Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
x
Akt prawny
Ustawa
z dnia 26 czerwca 1974 r.
Kodeks pracy
(Tekst jednolity)
Dodaj akt prawny»
 
Identyfikator Dz.U.2019.1040
Data wydania 1974-06-26 
Data publikacji 1974-07-05 
Data wejścia w życie 1975-01-01
Rodzaj aktu Ustawa 
Organ wydający Sejm 
Status Obowiązujący
Ostatnie zmiany
2024-12-30
2024-12-18
2024-08-09
2024-06-14
2023-04-04
2023-02-06
2022-10-19
2022-03-23
2021-06-28
2019-06-06
2022-08-12
Tabela zmian »
Dodaj wymaganie własne»
Rozdział I
Podstawowe obowiązki pracodawcy

    
        Art. 207. § 1. Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. Na zakres odpowiedzialności pracodawcy nie wpływają obowiązki pracowników w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz powierzenie wykonywania zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy specjalistom spoza zakładu pracy, o których mowa w art. 23711 § 2.
        § 2. Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. W szczególności pracodawca jest obowiązany:
1) organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy;
2) zapewniać przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bezpieczeństwa
    i higieny pracy, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować
    wykonanie tych poleceń;
3) reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz
    dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony
    zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania
    pracy;
4) zapewnić rozwój spójnej polityki zapobiegającej wypadkom przy pracy i chorobom
    zawodowym uwzględniającej zagadnienia techniczne, organizację pracy, warunki pracy,
    stosunki społeczne oraz wpływ czynników środowiska pracy;
5) uwzględniać ochronę zdrowia młodocianych, pracownic w ciąży lub karmiących dziecko
    piersią oraz pracowników niepełnosprawnych w ramach podejmowanych działań
    profilaktycznych;
6) zapewniać wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy
    nadzoru nad warunkami pracy;
7) zapewniać wykonanie zaleceń społecznego inspektora pracy.
        § 21. Koszty działań podejmowanych przez pracodawcę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w żaden sposób nie mogą obciążać pracowników.
        § 3. Pracodawca oraz osoba kierująca pracownikami są obowiązani znać, w zakresie niezbędnym do wykonywania ciążących na nich obowiązków, przepisy o ochronie pracy, w tym przepisy oraz zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
    

.
.
.

Dostęp do pełnej treści po zalogowaniu oraz wykupieniu dostępu.


Dostęp do pełnej treści po zalogowaniu oraz wykupieniu dostępu.

Wymagania Własne (0)
 Brak wymagań Własnych
Akty wykonawcze (18)
nowe uchylone zmiana