsiębiorcą prowadzącym
jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego o powierzchni sprzedaży powyżej 200 m2;
14g) wbrew przepisowi art. 44 ust. 9 nie przechowuje umowy przez 5 lat, licząc
od pierwszego dnia roku kalendarzowego następującego po roku kalendarzowym, w którym
ta umowa przestała obowiązywać;
14h) wbrew przepisowi art. 44 ust. 10 nie prowadzi ewidencji lub prowadzi tę ewidencję
niezgodnie ze stanem rzeczywistym;
14i) wbrew przepisowi art. 44 ust. 11 nie prowadzi ewidencji lub prowadzi tę ewidencję
niezgodnie ze stanem rzeczywistym;
14j) wbrew przepisowi art. 44 ust. 12 nie przechowuje informacji zawartych w ewidencji
przez 5 lat, licząc od pierwszego dnia roku kalendarzowego następującego po roku
kalendarzowym, którego te informacje dotyczą;
15) wbrew przepisowi art. 46 ust. 1 nie przeprowadza audytu w terminie
określonym w art. 46 ust. 2;
16) wbrew przepisowi art. 46 ust. 3 nie przeprowadza audytu w terminie
określonym w tym przepisie.
2. Karze pieniężnej podlega także organizacja odzysku opakowań, która wbrew przepisowi art. 31 ust. 1 pkt 1, nie przeznacza na publiczne kampanie edukacyjne co najmniej 5% przychodów uzyskanych z przejęcia obowiązków określonych w art. 17 ust. 1.