Identyfikator | Dz.U.2017.1289 | |
---|---|---|
Data wydania | 1996-09-13 | |
Data publikacji | 2012-04-11 | |
Data wejścia w życie | 1997-01-01 | |
Rodzaj aktu | Ustawa | |
Organ wydający | Sejm | |
Status | ![]() | |
Ostatnie zmiany | ![]() 2024-11-25 2023-09-12 2022-08-23 2022-07-25 2021-11-26 2021-09-08 2020-12-28 2020-12-22 2020-05-15 2020-02-21 2020-01-30 2019-10-24 2019-08-22 2019-07-29 2019-04-19 2018-08-24 2018-03-30 2017-12-22 2017-06-30 2017-11-07 2016-11-29 2016-08-16 2016-07-13 2015-11-04 2015-10-23 2015-08-31 2015-07-28 2015-01-22 2015-01-17 2013-11-28 2013-08-06 2013-02-19 2013-01-08 2012-08-22 2012-04-11 2011-10-27 2011-10-19 2011-08-18 2011-07-25 2011-01-07 2010-03-26 2009-12-18 2023-05-09 | |
Tabela zmian » |
Art. 5. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez:
1) wyposażenie nieruchomości w worki lub pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów
komunalnych, utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym
i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc
gromadzenia odpadów, chyba że na mocy uchwały rady gminy, o której mowa w art. 6r
ust. 3, obowiązki te w całości lub w części przejmie gmina jako część usługi
w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian
za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
2) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku
gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona,
wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych
lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone
w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest
obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków
spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;
3) zbieranie w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych
zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie oraz sposobem określonym w przepisach
wydanych na podstawie art. 4a ust. 1;
3a) gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych lub osadnikach
w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków;
3b) pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych
oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami
odrębnymi;
4) uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z dróg dla pieszych położonych
wzdłuż nieruchomości, przy czym za taką drogę uznaje się wydzieloną część drogi
publicznej przeznaczoną do ruchu pieszych położoną bezpośrednio przy granicy
nieruchomości; właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia drogi
dla pieszych, na której jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów
samochodowych;
5) realizację innych obowiązków określonych w regulaminie.
1a. Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne są przekazywane przez właścicieli nieruchomości gminnej jednostce organizacyjnej lub przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne wpisanemu do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2
2. Wykonywanie obowiązków, o których mowa w ust. 1, na terenie budowy należy do wykonawcy robót budowlanych.
3. Uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z wydzielonych krawężnikiem lub oznakowaniem poziomym torowisk pojazdów szynowych, znajdujących się na terenie gminy, należy do obowiązków przedsiębiorców użytkujących te torowiska.
4. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należą do zarządu drogi. Do obowiązków zarządu drogi należy także:
1) zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w pojemnikach lub workach do tego
przeznaczonych i utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym,
porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym
i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów;
2) pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z dróg
dla pieszych przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej;
3) uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z dróg
dla pieszych, jeżeli zarząd drogi pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania
pojazdów samochodowych na takiej drodze dla pieszych.
5. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na terenach innych niż wymienione w ust. 1-4 należą do gminy. Do obowiązków gminy należy także uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z dróg dla pieszych, jeżeli gmina pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na takiej drodze dla pieszych, oraz zbieranie i pozbycie się odpadów zgromadzonych w pojemnikach lub workach do tego przeznaczonych, umieszczonych na tej drodze dla pieszych, utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów.
6. Nadzór nad realizacją obowiązków określonych w ust. 1-4 sprawuje wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
7. W przypadku stwierdzenia niewykonania obowiązków, o których mowa w ust. 1-4, wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydaje decyzję nakazującą wykonanie obowiązku.
8. Ust. 7 nie dotyczy obowiązków, o których mowa w ust. 1 pkt 3-3b.
9. Wykonywanie decyzji, o której mowa w ust. 7, podlega egzekucji w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954).