Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
x
Akt prawny
Ustawa
z dnia 13 czerwca 2013 r.
o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi 1),2)
(Tekst jednolity)
Dodaj akt prawny»
 
Identyfikator Dz.U.2013.888
Data wydania 2013-06-13 
Data publikacji 2013-08-06 
Data wejścia w życie 2014-01-01
Rodzaj aktu Ustawa 
Organ wydający Sejm 
Status Obowiązujący
Ostatnie zmiany
2024-12-23
2023-05-09
2022-12-20
2021-11-26
2021-11-26
2020-12-28
2020-05-15
2020-02-21
2019-08-22
2019-07-29
2019-01-11
2018-08-03
2018-03-30
2018-01-18
2017-11-07
2016-12-30
2016-12-02
2016-04-19
2015-10-23
2013-08-06
2023-09-12
Tabela zmian »
Dodaj wymaganie własne»
Rozdział 11
Administracyjne kary pieniężne i przepisy karne

              
        Art. 56. 1. Administracyjnej karze pieniężnej, zwanej dalej „karą pieniężną", podlega ten, kto:
1) nie będąc wpisanym do rejestru:
    a) sporządza dokumenty DPR,
    b) (uchylona)
    c) sporządza dokumenty EDPR;
    d) (uchylona)
2) wbrew przepisowi art. 11 ust. 1 nie ogranicza ilości i negatywnego
     oddziaływania na środowisko substancji stosowanych do wytwarzania opakowań
     oraz wytwarzanych odpadów opakowaniowych w taki sposób, aby:
    a) opakowania nie zawierały szkodliwych substancji w ilościach stwarzających
        zagrożenie dla produktu, środowiska lub zdrowia ludzi,
    b) maksymalna suma zawartości ołowiu, kadmu, rtęci i chromu
         sześciowartościowego w opakowaniu nie przekraczała 100 mg/kg;
3) wbrew przepisowi art. 11 ust. 2 nie ogranicza ilości i negatywnego
     oddziaływania na środowisko substancji stosowanych do wytwarzania opakowań
     oraz wytwarzanych odpadów opakowaniowych w taki sposób, aby objętość i masa
     opakowań były ograniczone do niezbędnego minimum wymaganego do spełnienia
     funkcji opakowania, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz zapewnienia
         poziomu bezpieczeństwa produktowi, biorąc pod uwagę oczekiwania
         użytkownika;
4) wbrew przepisowi art. 11 ust. 3 wprowadza do obrotu opakowania projektowane
    i wykonane w sposób uniemożliwiający:
    a) ich wielokrotne użycie i późniejszy recykling albo
    b) przynajmniej ich recykling – jeżeli nie jest możliwe ich wielokrotne
         użycie, albo
    c) inną niż recykling formę ich odzysku – jeżeli nie jest możliwy ich
         recykling;
4a) wbrew przepisowi art. 14 stosuje opakowania niespełniające wymagań,
     o których mowa w art. 11;
4b) wbrew przepisowi art. 14b wprowadza do obrotu produkty w jednorazowych opakowaniach
    na napoje będących pojemnikami z tworzyw sztucznych o pojemności do trzech litrów,
    których zakrętki i wieczka wykonane z tworzyw sztucznych nie pozostają przymocowane
    do nich podczas etapu zamierzonego użytkowania napoju;        
5) wbrew przepisowi art. 17 ust. 5 nie przekazuje organizacji odzysku opakowań,
     z którą zawarł umowę, wszelkich niezbędnych danych pozwalających
     na realizację przejętych przez nią obowiązków, w tym informacji o wszystkich
     wprowadzonych w danym roku kalendarzowym do obrotu produktach w opakowaniach
     oraz o wszystkich wprowadzonych do obrotu produktach w opakowaniach
     stanowiących podstawę do obliczenia poziomu odzysku i recyklingu zgodnie
     z art. 20 ust. 2 lub 3;
6) wbrew przepisowi art. 18 ust. 2 nie finansuje kosztów zbierania odpadów
     opakowaniowych po środkach niebezpiecznych będących środkami ochrony roślin
przez przedsiębiorcę prowadzącego jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego
     albo nie odbiera na własny koszt tych odpadów;
7) wbrew przepisowi art. 19 ust. 4 w danym roku kalendarzowym nie przeznacza
     na publiczne kampanie edukacyjne lub nie przekazuje na odrębny rachunek
     marszałka województwa łącznie co najmniej 2% wartości netto opakowań
     wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym;
8) wbrew przepisowi art. 22 ust. 1 nie prowadzi ewidencji obejmującej informacje
     o masie opakowań, w których wprowadził do obrotu produkty w danym roku
     kalendarzowym;
8a) będąc wprowadzającym produkty w opakowaniach na napoje lub wprowadzającym bezpośrednio
    produkty w opakowaniach na napoje, wbrew przepisowi art. 22 ust. 1 nie prowadzi
    ewidencji obejmującej informacje o masie, liczbie i pojemności opakowań, w których
    wprowadził do obrotu produkty będące napojami w danym roku kalendarzowym, z podziałem
    na rodzaje opakowań, o których mowa w załączniku nr 1a do ustawy;
9) wbrew przepisom art. 23 ust. 4 lub 5 i art. 24 ust. 2 nie sporządza:
    a) dokumentu DPR,
    b) (uchylona)
    c) dokumentu EDPR;
    d) (uchylona)
– albo sporządza dokument nierzetelnie;
10) wbrew przepisom art. 23 ust. 10 i art. 24 ust. 9 nie udostępnia marszałkowi
    województwa:
    a) dokumentu DPR,
    b) (uchylona,
    c) dokumentu EDPR;
    d) (uchylona)
10a) wbrew przepisowi art. 23 ust. 8 nie składa w imieniu wprowadzającego
     produkty w opakowaniach, organizacji odzysku opakowań, organizacji
         samorządu gospodarczego, o której mowa w art. 25 ust. 1, lub wnioskodawcy
         określonego w art. 23 ust. 5, wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 4
         lub 5;
10b) wbrew przepisowi art. 24 ust. 7 nie składa w imieniu wprowadzającego
         produkty w opakowaniach, organizacji odzysku opakowań lub organizacji
         samorządu gospodarczego, o której mowa w art. 25 ust. 1, wniosku, o którym
         mowa w art. 24 ust. 2;
10c) wbrew przepisowi art. 40a ust. 1 nie pobiera opłaty recyklingowej
         od nabywającego torbę na zakupy z tworzywa sztucznego;
10d) wbrew przepisowi art. 40g ust. 10 albo 12 nie zawiera w terminie umowy określającej
    warunki rozliczania pobranej i zwróconej kaucji oraz rozliczania i wymiany opakowań
    lub odpadów opakowaniowych;
10e) wbrew przepisowi art. 40g ust. 11, 12 albo 14 nie przekazuje kopii umowy lub
    przekazuje ją po terminie;
10f) wbrew przepisowi art. 40h ust. 4 nie zawarł umowy z wprowadzającym produkty
    w opakowaniach na napoje lub wprowadzającym bezpośrednio produkty w opakowaniach
    na napoje, który się do niego zgłosił;
10g) wbrew przepisowi art. 40h ust. 6 nie przechowuje umowy przez 5 lat, licząc
    od pierwszego dnia roku kalendarzowego następującego po roku kalendarzowym, w którym
    ta umowa przestała obowiązywać;
10h) wbrew przepisowi art. 40h ust. 7 nie przekazuje podmiotowi reprezentującemu, z którym
    zawarł umowę, danych niezbędnych do realizacji obowiązków w zakresie systemu
    kaucyjnego, w tym informacji o wszystkich wprowadzonych przez niego do obrotu w danym
    roku kalendarzowym opakowaniach objętych tym systemem;
10i) wbrew przepisowi art. 40i ust. 1 pkt 2 nie zapewnia odbierania opakowań i odpadów
    opakowaniowych z jednostek handlu detalicznego i hurtowego oraz innych punktów
    zbierających opakowania i odpady opakowaniowe objęte systemem kaucyjnym;
10j) wbrew przepisowi art. 40i ust. 1 pkt 3 nie zapewnia transportu opakowań
    do wprowadzającego produkty w opakowaniach na napoje lub wprowadzającego bezpośrednio
    produkty w opakowaniach na napoje oraz odpadów opakowaniowych do zakładu przetwarzania
    odpadów;
10k) wbrew przepisowi art. 40j ust. 1 prowadzi system kaucyjny bez zezwolenia
    na prowadzenie systemu kaucyjnego;
10l) wbrew przepisowi art. 40l ust. 1 nie umieszcza na opakowaniach oznakowania
    wskazującego na objęcie opakowania systemem kaucyjnym lub określającego wysokość
    kaucji;
10m) wbrew przepisowi art. 40n ust. 1 nie prowadzi ewidencji lub prowadzi ją niezgodnie
    ze stanem rzeczywistym;
10n) wbrew przepisowi art. 40n ust. 2 nie przechowuje informacji zawartych w ewidencji
    przez 5 lat, licząc od pierwszego dnia roku kalendarzowego następującego po roku
    kalendarzowym, którego te informacje dotyczą;
10o) wbrew przepisowi art. 40p ust. 1 nie sporządza rocznego sprawozdania o odpadach
    opakowaniowych albo sporządza niekompletne sprawozdanie lub sporządza je niezgodnie
    ze stanem rzeczywistym;
10p) wbrew przepisowi art. 40p ust. 2 nie przekazuje rocznego sprawozdania o odpadach
    opakowaniowych lub przekazuje je po terminie;
10q) wbrew przepisowi art. 40p ust. 4 nie przechowuje rocznego sprawozdania o odpadach
    opakowaniowych przez 5 lat, licząc od pierwszego dnia roku kalendarzowego
    następującego po roku kalendarzowym, którego to sprawozdanie dotyczy;    
11) wbrew przepisowi art. 41 prowadzi dystrybucję produktów w opakowaniach
     wprowadzanych do obrotu przez wprowadzającego produkty w opakowaniach,
        który nie jest wpisany do rejestru, z wyjątkiem produktów w opakowaniach,
        które zostały wprowadzone do obrotu przez tego wprowadzającego przed dniem
        wykreślenia go z rejestru;
12) wbrew przepisowi art. 42 ust. 1 prowadząc jednostkę handlu detalicznego lub
     hurtowego, sprzedaje produkty w opakowaniach, nie przekazując użytkownikom
        tych produktów informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych
        w zakresie:
    a) dostępnych systemów zwrotu, zbierania i recyklingu odpadów opakowaniowych,
    b) właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi,
    c) znaczenia oznaczeń stosowanych na opakowaniach
– co najmniej przez wywieszenie informacji w miejscu sprzedaży;
12a) wbrew przepisowi art. 42 ust. 2 nie umieszcza w widocznym miejscu informacji
    o warunkach i trybie zwrotu pustych opakowań i odpadów opakowaniowych oraz możliwości
    zwrotu pobranej kaucji;
13) wbrew przepisowi art. 43 ust. 1 prowadząc jednostkę handlu detalicznego lub
    hurtowego, nie przyjmuje od użytkowników odpadów opakowaniowych po środkach
    niebezpiecznych będących środkami ochrony roślin;
14) wbrew przepisowi art. 44 ust. 1, prowadząc jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego
    o powierzchni sprzedaży nie większej niż 200 m2, w której użytkownikom końcowym są
    oferowane produkty będące napojami w opakowaniach na napoje objętych systemem
    kaucyjnym, nie pobiera kaucji;
14a) wbrew przepisowi art. 44 ust. 2, prowadząc jednostkę handlu detalicznego lub
    hurtowego o powierzchni sprzedaży powyżej 200 m2, w której użytkownikom końcowym są
    oferowane produkty będące napojami w opakowaniach na napoje objętych systemem
    kaucyjnym, nie pobiera lub nie zwraca kaucji, lub nie zbiera pustych opakowań lub
    odpadów opakowaniowych;
14b) wbrew przepisowi art. 44 ust. 3, prowadząc jednostkę handlu detalicznego
    o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2, nie prowadzi na własny koszt selektywnego
    zbierania odpadów opakowaniowych po produktach w opakowaniach, które znajdują się
    w ofercie handlowej tej jednostki, według rodzajów opakowań, z których powstały
    odpady, z wyłączeniem opakowań objętych systemem kaucyjnym;
14c) wbrew przepisowi art. 44 ust. 4 nie zawarł umowy z co najmniej jednym podmiotem
    reprezentującym;
14d) wbrew przepisowi art. 44 ust. 5 nie zawarł umowy z przedsiębiorcą prowadzącym
    jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, który się do niego zgłosił;
14e) wbrew przepisowi art. 44 ust. 6 nie zawarł umowy z każdym podmiotem reprezentującym,
    który się do niego zgłosił;
14f) wbrew przepisowi art. 44 ust. 7 nie zawarł umowy z każdym przedsiębiorcą prowadzącym
    jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego o powierzchni sprzedaży powyżej 200 m2;
14g) wbrew przepisowi art. 44 ust. 9 nie przechowuje umowy przez 5 lat, licząc
    od pierwszego dnia roku kalendarzowego następującego po roku kalendarzowym, w którym
    ta umowa przestała obowiązywać;
14h) wbrew przepisowi art. 44 ust. 10 nie prowadzi ewidencji lub prowadzi tę ewidencję
    niezgodnie ze stanem rzeczywistym;
14i) wbrew przepisowi art. 44 ust. 11 nie prowadzi ewidencji lub prowadzi tę ewidencję
    niezgodnie ze stanem rzeczywistym;
14j) wbrew przepisowi art. 44 ust. 12 nie przechowuje informacji zawartych w ewidencji
    przez 5 lat, licząc od pierwszego dnia roku kalendarzowego następującego po roku
    kalendarzowym, którego te informacje dotyczą;    
15) wbrew przepisowi art. 46 ust. 1 nie przeprowadza audytu w terminie
     określonym w art. 46 ust. 2;
16) wbrew przepisowi art. 46 ust. 3 nie przeprowadza audytu w terminie
     określonym w tym przepisie.        
        2. Karze pieniężnej podlega także organizacja odzysku opakowań, która wbrew przepisowi art. 31 ust. 1 pkt 1, nie przeznacza na publiczne kampanie edukacyjne co najmniej 5% przychodów uzyskanych z przejęcia obowiązków określonych w art. 17 ust. 1.
                

.
.
.

Dostęp do pełnej treści po zalogowaniu oraz wykupieniu dostępu.


Dostęp do pełnej treści po zalogowaniu oraz wykupieniu dostępu.

Wymagania Własne (0)
 Brak wymagań Własnych
Akty wykonawcze (11)
nowe uchylone zmiana