Postępowanie w razie wystąpienia wypadku przy pracy
Obowiązek
Katalog adresatów | pracodawcy |
---|---|
Podstawa prawna | Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy Artykuł 234 |
Kategoria | Pozostałe |
Data wydania | 1974-06-26 |
Data publikacji | 1974-07-05 |
Data wejścia w życie | 1975-01-01 |
Status | ![]() |
Wypadek przy pracy zdefiniowany został w art. 3 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:
a) podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń
przełożonych;
b) podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy,
nawet bez polecenia;
c) w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą
pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Na równi z wypadkiem przy pracy, w zakresie uprawnienia do świadczeń określonych w ustawie, traktuje się wypadek, któremu pracownik uległ:
a) w czasie podróży służbowej w okolicznościach innych niż określone powyżej, chyba
że wypadek spowodowany został postępowaniem pracownika, które nie pozostaje w związku
z wykonywaniem powierzonych mu zadań;
b) podczas szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony;
c) przy wykonywaniu zadań zleconych przez działające u pracodawcy organizacje związkowe.
Powyższa ustawa określa również szereg czynności podczas wykonywania których zdarzenie uznawane jest za wypadek przy pracy w okresie ubezpieczenia wypadkowego, np:
a) uprawianie sportu w trakcie zawodów i treningów przez osobę pobierającą stypendium
sportowe;
b) pełnienia mandatu posła lub senatora, pobierającego uposażenie;
c) współpracy przy wykonywaniu pracy na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub
umowy o świadczenie usług, itd.
To wymaganie nie ma jeszcze żadnej opinii. Twoja może być pierwsza! | Dodaj opinię! |